Ik heb in 2009 borstkanker gehad (her2neu++, niet hormoongevoelig) maar ben nu, 10 jaar na diagnose, als het goed is volledig genezen. Ik heb geen borstweefsel meer, en ben geen gendrager.
Ik weet dat hormonale anticonceptie wordt afgeraden maar ik verdraag de koperspiraal slecht en vraag me dan af: hoe groot is het extra risico (en waarop eigenlijk) als ik bijvoorbeeld voor een mirena zou kiezen?
Zijn er al nieuwe inzichten mbt hormonale anticonceptie na borstkanker?
Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser
-
- Dees
- Beheerder
Re: Zijn er al nieuwe inzichten mbt hormonale anticonceptie na borstkanker?
Hoi Gixxergirl, ik denk niet dat er ooit onderzoek naar gedaan is en ik verwacht ook niet dat dat zal gebeuren. Dan past dus gezond verstand.
Als je geen kinderwens meer hebt, is sterilisatie wellicht een optie. Ik las ook over een frameloos koperhoudend spiraal. Dat schijnt in Nederland ook geplaatst te worden. Maar..... een hormoonspiraal is zeker ook bespreekbaar hoor. Ik ben zelf na 10 jaar met hormoonvervangers begonnen (pleister en pillen)- Kanttekening daarbij is dat ik inderdaad geen echte hormoongevoelige tumor had (Her2Neu+++ en licht hormoongevoelig)
Kun je hier iets mee?
Als je geen kinderwens meer hebt, is sterilisatie wellicht een optie. Ik las ook over een frameloos koperhoudend spiraal. Dat schijnt in Nederland ook geplaatst te worden. Maar..... een hormoonspiraal is zeker ook bespreekbaar hoor. Ik ben zelf na 10 jaar met hormoonvervangers begonnen (pleister en pillen)- Kanttekening daarbij is dat ik inderdaad geen echte hormoongevoelige tumor had (Her2Neu+++ en licht hormoongevoelig)
Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com