RIF en WIA-keuring

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

loes

RIF en WIA-keuring

Bericht door loes » do 14 mar 2013, 13:09

Hoi,

ik heb gister mijn gesprek met de verzekeringsarts gehad. Volgens de arts was het een gesprek om te controleren of de werkgever wel genoeg inzet had vertoond en daarnaast een WIA-keuring. Het gesprek duurde meer dan 2 uren en eigenlijk kon ik dit niet volhouden. Ik heb meerder malen aangegeven dat ik het vragenvuur niet kon bijhouden en dat ik het behoorlijk heftig en vermoeiend vond. Uiteindelijk kwam de conclusie en werd mij verteld dat hij ging overleggen met de arbeidsdeskundige. Het probleem zit er in dat de werkgever mij geen tweede spoor heeft aangeboden. Geen ander werk. Maar dit is bewust zo gedaan omdat mijn eigen werk erg passend is. Dit is ook gemotiveerd door mijn bedrijfsarts. Toch is dit volgens de verzekeringsarts een fout van werkgever. Daarnaast werd mij na dik 2 uren praten verteld dat vermoeidheid na de behandeling van kanker niet aantoonbaar is en dat vermoeidheid na de behandelingen tegen kanker volgens het protocol geen recht op WIA geeft. De verzekeringsarts zou dan buiten het protocol om moeten toekennen en dat gebeurt vrijwel nooit. Dat er een kans is dat je van de behandelingen erg moe kunt worden, is niet genoeg. Want wie zegt dat ik daar onder val? Totaal uit het veld geslagen ben ik weg gegaan. Wat kan ik nu nog doen?
Loes

Sanne
Beheerder

Re: RIF en WIA-keuring

Bericht door Sanne » do 14 mar 2013, 13:39

Jeetje Loes,

Wat een waardeloos gesprek.
Het klinkt alsof je in je eentje bent gegaan, dat is jammer maar niet terug te draaien.
Ik vind het knap van je dat je zo geregeld hebt aangegeven dat het je te snel vond gaan en te vermoeiend vond.
Het is bizar dat daar niet adequaat op wordt gereageerd. Ik zou daarover zeker een klacht indienen.
Dat vermoeidheid na kanker niet bewezen zou zijn is onzin.
Zowel het KWF als het HDI publiceren daarover.
Bij mij heeft dat tot een urenbeperking geleid vanwege wisselende inzetbaarheid (goede en slechte dagen) met geschiktheid voor eigen werk.

Zo'n keuring is heel frustrerend omdat er niet wordt uitgegaan van een keuring op geschiktheid voor je baan, maar op je resterende mogelijkheden.
Als je met ándere werkzaamheden wél alle uren zou kunnen maken - ook als daar geen baan in te vinden is - dan ben je op papier dus arbeidsgeschikt.
Er wordt eigenlijk alleen gekeken naar restverdiencapaciteit en op basis daarvan wordt je arbeidsongeschiktheidsklasse bepaald door de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige van het UWV. Als je met andere werkzaamheden nog 70% van je laatstverdiende loon kunt verdienen dan wordt je niet afgekeurd.
Als een bankdirecteur zijn werk niet meer kan doen, dan leidt dat vaak tot een grotere inkomensval dan bij een lager inkomen. De bankdirecteur wordt dan dus eerder (gedeeltelijk) afgekeurd dan iemand die receptioniste was... terwijl ze allebei kanker hadden met dezelfde beperkingen. Dat klinkt heel oneerlijk en dat is het eigenlijk ook. WIA-keuring gaat dus niet over je restcapaciteiten maar over restVERDIENcapaciteiten. En het UWV is niet scheutig met urenbeperkingen.

Het is ontzettend belangrijk om je heel goed voor te bereiden op zo'n keuringsgesprek en de vragen in de functionele mogelijkheden lijst (FML) te kennen en te weten wat voor informatie eigenlijk wordt gezocht met die vragen... De vraag "kun je lezen" gaat niet over alfabetisme, maar over vermogen tot concentreren, personages uit elkaar kunnen houden, kunnen onthouden en hoe lang... Als je dat hooguit een half uur per dag kan, dan is dat een beperking. Ja ik kan lezen, geeft die informatie dan niet...

Je kunt om een herkeuring vragen als je aangeeft dat je niet in staat bent geweest om de vragen adequaat te kunnen beantwoorden. Ik zal later zoeken naar links en waar je moet zijn en informatie na kunt gaan.
Kom nu eerst maar even bij van dit gesprek; er is tijd genoeg om je voor te bereiden op bezwaar.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

HugoLemmens

Bericht door HugoLemmens » vr 15 mar 2013, 10:58

Hallo Loes,

Mijn advies is, zoals Sanne ook aangeeft, dien een bezwaar in.
Vermoeidheid, pijn en heel wat andere zaken zijn moeilijk aan te tonen.
Maar het is wel een bekend effect na kanker. Ik ken heel wat mensen/clienten die tijdelijk (WGA) afgekeurd zijn
op basis van die vermoeidheid. Er worden geen mensen op definitief afgekeurd.
Waar het voor jou om zou moeten gaan is, dat je meer tijd nodig hebt om te herstellen,
je belastbaarheid op te bouwen en de hindernissen die je daarbij tegenkomt aan te pakken.

Dat je werkgever geen 2e spoor traject heeft aangeboden is begrijpelijk gezien jouw situatie en de
tijd en energie die je nodig hebt om eerst terug te keren naar je eigen baan. Essentieel is welk
beeld er is ontstaan over je vermoeidheid, zat er een stijgende lijn in, ging het op en neer, of ben
je al een poos op eenzelfde niveau blijven steken. Evenzo heeft je werkgever het spel niet slim gespeeld
en/of heeft hij niet een bedrijfsarts of een arbeidsdeskundige opgeschakeld die hem hierover konden
adviseren. Voor dit soort mensen zou dit volstrekt bekend moeten zijn.

Mogelijk dat je werkgever een sanctie krijgt, dat betekent dat je meer tijd krijgt om op te bouwen.
Dan adviseer ik je wel om iemand op te schakelen die naar je hele situatie kijkt en samen met je
op zoek gaat of er aanknopingspunten zijn om meer energie te krijgen, hoe je dat kunt doen en hoe je
het spel bij je werkgever dient te spelen. Wij reageren op jouw vragen en onze antwoorden zijn gebaseerd
op de informatie die jij ons geeft. Wanneer ik, of een ander, jouw hele situatie kent wordt het mogelijk om
ook advies te geven waar jij nog niet aan gedacht had, of wordt het mogelijk om te anticiperen. Zorg voor
je dreamteam van mensen die jou kunnen helpen bij deze klus. Het is te belangrijk.

loes

Bericht door loes » ma 25 mar 2013, 15:22

Hoi Sanne en Hugo,

Nog bedankt voor jullie reacties op mijn verhaal.
Sanne ik was niet alleen naar dat gesprek en had het ook goed voorbereid. Ik had ook een functionele mogelijkheden lijst ingevuld en mee genomen naar het gesprek. Ook mijn dagbesteding had ik uitgeschreven.
Ik ben net op mijn werk gebeld door de arbeidsdeskundige. Hij vertelde mij dat de arts van het UWV vindt dat mijn bedrijfsarts me niet goed heeft begeleid/geadviseerd en als dat wel was gebeurd, dat ik dan nu meer uren had gewerkt. Het voelt allemaal zo ontzettend gemeen. Hoe kan zo'n arts dit nu zo zeggen. Volgens de arbeidsdeskundige vindt de UWV arts dat ik in de tijd die ik heb gehad om te kunnen opbouwen in mijn werk, ik meer uren per week had moeten kunnen opbouwen. Hoogstwaarschijnlijk krijgt mijn werkgever nu een sanctie en dit houdt in dat ze me nog een jaar moeten doorbetalen. Mijn teamleider belde mij net thuis en de arbeidsdeskundige heeft dus ook contact met hem opgenomen. Het voelt zo rot dat aan mijn teamleider nu is verteld dat als de bedrijfsarts mij anders had begeleidt, dat ik dan nu meer uren zou hebben gewerkt. Ik voel me niet serieus genomen en weet even niet wat wijsheid is. De arbeidsdeskundige vertelde mij net dat hij helemaal geen functionele mogelijkhedenlijst heeft gekregen van de UWV arts. Dat snap ik echt niet. Mij is verteld door de UWV arts dat het zou gaan om een RIF gesprek en een WIA keurig, maar volgens de arbeidsdeskundige was het alleen een RIF gesprek en heeft de wet poortwachtersfunctie ervoor gezorgd dat de werkgever nu op de vingers word getikt. Maar waarom heb ik dan in vredesnaam 2 uren met die arts gepraat over mijn mogelijkheden en beperkingen.
Loes
Sanne jij schreef in je vorige bericht dat je nog even zou zoeken naar informatie over vermoeidheid na de behandeling van kanker van het HDI en KWF. Zou je dat nog willen plaatsen?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 25 mar 2013, 16:00

Ach Loes toch.... Ik snap zo dat je je niet serieus genomen voelt......

Toch zie ik het eigenlijk anders..... Het UWV heeft namelijk bepaald dat je werkgever (en je bedrijfsarts) onvoldoende hun best hebben gedaan. Dat betekent dat jij daarom nog een jaar langer recht hebt op salaris en nog een jaar langer mag proberen om te reïntegreren.

Hoewel het anders voelt, is dát eigenlijk wel goed nieuws. Er staat namelijk niet dat jou iets te verwijten valt.

Die keuringsarts van het UWV heeft helemaal geen glazen bol en kan helemaal niet beoordelen of jij zéker meer uren gewerkt had als je werkgever en bedrijfsarts beter hun best hadden gedaan. Hij zegt alleen dat je nu te weinig hulp hebt gekregen en dat dat de schuld van de werkgever en bedrijfsarts is.

Het plan is dus dat je werkgever en jij een plan maken hoe jij kunt reïntegreren. Daarbij gaat het erom dat je ondervindt hoeveel uren je daadwerkelijk aan kunt. Daarvoor moeten je werkgever en bedrijfsarts hun best doen en jij ook.

Het kan helpen als je daarbij hulp krijgt van iemand die ervaring heeft met reïntegratie naar werk na kanker. Je kunt je werkgever verzoeken om de kosten voor deze re-integratie voor hun rekening te nemen. Daarmee kunnen ze eventueel de volgende keer aan het UWV laten zien dat ze als werkgever goed hun best hebben gedaan. Het is dus wel een nuttige investering. En wie weet..... lukt het je met de juiste hulp om méér uren op te bouwen. Daar valt nu nog niks zinnigs over te zeggen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

loes

Bericht door loes » ma 25 mar 2013, 19:33

Hoi Dees,

ik snap wat je bedoelt en inderdaad is het ook fijn dat ik nog een jaar de tijd krijg voor het verder re-integreren in mijn werk. Waar ik bang voor ben, is dat mijn teamleider nu ook denkt dat ik inderdaad al meer had kunnen werken. Eigenlijk ben ik bang dat hij nu denkt dat ik me aanstel met mijn klachten. De arbeidsdeskundige heeft namelijk tegen mijn teamleider gezegd dat mijn bedrijfsarts me volgens een soort van bestaand schema (wat is ontwikkeld voor het re-integreren na de behandeling tegen borstkanker) had moeten laten re-integreren. De opbouw is te langzaam geweest en met te weinig uren per keer en de bedrijfsarts is te klacht gerelateerd bezig geweest. Wat dat precies is weet ik niet, maar het klonk alsof de bedrijfsarts teveel naar mijn klachten heeft geluisterd. Het voelt zo gemeen, omdat ik gewoon weet dat ik zo enorm mijn best heb gedaan om voor zoveel mogelijk uren terug te komen en nu voelde het in mijn gesprek wat ik vanmiddag met mijn teamleider had, alsof hij ook gaat twijfelen aan mijn re-integratie tot nu toe. Misschien reageer ik teveel vanuit mijn gevoel en onzekerheid, maar toch het is zo raar dat een arts van het UWV na 2 uren gesprek deze conclusie trekt, terwijl ik al meer dan een jaar lang om de 5 a 6 weken een gesprek heb gehad met mijn bedrijfsarts. En omdat ik nu minder uren werk, dan verwacht volgens een of ander schema, is het niet goed genoeg.
Loes

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » ma 25 mar 2013, 20:18

Sanne schreef:Dat vermoeidheid na kanker niet bewezen zou zijn is onzin.
Zowel het KWF brochure KWF als het HDI publiceren daarover.
Bij mij heeft dat tot een urenbeperking geleid vanwege wisselende inzetbaarheid (goede en slechte dagen) met geschiktheid voor eigen werk.
En Loes... Als het lukt:
Dit is écht het probleem van je werkgever en je arbo-arts.
Op basis van het dossier vind het UWV dat je werkgever onvoldoende heeft geïnvesteerd in je reïntegratie.
Dát is waar het UWV naar gekeken heeft.
Waar dat gesprek van twee uur voor is geweest, weet ik ook niet maar er is geen sprake geweest van een WIA keuring.
Er is dus ook niet beoordeeld of er realiteit schuilt in het aantal uren dat je werkt.
Je werkgever kan bezwaar maken tegen de uitspraak van het UWV, maar jij kunt verder met afspraken over je reïntegratie.
Ik zou het geen raar idee vinden als je je daarbij liet ondersteunen door een expert als Hugo Lemmens of een IPSO instelling (zoals het HDI).
Ook advies van een Oncologisch Bedrijfsartsconsulent kan helpen.
Misschien is het goed om naar je werkgever en bedrijfsarts in een driegesprek - je gemengde gevoelens uit te spreken en wat dat met je doet.
Dan wordt dat vást tegengesprokene en heb je de lucht geklaard... Kan je vooruit...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 25 mar 2013, 22:38

Ach Loes toch..... Jij wéét wat je gedaan hebt en dat weet die keuringsarts helemaal niet. Die bekijkt dat vanaf een papiertje. Ik snap dat je je miskend voelt en dat je dat je het idee krijgt dat je niet genoeg je best gedaan hebt. Jij weet alleen niet wat de keuringsarts tegen jouw werkgever heeft gezegd. Het kan ook het verhaal zijn dat jouw werkgever ervan gemaakt hebt. Als je wilt, zou je nog eens navraag kunnen doen bij het UWV.

Je emoties begrijp ik heel goed, maar ze helpen je nu niet. Jij denkt dat je teamleider er vanalles van zou kunnen denken, maar dat weet je niet.

Eerst de feiten. Als de bedrijfsarts en jouw werkgever van mening zijn dat ze wél genoeg inzet hebben getoond, kunnen ze bezwaar maken. Dat ligt niet op jouw bordje.

Op jouw bordje ligt om op een verantwoorde manier te reïntegreren. Het zou fijn zijn als je door een reïntegratiedeskundige bijgestaan wordt die jouw grenzen helpt bewaken. Niemand kan nu zeggen waar je uitkomt. Het maximaal haalbare, dat is het doel.

Take care !! Laat je niet gek maken, door helemaal niemand !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2013”