Chemo -dosis aanpassen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Chemo -dosis aanpassen

Berichtdoor Melly » zo 20 mei 2012, 21:27

Ik krijg momenteel adjuvante chemo, 6 x TAC. Heb inmiddels 4 kuren gehad. Heb last van neuropathie. Nu zei de NP dat dan de dosis van de chemo aangepast kan worden. Heeft de kuur dan nog wel hetzelfde effect?
Melly

Re: Chemo -dosis aanpassen

Berichtdoor Dees » ma 21 mei 2012, 10:10

Beste Melly, de chemotherapie die je krijgt, is een preventieve kuur, om eventuele losse kankercellen op te ruimen om te voorkomen dat ze kunnen leiden tot uitzaaiingen. Het is niet zeker of er losse kankercellen in je lichaam zitten.

Voor de zekerheid antwoord ik maar even heel uitgebreid....
Wat is Adjuvante (oftewel preventieve) chemotherapie precies?:
Met de chemotherapie wordt de kans verlaagd dat je uitzaaiingen krijgt. Van de tien* vrouwen die adjuvante chemotherapie krijgen, hadden acht* vrouwen sowieso géén uitzaaiingen gekregen, ook zonder chemotherapie. Van die tien* vrouwen krijgt er één* uitzaaiingen, ondanks de chemotherapie. De chemotherapie maakt voor één* van de 10 vrouwen het verschil tussen het wel en het niet krijgen van uitzaaiingen. Omdat we nog niet in staat zijn om precies te bepalen wie die ene vrouw is, krijgen alle tien de vrouwen chemotherapie.

*De getallen zijn gemiddeld genomen voor een situatie met gemiddeld risico. Hoe slechter je prognose, hoe minder vrouwen zonder chemotherapie géén uitzaaiingen zouden hebben gekregen en hoe meer vrouwen voor wie de chemotherapie het verschil maakt tussen het wel of het niet krijgen van uitzaaiingen. Via http://www.adjuvantonline.com zijn de exacte cijfers te berekenen.

Hoe wordt de dosering bepaald?
De dosering per kilogram lichaamsgewicht is bepaald in studies. In die studies bleek een bepaald schema (TAC in dit geval) met een bepaalde dosering per stofje (Taxotere, Adriamycine en Cyclosfosfamide), gegeven in een bepaald aantal kuren (in dit geval 6) een bepaald effect te hebben. Dit effect is in die studies vergeleken met chemokuren die tot dan toe gebruikelijk waren. 6x TAC liet zien dat het effectiever was en dat betekent dat het aantal vrouwen dat uiteindelijk, ondanks de chemo, uitzaaiingen kreeg kleiner was dan in de tot dan toe gebruikelijke kuren.

De dosering is een afweging tussen werkzaamheid aan de ene kant en de schadelijke effecten en bijwerkingen aan de andere kant. De dosering is een gemiddelde voor de vrouwen.

Wat betekent de dosisverlaging voor jou?
Het doel van de chemotherapie bij jou is dus je risico op uitzaaiingen verkleinen. Het doel daarbij is óók om je gezond oud te laten worden, dus dat je geen blijvende schade overhoudt aan de chemotherapie. Neuropathie, beschadiging van je zenuwen, is een bekende bijwerking bij TAC en kan blijvend zijn. Het is dus logisch dat de dosering daarom verlaagd wordt.

Niemand kan zeggen of de chemotherapie bij jou noodzakelijk is en of het niet krijgen van uitzaaiingen dáárdoor bereikt kan worden. Het is ook moeilijk te zeggen of de dosisverlaging betekent dat het minder effectief is. In elk geval is de dosisverlaging nodig om ervoor te zorgen dat je gezond, met zo min mogelijke restschade, oud kunt worden. Het beste en het enige dat je kunt doen, is de jou aangeboden behandelingen aangrijpen. De rest zal de toekomst uit moeten wijzen.

Mijn vriendin, die net als ik borstkanker kreeg, zei tegen mij: “Tijd is je beste vriend.” Dat vond ik eerst nogal een gemakkelijke uitspraak, want zij liep een jaar op mij voor, maar nu ben ik vijf jaar na diagnose en kan ik zeggen dat ze gelijk had.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Mei 2012