Nacontrole lymfeklieren?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Zon

Nacontrole lymfeklieren?

Bericht door Zon » do 30 mei 2019, 11:51

Ik heb mijn behandeling achter de rug en krijg als enige nog een mammografie aangeboden. Dit is standaard protocol in Nederland en als ik meer controles wil zal ik dat zelf moeten regelen. Prima.

Ik vraag mij alleen of er bij andere patiënten nog controle op de lymfeklieren plaatsvindt. Want voor zover ik weer, kan een mammografie dat niet zien. Ik had positieve lymfeklieren (chemo, operatie, bestraling) en ben erna niet meer gecontroleerd of er nog iets zit. Gebeurt dat bij jullie wel en hoe dan?

Lymfeklieren vormen toch een risico op uitzaaiing op afstand, dus zou je dan niet moeten weten of je lymfeklieren schoon zijn? Of dat er stiekem iets groeit?

Ingy83

Re: Nacontrole lymfeklieren?

Bericht door Ingy83 » do 30 mei 2019, 14:45

Is na de laatste chemo geen MRI gemaakt om te zien wat resultaat was? En zijn er lymfeklieren weggehaald bij operatie, wat was toen het resultaat?

Zon

Bericht door Zon » vr 31 mei 2019, 11:20

Ja de chemo heeft het kleiner gemaakt. Er zijn 2 lymfeklieren weggehaald waar nog micrometastasen in zaten. Daarna 20 keer bestraald. En daarna was het klaar.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 01 jun 2019, 10:46

Zon schreef:
do 30 mei 2019, 11:51
Ik heb mijn behandeling achter de rug en krijg als enige nog een mammografie aangeboden. Dit is standaard protocol in Nederland en als ik meer controles wil zal ik dat zelf moeten regelen. Prima.

Ik vraag mij alleen of er bij andere patiënten nog controle op de lymfeklieren plaatsvindt. Want voor zover ik weer, kan een mammografie dat niet zien. Ik had positieve lymfeklieren (chemo, operatie, bestraling) en ben erna niet meer gecontroleerd of er nog iets zit. Gebeurt dat bij jullie wel en hoe dan?
Meestal is er ook lichamelijk onderzoek maar eerlijk is eerlijk, de meeste patiënten vinden lokale recidieven of iets in de okselklieren zelf. Als je je ongerust voelt, kun je best om extra controles vragen, al is het maar om een beetje rust in je hoofd te krijgen, maar heel nuttig is het niet.
Zon schreef:
do 30 mei 2019, 11:51
Lymfeklieren vormen toch een risico op uitzaaiing op afstand, dus zou je dan niet moeten weten of je lymfeklieren schoon zijn? Of dat er stiekem iets groeit?
Het is wel zo dat veel aangedane klieren een ongunstige factor zijn, maar dat betekent niet persé dat het weghalen of controleren van die klieren daar iets aan verandert.

Het is een hele worsteling om om te gaan met angst. Je moet er een beetje mee leren flirten...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2019”