Dag Dees, mijn schoonmoeder (inmiddels 91....) werd in Rijnstate ( in overleg met de geriater) sinds 3 jaar middels anastrozol en handmatige controle id gaten gehouden. (Ze ontdekte hem zelf, bij de diagnose,mammografie en echo) werd -na een biopt - een 100% hormoongevoelige tumor van +/- 2 cm gevonden. De okselklieren leken schoon.
Dit verliep goed. De tumor is gekrompen en ze verdraagt de medicatie.
* Nu is ze verhuisd naar Heerenveen. De oncoloog daar heeft verzocht om een mammografie en echo om zelf nu precies te weten hoe het zit. Dit is gedaan. Haar broze lichaam bij het apparaat te krijgen kostte haar enorm veel energie. Ze kan niet goed meer staan en klampte zich wankel vast. (....) Nu blijkt dat de tumor idd weer wat gekrompen is.
Het gaat dus gewoon goed. Ze heeft nu een botversterker ( injectie) gekregen. Dit vond hij nodig ivm de medicatie en haar leeftijd.
Nu mijn vraag:
Deze oncoloog wil haar nu elk half jaar zien, elk half jaar ook een mammografie... Dit om de tumor te ‘monitoren’
Toen ik aangaf hier zo mijn bedenkingen over te hebben over de waarde van elk half jaar een mammografie en dat mijn schoonmoeder al deze onderzoeken zeer vermoeiend vindt, raakte hij geïrriteerd. We hebben gevraagd of het net zo als bij Rijnstate 1x p jaar handmatig/ dan wel met event. 1x p jaar een echo kon. Dit wil hij niet. Mijn schoonmoeder durft niet te zeggen dat ze niet elk half jaar ‘dit vreselijke gedoe met die machine’ wil. ‘Maar ja, hij is toch de arts’, zegt ze. Voor haar is het goed zo. Ze heeft het verder in Heerenveen naar haar zin en leeft monter en genietend vd kleine dingen...
Wat is nu wijs in deze ‘controle’ situatie? Graag jouw mening. Wat zijn jouw gedachten hierover...
Alvast dank voor het meedenken! Elizabeth
Mammografie bij tumorcontrole
Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser
Re: Mammografie bij tumorcontrole
Ps. Aanvulling:
Ik bedoelde met ‘Ze vindt het wel goed zo’ dat ze al die halfjaarlijkse onderzoeken eigenlijk niet wil. Dit heeft ze aangegeven.
Nu kreeg ze echter post dat ze toch ingepland is voor een mammografie en afspraak met de oncoloog over een half jaar...
Ik bedoelde met ‘Ze vindt het wel goed zo’ dat ze al die halfjaarlijkse onderzoeken eigenlijk niet wil. Dit heeft ze aangegeven.
Nu kreeg ze echter post dat ze toch ingepland is voor een mammografie en afspraak met de oncoloog over een half jaar...
- Dees
- Beheerder
Hoi Elizabeth, jij weet allang wat ik ga zeggen he? Dit is waanzin. Ik vraag me zelfs af wat de waarde van jaarlijkse mammografie is. Kan ze de tumor goed voelen? Ik vind ook de botversterker raar. Ze kan heus wel last hebben van de bijwerkingen en werkelijk, wat denkt hij dat de toegevoegde waarde is? Ik ben heel benieuwd welke oncoloog dit is.
Ik zou die afspraak afzeggen. Ik hoor dat in Drachten lieve, betrokken oncologen werken. Ik ga eens navragen. Even over mailen? info@borstkankervragen.nl
Ik zou die afspraak afzeggen. Ik hoor dat in Drachten lieve, betrokken oncologen werken. Ik ga eens navragen. Even over mailen? info@borstkankervragen.nl
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Zeker wist ik hoe je zou reageren.., Heb zoveel van je geleerd..
Maar omdat ik nu namens ‘een ander’ spreek en niet over mijn eigen situatie, wilde ik niet zelf ‘zomaar’ handelen.
Ik mail je zeker!
Dank voor je reactie!
Liefs, Elizabeth
Maar omdat ik nu namens ‘een ander’ spreek en niet over mijn eigen situatie, wilde ik niet zelf ‘zomaar’ handelen.
Ik mail je zeker!
Dank voor je reactie!
Liefs, Elizabeth