Hormoongevoeligheid

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Jeanine

Hormoongevoeligheid

Bericht door Jeanine » do 07 jun 2012, 16:53

Ik sprak gisteren iemand die vertelde dat haar tumor 100% hormoon gevoelig was. Toen dacht ik; goh misschien is die van mij maar 20%...... dan kan ik mooi stoppen met tamoxifen ;-).

Mijn vraag is; is het percentage hormoongevoeligheid van de tumor bekend? En..... als die nou laag is, kan ik dan stoppen met tamoxifen?

Greet

Re: Hormoongevoelighid

Bericht door Greet » do 07 jun 2012, 17:08

Ik heb een aanvulling op de vraag. Als het percentage van de hormoongevoeligheid bekend is, is het dan gemakkelijk op te vragen?

Dees
Beheerder

Re: Hormoongevoeligheid

Bericht door Dees » do 07 jun 2012, 17:39

Het percentage Oestrogeengevoeligheid (ER) en Progesterongevoeligheid (PR) behoort gewoon in het verslag van de patholoog-anatoom te staan, dus ja, dat behoort bekend te zijn en is gewoon op te vragen.

In de richtlijn Behandeling Mammacarcinoom, die de richtlijn is voor alle artsen die borstkanker behandelen, staat:
Als het percentage 10% of groter is wordt gesproken van een positieve ER of PR.
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom hoofdstuk Pathologie en dan bij de Tab Literatuurbespreking.

Als het percentage dus 10% of hoger is, wordt er hormonale therapie geadviseerd, als Adjuvante systemische therapie geadviseerd wordt en dat is bij ongunstig N0 (N0 betekent schone okselklieren) en bij N+ (N+ betekent met uitzaaiingen in de okselklieren.

Afbeelding
Bron: http://www.oncoline.nl/richtlijn/item/p ... ijn_id=828

Het is dus geen beleid om te stoppen met tamoxifen als je tumor een hormoongevoeligheid had van 25%.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Re: Hormoongevoeligheid

Bericht door Dees » wo 03 apr 2013, 15:13

Dees schreef:Het percentage Oestrogeengevoeligheid (ER) en Progesterongevoeligheid (PR) behoort gewoon in het verslag van de patholoog-anatoom te staan, dus ja, dat behoort bekend te zijn en is gewoon op te vragen.

In de richtlijn Behandeling Mammacarcinoom, die de richtlijn is voor alle artsen die borstkanker behandelen, staat:
Als het percentage 10% of groter is wordt gesproken van een positieve ER of PR.
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom hoofdstuk Pathologie en dan bij de Tab Literatuurbespreking.

Als het percentage dus 10% of hoger is, wordt er hormonale therapie geadviseerd, als Adjuvante systemische therapie geadviseerd wordt en dat is bij ongunstig N0 (N0 betekent schone okselklieren) en bij N+ (N+ betekent met uitzaaiingen in de okselklieren.

Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Het is dus geen beleid om te stoppen met tamoxifen als je tumor een hormoongevoeligheid had van 25%.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2012”