Effect chemotherapie bij lobulair carcinoom

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Jolanda

Effect chemotherapie bij lobulair carcinoom

Bericht door Jolanda » vr 29 mar 2013, 07:16

Bij mij is lobulaire borstkanker gediagnotiseerd, ER+ PR positief, HR2 negatief. De tumor is al operatief verwijderd en ik heb binnenkort een afspraak met de internist-oncoloog om het chemo-programma te bespreken. Nu is mij verteld, en heb ik verder ook gelezen in onderzoeken, dat het effect van chemo-therapie bij lobulaire borstkanker minder groot is als bij ductale borstkanker.
Ik kan me berusten in het feit een chemo te moeten ondergaan, gezien een aantal parameters ( graad 2, afm 35x27x25mm), maar zou dan wel meer zekerheid willen hebben of dit ook zin heeft. Zijn hier methodes voor om te onderzoeken of een chemo aanslaat op mijn type tumorcellen? ( ik heb ook al een vraag neergelegd bij mammaprint)
Ik weet natuurlijk ook dat ik zekerheden in dit proces maar beter kan loslaten. Maar alles wat beter is voor mijn gemoedsrust en mijn overtuiging dat het goed komt, helpt. Dan kan ik de chemo ook waarschijnlijk beter ondergaan dan in de onzekerheid verkeren dat ik ziek-zwak-en misselijk word voor niets...

Dees
Beheerder

Re: Effect chemotherapie bij lobulair carcinoom

Bericht door Dees » vr 29 mar 2013, 08:54

Hoi Jolanda, om met het einde te beginnen, chemo is geen feest, maar dat je er persé heel ziek, zwak en misselijk van wordt, is niet waar. Tegenwoordig heb je echt goede middelen om misselijkheid en braken tegen te gaan:
- dexamethason: wordt standaard gegeven
- ondansetron of granisetron: wordt in infuus gegeven en vaak los, zodat je het kunt gebruiken als je misselijkheid op voelt komen. Geeft vaak wel (ernstige) obstipatie.
- metoclopramide: een milder middel dan ondansetron of granisetron dat je kunt gebruiken als je misselijkheid op voelt komen.
- Emend: middel uit een nieuwe klasse. Wordt vooraf genomen en gedurende twee dagen.

Deze middelen kunnen gecombineerd gebruikt worden. Emend wordt vaak niet standaard gegeven. Daar kun je wel om vragen.

Nu naar je echte vraag.
Het lastige is dat je tumor al verwijderd is. Er is dus geen enkele manier om te monitoren of de chemo aanslaat bij je tumor. Er kan ook nog verschil bestaan hoe de chemo reageert op de tumor in de borst en, waar het eigenlijk om te doen is, om de eventuele losse kankercellen elders in het lichaam. Er wordt wel veel onderzoek gedaan naar biomarkers (specifieke stofjes in de tumor) en de relatie die ze hebben met het effect van chemotherapie en hormoontherapie, maar het is veel te vroeg om daar conclusies aan te verbinden.

Er bestaat inderdaad literatuur dat chemo minder zinnig zou zijn bij lobulaire borstkanker en dat die juist gevoeliger is voor hormonale therapie. Tegelijkertijd heeft dat er niet toe geleid dat er een uitzondering wordt gemaakt in de Richtlijn behandeling mammacarcinoom (en die is van februari 2012, dus behoorlijk recent).

Ook de Amerikaanse NCCN guidelines (versie 2.2013) maken geen uitzondering voor lobulaire borstkankers:

Afbeelding
Bron: http://www.nccn.org

De ene borstkanker is de andere niet en de ene lobulaire borstkanker is ook niet hetzelfde als de andere lobulaire borstkanker. Het kan best zijn dat chemo niet heel effectief is bij véél lobulaire borstkankers, maar geldt dat ook voor jouw lobulaire borstkanker? Dat weet je niet.

Je tumor was 3,5 cm. Dat is best groot. Aanvullende therapie kan voor mensen met vergelijkbare leeftijd en tumoreigenschappen de prognose behoorlijk verbeteren. Hoe jonger je bent, hoe groter de toegevoegde waarde van die aanvullende therapie (omdat borstkanker bij jonge vrouwen over het algemeen agressiever is). Hoeveel toegevoegde waarde chemo heeft bovenop de hormoontherapie, die je toch al krijgt, kan berekend worden met een online programma dat Adjuvant Online heet en dat artsen wereldwijd gebruiken om prognoses te berekenen. Adjuvant Online houdt geen rekening met lobulaire of ductale borstkanker.

In de Helpfiles van Adjuvant Online staat (maar let wel, die is voor het laatst geupdate in 2005 !!):
4) That although the analysis shown below suggests that lobular cancers have a better prognosis than predicted by prognostic variables in Adjuvant!, that no adjustment be especially made for this subtype at this time because this finding is not well corroborated in the literature.
Bron: Ajuvant Online Help file breast cancer bij Prognostic estimates: special histologic subtypes

Het enige dat je kunt doen is om alle beschikbare informatie op een rijtje te leggen. Dat betekent alle informatie uit het PA-verslag, dus óók het gegeven dat je tumor lobulair was. Hoe oud ben je en ben je verder gezond? Waren er okselklieren positief? Als je veel positieve okselklieren had, wordt de waarde van de Mammaprint minder. Dan wordt de noodzaak véél groter om voor chemo te gaan. Maar als je okselklieren schoon waren, is de informatie van de Mammaprint een welkome aanvulling.

Dan kan er een prognoseberekening gedaan worden met Adjuvant Online. Dat zijn statistieken op grote groepen, maar met de extra informatie van Mammaprint en dat de tumor lobulair was, kan de beslissing om voor chemo te gaan of juist niet de doorslag geven.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Jolanda

Re: Effect chemotherapie bij lobulair carcinoom

Bericht door Jolanda » di 02 apr 2013, 21:11

Hallo Dees,

Superbedankt voor de uitgebreide reactie. Dit geeft me weer meer stof om over na te denken en handvaten om met de internist-oncoloog in gesprek te gaan.
Mijn okselklieren waren trouwens schoon.

Ik hoop dat een mammaprint met eventueel Adjuvant Online uiteindelijk mij het vertrouwen zullen geven wat te doen.
Dank je wel voor de uitleg!!

Gesloten

Terug naar “Maart 2013”