Allereerst bedankt dat dit er is en jullie er zijn. Ik heb de afgelopen jaren al vaak onzichtbaar gebruik gemaakt van alle vragen van mijn voorgangers en jullie heldere, uitgebreide antwoorden. Nu heb ik zelf een vraag: waar kan ik cijfers vinden over de gemiddelde levensverwachting voor jonge vrouwen met uitgezaaide (hormoongevoelige) borstkanker?
Bij mij (34 jaar) zijn begin dit jaar bij controle uitzaaiingen in het bot ontdekt. Hormoongevoelig, wordt behandeld met anti-hormoontherapie. Tijdens de 'eerste ronde' behandelingen van 2 jaar geleden, voor de tumor in mijn borst, waren er naar mijn idee allerlei statistieken over overlevings- en sterftecijfers, bij bepaalde behandelingen etc. Wel super beperkt (over een periode van 5 jaar, voor een te grote leeftijdsgroep) maar het was íets.
Voor mijn huidige situatie kan ik niks vinden. Predict neemt metastasen niet mee. Mijn arts geeft ook geen duidelijkheid.
Sinds de diagnose heb ik het gevoel compleet stil te staan. Dat was ook even goed en nodig om alles over me heen te laten komen. Maar het gebrek aan toekomstplannen maakt me inmiddels gek. Ik wil weer voorzichtig plannen maken, mbt werk, carrière, liefdesleven etc. Maar die plannen zien er heel anders uit met nog 1 jaar in het vooruitzicht, dan met nog 15 jaar...
Ik begrijp dat statistieken weinig zeggen - ik heb nu al 2 keer statistisch pech gehad- maar bij gebrek aan betere houvast, graag een staafdiagram!