Lymfeklier uitzaaiing zoeken MRI met contrast gadofosveset

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Re: Lymfeklier uitzaaiing zoeken MRI met contrast gadofosves

Berichtdoor Dees » wo 03 apr 2013, 14:33

Emmadjemma, deze informatie is ook nog interessant om te lezen (hier staat het wetenschappelijke artikel). Eén van de conclusies uit dat artikel is:

The radiation oncologist, however, has historically relied on ALND findings in the design of the radiation treatment fields7; the number of positive nodes provides information concerning the risk of involvement of the level III/supraclavicular (SCV) nodes.

Systemic therapy, which the majority of patients in Z0011 received, may have played a significant role. Studies of patients with positive nodes have demonstrated that approximately 25% of patients who are treated with chemotherapy have complete eradication of nodal disease.10,11 The long-term use of
hormonal therapy may also contribute. It is also possible that the low regional recurrence rate is a reflection of the extensive processing of SLNs and subsequent detection of a burden of disease so low that it is held in check by the host immune system, analogous to patients with bone marrow micrometastases who never develop clinically evident metastases.1

Bron: Journal of Clinical Oncology, Vol 29, 2011

Oftewel: de chirurg is van oudsher gewend is om okselklierdissectie te doen, maar omdat steeds meer mensen chemotherapie en/of hormoontherapie krijgen, wat óók effect heeft op de okselklieren, zou dat wel eens een verklaring kunnen zijn waarom OKD en bestraling vd oksel evengoede resultaten geven.

Die vond ik al zoekend naar publicaties of presentaties van AMAROS. Over de Amaros vond ik dat die nog 'ongoing but not recruiting participants' is. Ik vermoed dat de deelnemende ziekenhuizen wel weten hoe het er voor staat. De deelnemende Nederlandse ziekenhuizen staan ook in het rijtje.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Emmadjemma1 » wo 03 apr 2013, 14:34

Dank jullie wel!! Weet precies wat je bedoeld met gevoel afgescheurde tape, heb ik ook, en daarnaast messcherpe pijn op plaats verwijderde Okselklieren. Heel fIjn te horen dat dat toch nog flink kan verbeteren. Mag vanaf vandaag oefenen met arm boven schouderhoogte en voel dat dat elke keer beter gaat. Geen pijn, alleen krachtsverhouding en beetje verkorte spieren. Dat komt wel weer goed.
Mammaprint nog niet gemaakt - lees ik tussen de regels door dat jij dat per definitie toch wel slim zou vinden Dees? Ook als okselklieren schoon zijn? Las later in je eerste reactie iets wat me wel aan t denken zet. Als t alleen prognostisch is waarom dan kiezen voor mogelijk invaliderende behandeling.... Daarom zou ik ook Mri met gadoves huppeldepup willen. En eventueel over een jaar nog een keer, omdat je dan kunt zien wat ontwikkelingen zijn en indien nodig toch chemo overwegen.
Keep my fingers crossed voor woensdag, maar wil niet dat indien uitslag negatief mocht zijn, helemaal door mijn hoeven zakken. Dit is mijn manier om me er op voor te bereiden - zoek alvast naar wat als, snappen jullie vast!
Veel dank!!

Er is geen eerste check door pa gedaan tijdens operatie - zal woensdag eens vragen waarom niet. Hoewel ik begreep in eerdere gesprekken dat zij kiezen voor 100% zekere uitslagen en geen voorlopige. Kan ook misschien wel centenkwestie zijn, geen idee.
Emmadjemma1

Berichtdoor Dees » wo 03 apr 2013, 14:35

Hoi Emmadjemma, mag ik vragen in welk ziekenhuis je behandeld wordt? Zéker als je okselklieren schoon zijn en de tumor graad 2 zou zijn, is het slim om met behulp van de Mammaprint te weten of je kanker een Hoog risico op uitzaaiingen geeft of een Laag risico. Als die Hoog Risico geeft, dan is chemotherapie wel héél verstandig om te doen. Maar ook als de tumor graad 3 is, is er een percentage met een Laagrisico tumor en van de mensen met een graad 1 tumor is er een percentage met een Hoogrisico tumor. Misschien moet je dit topic eens lezen. De Mammaprint wordt vanuit de meeste aanvullende verzekeringen vergoed. Voor zover ik weet is Menzis de enige grote zorgverzekeraar die de Mammaprint niet vergoed vanuit de aanvullende verzekering.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Emmadjemma1 » wo 03 apr 2013, 14:36

Las later in je eerste reactie iets wat me wel aan t denken zet. Als t alleen prognostisch is waarom dan kiezen voor mogelijk invaliderende behandeling.... Daarom zou ik ook Mri met gadoves huppeldepup willen. En eventueel over een jaar nog een keer, omdat je dan kunt zien wat ontwikkelingen zijn en indien nodig toch chemo overwegen.
Emmadjemma1

Berichtdoor Dees » wo 03 apr 2013, 14:37

Precies, het aantal positieve okselklieren geeft vooral informatie over de prognose, maar als dat geen invloed heeft op de behandeling, wat moet je er dan mee?

Ik denk dat jij teveel verwacht van die MRI met gadofosveset en ook van een jaar later nog een MRI. Zoals ik het nu zie, heb je daar niks aan. Wat je bedreigt na borstkanker, is niet zozeer een lokaal recidief, dat is dat de borstkanker aan de wandel gaat en verspreidt naar longen, lever, botten of hersenen. Dan kun je nog wel behandeld worden, maar dan word je niet meer beter. Naar uitzaaiingen op afstand wordt in principe niet actief gezocht. Dat is omdat je sowieso niet meer beter wordt als ze gevonden worden, maar bovendien, je leeft niet langer als uitzaaiingen op afstand in een eerder stadium gevonden worden. Het advies is om gewoon te leven en bij aanhoudende klachten pas in actie te komen en nader onderzoek te doen. Hoe lang je leeft met uitzaaiingen op afstand, hangt af van de aard van de tumor en in hoeverre die reageert op de aangeboden behandelingen.

Ik had een tumor van 10x6x7 cm en positieve okselklieren. Er waren er twee gezien op echo en uit biopt bleek dat ze positief waren. Uiteindelijk zijn we gestart met chemo. Na 6 kuren was die complete tumor weg. Omdat de kans groot was dat de chemo óók mijn okselklieren schoon zou hebben gebrand en mijn artsen me niet onnodig wilden beschadigen, hebben ze wel de schildwachtklieren eruit gehaald, die bleken nagenoeg schoon, maar hebben ze niet gekozen voor OKD, maar voor bestraling. Ik ben nu 6 jaar na diagnose. Geen uitzaaiingen (voor zover ik weet), niet dood (weet ik zeker). Hoewel bestraling ook restschade geeft, ben ik nog steeds blij dat ze mijn okselklieren hebben laten zitten. Ik heb nooit geweten hoeveel okselklieren er positief zijn geweest. Dat waren er zeker twee en gezien de grootte van de tumor kan ik me niet voorstellen dat het daarbij is gebleven. Tja, doet het er toe? Uiteindelijk niet, want de tijd is in mijn voordeel.....

Ik duim voor je !!
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Emmadjemma1 » wo 03 apr 2013, 15:04

Hoi Dees,
Ik dacht dat juist die positieve of negatieve okselklieren vooral ook info gaven over risico op verdere uitzaaiingen. Uit jouw reactie lees ik de visie dat dat niet zo is en vooral die mammaprint daar info over geeft, ook of misschien juist als okselklieren schoon zijn.
Terwijl ik dacht, okselklieren schoon, risico metastasen elders nul... Niet dus begrijp ik.
Goed om te weten - vooral voorafgaand aan mijn afspraak woensdag!
Kan best zijn dat chirurg zelf voorstel mammaprint komt, maar anders ga ik het daar over hebben!
Wordt behandeld in UMC Utrecht, hfd is Elsken Vd Wall, staat goed aangeschreven heb ik begrepen toch?
Gr. Emmadjemma
Emmadjemma1

Berichtdoor Dees » wo 03 apr 2013, 15:05

Nog een beetje speuren en her en der informeren. Ik heb uit betrouwbare bron begrepen dat er een nieuwe richtlijn komt waarbij je bij een positieve schildwachtklier én gunstige tumoreigenschappen, waarbij de patiënt toch al chemo krijgt, geen extra OKD of bestraling meer krijgt. Dit zou gaan gelden voor de borstsparende operaties en de borstamputaties.

Dat is voor jou héél interessant om te weten en in het algemeen voor borstkankerpatiënten héél goed nieuws !!
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » wo 03 apr 2013, 15:05

Hoi Emmadjemma, het is zeker zo dat als er heel veel okselklieren positief zijn dat niet gunstig is voor de prognose en de kans vergroot dat je uitzaaiingen elders hebt of krijgt. (waarbij altijd gezegd moet worden dat prognoses gelden voor de grote groep, maar je weet nooit wat dat voor jou als individu betekent). De aangeboden chemotherapie en/of hormoontherapie verandert niet als je 3, 6 of 10 positieve okselklieren hebt.

Bij schone okselklieren is de kans op uitzaaiingen op afstand als vanzelf kleiner, maar.... niet nul. Ook de graad, de grootte van de tumor, de eigenschappen van de tumor (etc) spelen een rol. De richtlijn Mammacarcinoom benoemt ook een Hoogrisico groep met schone okselklieren (N+ betekent aangedane okselklieren, N0 betekent schone okselklieren)

Afbeelding
Bron: Richtlijn behandeling mammacarcinoom

Toch zal er een groep zijn die nét niet valt onder Hoogrisico groep met schone okselklieren en die tóch uitzaaiingen krijgt. Stel nou dat er uit de Mammaprint Hoogrisico komt, dan kan dat nét de reden zijn om toch voor aanvullende chemotherapie te gaan.

En voor de Hoogrisico groepen geldt dat het merendeel vd vrouwen (bij een gemiddelde tumor) óók zonder aanvullende chemotherapie en/of hormoontherapie géén uitzaaiingen zou hebben gekregen, maar de grote groep krijgt chemo omdat voor ongeveer 1 op de 10 die aanvullende therapie het verschil maakt tussen wel of niet borstkanker overleven. Je moet dit topic maar eens doorlezen. Dan kan de Mammaprint helpen om te bepalen of je bij de 'overlevers ook zonder aanvullende therapie' hoort of bij de 'overlevers dankzij aanvullende therapie'.

Succes !!
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Emmadjemma1 » wo 03 apr 2013, 15:06

Reactie kwijt, nog een keer maar:
Ductale tumor, 1,5 cm met uitlopers, differentiatiegraad 1, oestrogeen receptor pos ((90%), progesteron negatief, her2/neu negatief. Mri liet 1 tumor zien, en gaf geen bevindingen in okselklieren, echo ook niet.
Heb amputatie met directe reconstructie gekozen, wilde niet sparend met bestraling. Ziet er goed uit, geneest prima, blij met een mooie nepper ;)
Dus tot nog toe naast slechte nieuws van kanker, positieve uitgangspositie.
Emmadjemma1

Berichtdoor Ariane » wo 03 apr 2013, 17:59

Emmadjemma1 schreef:Terwijl ik dacht, okselklieren schoon, risico metastasen elders nul... Niet dus begrijp ik.

Helaas ben ik daar een voorbeeld van, Emmadjemma.
Ik had schone okselklieren, de snijranden waren schoon en ik hoefde geen nabehandeling te hebben.
Na ruim 3 jaar, vorig jaar juni, bleek ik uitzaaiingen in mijn hele skelet te hebben.....
Dus nee, dat zegt niet altijd alles.

Fijn dat je blij bent met je nepper!!
Ariane

Vorige

Keer terug naar Maart 2013