Agressieve kanker?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Agressieve kanker?

Berichtdoor Moon » vr 22 jun 2018, 14:58

Hallo Dees en anderen,

Allereerst complimenten voor de site en het goede werk wat jullie doen! Ga zo door!

Graag wil ik het volgende voorleggen:
Vorig jaar ben ik (37 jaar) behandeld met een borstbesparende operatie en 21 bestralingen. Nu nog minimaal 5 jaar Tamoxifen.

Het pathologisch rapport heb ik opgevraagd en gekregen. Waar kan ik vinden hoe agressief mijn kanker was? Wordt dat enkel bepaald door de graad? Er staat in mijn rapport bv geen Mai.

Er staat wel:
Invasief ductaal carnicoom, 11 mm, graad 2, geen angioinvasie.

Er is geen mammaprint gedaan omdat ik volgens de oncoloog niet in aanmerking kwam. Wel is er genetisch onderzoek gedaan maar er geen afwijkende genmutaties gevonden.

Ik weet ook niet waarom de vraag zo belangrijk is maar ik zou het graag willen weten. Snap je wat ik bedoel? Vast wel en alvast bedankt voor je reactie.
Moon

Re: Agressieve kanker?

Berichtdoor Dees » za 23 jun 2018, 17:28

Hoi Moon,
Eerlijk gezegd word ik altijd een beetje moe van artsen die een kanker 'agressief' noemen. Het beeld dat je hebt bij 'agressieve borstkanker' past niet bij de werkelijkheid....

Afbeelding

Agressieve kankers voel je zo'n beetje onder je vingers groeien en verspreiden zich in no time. Ik moet je zeggen dat ik in 11 jaar één, nee twee borstkankerpatiënten tegen ben gekomen bij wie dat zo was.

Er zijn wel allerlei aspecten die iets zeggen over het risico op uitzaaiingen of doodgaan aan borstkanker. Dat is allereerst de graad. Een graad 3 heeft een hoger risico dan een graad 1. Het aantal positieve okselklieren zegt iets. Als er veel positieve okselklieren zijn, vergroot dat de kans op uitzaaiingen en doodgaan. We weten dat hormoongevoelige tumoren minder uitzaaiingen geven dan triple negatieve tumoren. Ook bij jonge vrouwen zaait borstkanker vaker uit dan bij oudere dames. Geen angioinvasie is gunstig. Heb je ook chemo gehad? En tamoxifen met eierstokonderdrukking?

Ik kan met Predict Plus wel uitrekenen hoeveel vrouwen er met jouw soort borstkanker na 10 jaar nog in leven zijn. Helpt dat?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Moon » za 23 jun 2018, 17:54

Hoi Dees,
Bedankt voor je antwoord.

Mijn okselklieren waren gelukkig schoon. Ik heb geen chemo gehad maar alleen een operatie, 21 bestralingen en nu minimaal 5 jaar Tamoxifen.

Met mijn 37 jaar ben ik natuurlijk harstikke jong. Mijn borstkanker was 100 % ER en 100 % PR. HER2 negatief. Graad 2 en 11mm.

Waarom hebben jonge mensen meer kans op uitzaaiingen?

Als je Predict voor me in zou willen vullen, heel graag. Maar geeft die dan ivm mijn leeftijd niet een te gunstige uitslag?
Alvast bedankt!
Moon

Berichtdoor Dees » za 23 jun 2018, 19:01

Ik heb je gegevens ingevuld bij Predict Plus. Normaal gesproken gebruik ik Adjuvant Online om risico's en voordelen van behandeling te berekenen, maar Adjuvant Online is nog steeds niet bereikbaar.

Afbeelding

Ach en kijk, Predict Plus heeft een nieuwe vorm. Leuk. Hier staat een PDF.

Adjuvant Online en Predict Plus geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Van de vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan zijn na 15 jaar van de 100 nog 86 in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Voor die 86 heeft hormoontherapie geen toegevoegde waarde. Hormoontherapie zorgt ervoor dat er na 15 jaar nog 3 extra in leven zijn. 7 zijn na 15 jaar overleden aan borstkanker en 4 zijn overlijden door een andere doodsoorzaak.

Met hormoontherapie zijn van de 100 patiënten dus na 10 jaar nog 89 mensen in leven

Wat goed is om te weten is dat de resultaten gebaseerd zijn op het verleden. Omdat er nieuwe middelen bijkomen, worden overlevingskansen of overleving na 10 jaar de komende jaren beter dan deze inschatting.

Waarom jonge vrouwen vaker uitzaaiingen krijgen, weten we niet precies.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Moon » za 23 jun 2018, 20:01

Dank je wel voor je goede uitleg!
Keep up the good work!
Moon

Keer terug naar Juni 2018