update reconstructie eigen weefsel

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Sask

update reconstructie eigen weefsel

Bericht door Sask » di 26 feb 2013, 17:15

In een topic in oktober vertelde ik over mijn teleurstellende ervaring in mijn eigen ziekenhuis voor wat betreft reconstructie met eigen weefsel. Daarna heb ik o.a. veel gelezen, lezing prof. Blondeel gevolgd, plastisch chirurg op duizend borsten beurs gesproken en vandaag had ik gesprek in het AZM en jippie: het gaat gebeuren! Het wordt wel een kleinere borst, maar er is gelukkig toch genoeg buikvet. Ze doen hier de dieplap ongeveer 100x per jaar! Het voelt goed en ik heb er zin in!

Hanne1961

Re: update reconstructie eigen weefsel

Bericht door Hanne1961 » di 26 feb 2013, 18:14

Hallo Sask,

Wat fijn voor je. Ik ben zelf ook in het AZM geholpen. Wel een reconstructie met prothese, maar heeeeeel erg tevreden.
Fijne artsen en personeel daar. Heel betrokken en deskundig.
Ik wens je veel sterkte.
Wanneer gaat het gebeuren??

Gr. Hanne

Sask

Bericht door Sask » di 26 feb 2013, 18:36

Hoi Hanne,
De bedoeling is ergens na de zomer! Dus nu ff paar maandjes lekker van het voorjaar en de zomer genieten.
Weet iemand hoe lang je uit de running bent na zo'n operatie?

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » di 26 feb 2013, 18:53

Hallo Sask,

Bij mijn operatie duurde het 6 weken volgens protocol en leefregels, maar misschien kan Dees je daar een antwood op geven.
Geniet dan nu nog maar even van het komende voorjaar.
Wie gaat de operatie doen?
Mijn reconstructie is een project van 3 plastisch chirurgen. Maar één voor één allemaal ontzettend deskundig.

Houdt ons op de hoogte?

Gr. Hanne

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 26 feb 2013, 19:40

Hoi Sask, helemaal goed zeg !! Top !!

Een week of zes moet je wel rustig aan doen, maar 'uit de running' is relatief.

Ik heb nog een lijst tips die ik even zal verbouwen tot een lijst waar jij ook wat aan hebt.
Vóór de operatie:
◦Vraag of je een slaappil kunt krijgen (of van thuis mag slikken). Wel zo lekker als je in dat vreemde bed voor zo’n spannende operatie een beetje suffig kunt worden.
◦Oordopjes en oogmasker kunnen heel prettig zijn, want op de verkoeverkamer en sowieso op de kamer kan het vrij rumoerig zijn.
◦Vraag gewoon of je bril mee mag naar de OK (labeltje eraan met je naam erop). Ze doen daar wel moeilijk over, maar uiteindelijk plakten ze een plastic zakje aan mijn bed, waar mijn medicijnen en mijn bril in kon. Ze zijn bang dat je je bril kwijt raakt, maar aangezien je een behoorlijke tijd op de verkoeverkamer en PACU doorbrengt, ben je behoorlijk blij als je ook gewoon wat kunt zien.
◦Zorg dat je de oplader van je mobiele telefoon meeneemt, zodat je altijd bereikbaar bent. Je krijgt sowieso een vast nummer waar je op gebeld kunt worden en je betaalt extra als je met dat toestel ook wilt bellen. Mobiel was in mijn geval veel gemakkelijker (en handig dat je kunt zien hoe laat het is).
◦Wees alert op je eigen medicatie (hormoontherapie etc) want daar wordt niet heel strict naar gekeken. Tamoxifen mag je de ochtend van de operatie niet slikken, een aromataseremmer wel. Het kan ook zijn dat je deze medicatie 10 dagen van te voren moet stoppen.
◦Klisma de avond voor de operatie is wel prettig, want al wat je aan ontlasting kwijt bent, daar heb je na de operatie geen last meer van (gewoon vragen om een klisma), want zitten en een grote boodschap doen is niet heel fijn de eerste dagen.
◦Scheer jezelf thuis van top tot teen. Dat scheelt een hoop gedoe in het ziekenhuis.
◦Was je haren want dat komt er de eerste dagen echt niet van.
◦De avond vóór de operatie komt de dokter om af te tekenen. Maak hem/haar goed duidelijk wat voor jou echt belangrijk is (maat, flapje etc). Kijk even goed of het links en recht gelijk afgetekend is en of dat lelijke moedervlekje of litteken net wel of net niet zichtbaar zal zijn na de operatie. Smeer je die dag sowieso NIET in met bodylotion, want dan houdt de stift een stuk minder.

Direct na de operatie:
◦Vraag om een spuitbusje water als je op de Verkoever of PACU ligt. Je mag niet drinken, maar je tong besproeien of je gezicht (vanwege het warmtedeken) is best lekker.
◦Meld het meteen als je pijn hebt. Dat is echt niet nodig, want je krijgt direct pijnstillers als je er om vraagt.
◦Je moet de eerste dag onder een warmtedeken liggen. Naar als je opvliegers hebt. Je voeten hoeven er niet onder en dat scheelt een boel. Vraag gewoon of ze dat ding wat hoger leggen.
◦Probeer zo snel mogelijk met je voeten te wiebelen, je knieën in het matras te drukken, je benen op te tillen en met je handen te wiebelen. Dit bevordert de bloeddoorstroming en verkleint je risico op trombose.
◦Probeer zo snel mogelijk diep in te ademen, zo diep mogelijk en probeer totaan je navel door te ademen (dus ook je middenrif te vullen). Hierdoor vullen je gehele longen zich met lucht en verklein je het risico op een longontsteking.

Na de operatie, terug op de kamer:
◦Het is leuk om te weten of er draadloos internet in het ziekenhuis is. Wij konden zelfs skypen met thuis en dat was heerlijk, want zo was mijn meisje toch even dicht bij me, kon ze haar tekeningen laten zien en ik kon haar mijn pleister laten zien (wat de reactie Woooooooooh opleverde). Koptelefoon voor de laptop kan handig zijn als je Uitzending gemist etc wilt kijken zonder je buren lastig te vallen.
◦Zorg dat je op een glad laken ligt en dat je niet de hele tijd op dezelfde plek ligt. Je hebt sneller doorligplekken dan je denkt. Als je bemerkt dat je toch plekjes hebt, laat ze er direct naar kijken.
◦Naaste familie (partner) hoeft zich niet strict aan de bezoektijden te houden, zolang je de buurvrouw maar niet stoort.
◦Voor bezoek is het wel slim om de bezoektijd streng af te bakenen. Je bent vermoeider dan je denkt en betaalt ‘s avonds de rekening daarvoor. Het voelt heel dubbel, want mensen komen helemaal uit Nederland en dat is een aardig eindje rijden en vaak gezellig, maar je moet echt goed op jezelf passen zo kort na zo’n ingrijpende ingreep.
◦Assertief zijn loont sowieso altijd de moeite (als je dat een beetje aardig doet). Wanneer komt de dokter? Kunnen de drains eruit? Wil je me helpen met uit/in bed stappen? Mag ik een slaappil (want na 6 nachten wil je wel eens een paar uur achter elkaar slapen)? Mag ik douchen? Mag ik nog een extra yoghurtje voor ontbijt?
◦Ik vond zelf het eten niet echt super (eufemistisch, ik kon het werkelijk niet meer zien en ik ben niet heel kieskeurig). Godzijdank nam Robert vers brood (croissantjes) voor me mee en de laatste dag heeft hij lasagne met salade voor me gehaald (gewoon in het ziekenhuis op de begane grond in de cafetaria). Konden we gewoon in de magnetron van de afdeling opwarmen. Hij nam ook vers fruit voor me mee. Daar snakte ik echt naar. In de buurt zitten overigens ook verschillende supermarkten.
◦Waterkokertje mee is handig als je zelf even thee, koffie, cappucino wilt zetten. Neem ook even een lekkere grote mok (of twee) mee en de thee en koffie.
◦Er is een koelkastje op de kamer. Heerlijk als je daar wat drankjes in kunt zetten. Je kunt er alleen niet zelf bij om het eruit te halen (maar er is altijd wel iemand die je helpen wil).
◦Er zijn op de afdeling flessen water (bubbelwater en ‘plat’ water aanwezig). Kun je altijd om vragen.
◦Nachthemden: Ik draag het liefst dunne jurkjes met spaghettibandjes. Ik dacht dat ik die niet aankon omdat ik dacht dat mijn nachthemd van voren openknoopbaar moest zijn, maar dat bleek niet nodig te zijn. De eerste dagen dat ik moest blijven liggen, droeg ik niks. Daarna die jurkjes en dat was prima.
◦Ik krijg zelf altijd droge voetzolen en droge lippen van ziekenhuizen. Neem wat te smeren mee.

Voor als je naar huis gaat:
◦Neem een loszittende sportBH mee.
◦Neem losse kleren mee voor als je naar huis gaat.
◦In de auto op de terugreis heb ik in een voedingskussen gelegen. Stoel schuin. Eén kant onder mijn hoofd, andere kant over mijn buik met de riem erover. Was geweldig.

Voor thuis:
◦Gelukkig hebben wij een electrisch verstelbaar bed, want je moet 6 weken op je rug slapen en mij lukt dat echt niet zonder het rugdeel schuin te zetten en het voeteneinde hoog. Ook met uitstappen is het heel handig, omdat ik het rugdeel recht zet, het voeteneinde plat en dan kan ik behoorlijk goed uit bed komen. Als ik niet zo’n bed had gehad, had ik absoluut zeker zo’n bed gehuurd via de Thuiszorgorganisatie. Ik ken wel mensen die op zo'n voedingskussen geslapen hebben.
◦Ik heb thuis een strakke slip gedragen. Littekens schijnen mooier te genezen als er zo min mogelijk aan getrokken wordt, dus druk erop is goed. Het houdt het vocht weg en zorgt voor minder spanning op de littekens. Ik had een buikband geleend. Hamdi’s advies is: Buikband hoeft niet, dit mag maar het moet na: lymf klier transfer, spierhechting of hoog risiko patienten (zoals obesitas ..) 3-4 weken vanaf de ingreep.
◦Zorg dat je ook losse slips in huis hebt (van die maxislips, die je voor nog geen 2 euro bij de Zeeman, Wibra of Action koopt). Soms is het lekker om even iets los aan te hebben (bijvoorbeeld als je je net helemaal ingesmeerd hebt met Calendula zalf).
◦Ik heb verder een compressieBH van Anita gedragen. Die zit niet heel strak bij de cup (want je mag de bloedtoevoer natuurlijk niet afknijpen), is verstelbaar bij de schouders en heeft een lange elastische band onder de borsten. Nu moet ik zeggen dat ik daar wel pijn heb, niet zozeer door de BH, maar doordat mijn rib beschadigd is geraakt door de bestralingen. De druk erop is niet fijn. De eerste dagen had ik daarom aan het onderste haakje een BH-verlengstuk gedaan, zodat het daar wat losser zat. Nu kan ik de rits dicht doen. Ik draag nu overigens ook andere BHs. Het is toch een beetje trial en error wat lekker zit. Een push-up BH is wel prettig als je er leuk uit wilt zien en je wilt het verschil tussen links en rechts een beetje camoufleren. Hamdi’s advies is: BH moet voor 4 weken vanaf de 4 of 5 dag postoperatief. Als lymf klier transfer, dan mag een zachte, losse BH maar pas vanaf 2-3 weken na de ingreep.
◦En soms draag ik even een los BH-hempje, ook na het insmeren. Vanuit het ziekenhuis was er niet echt een advies of strak (natuurlijk niet té) of los beter is voor de genezing.
◦Ik kan niks van de grond oprapen. Zo’n grijphulp (te vinden in allerlei seniorenwebwinkels) lijkt me ideaal. Ik heb hem nog niet, maar overweeg wel er één te bestellen. Kosten van de simpele uitvoering vallen behoorlijk mee.
◦Douchen is behoorlijk inspannend. Het is fijn om een stoeltje of kruk onder de douche te kunnen zetten.
◦Rustig aan doen is echt belangrijk. Als je veel doet, krijg je extra vocht rondom de littekens en dat zet spanning op de littekens. Dat is vervelend, maar bovendien krijg je er een lelijk litteken van. Dus installeer je op de bank en probeer echt rust te houden.
◦Littekens mag je insmeren zodra ze dicht zijn en dat is verstandig om de littekens soepel te houden. Hydrateren, hydrateren, hydrateren. Bescherm ze ook tegen zonlicht, dus factor 50 als je onder de zonnebank gaat.*1 Ik smeer zelf met Calendula (zowel de emulsie als de zalf) en Bepanthen.
◦Mijn fysiotherapeute Ilse is afgelopen week al bij me geweest, om mijn pijnlijke plekken voorzichtig te masseren en om mijn schouder in beweging te houden. Heel fijn, want ik ben bang dat ik anders over een paar weken weer helemaal opnieuw moet beginnen met oprekken. Ilse gaat ook de littekens tapen. Daar heb ik eerder goede ervaringen mee gehad.
◦Loop zo snel als je kunt zo recht mogelijk! Het is lastig, maar anders ga je behoorlijke last van je rug krijgen.*1
Speciaal als je naar België gaat:
◦Mocht je binnen 3 maanden na opname in België naar een Nederlands ziekenhuis moeten, voor een afspraak of opname, bel dan van te voren om te vragen naar het MRSA protocol. Dikke kans dat je eerst kweken moet laten maken om uit te sluiten dat je draagster bent. Dat moet je doen ruim voordat je je afspraak in het Nederlandse ziekenhuis hebt. Voor de zekerheid even bellen met je huisarts voordat je opgenomen wordt. Meer info.
Bron: Blog Case of Dees

Oja, ik smeerde ook antibioticacreme in mijn neus. Veel ziekenhuisinfecties schijnen vanuit de neus te komen. Ik smeerde met Fucidin.

Take care !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sask

Bericht door Sask » wo 27 feb 2013, 20:12

@Hanne: ja, ik laat tzt wel horen hoe het is gegaan. Ik hoor nog of het dr. Cd Hulst of Sawor wordt.

@Deed: Wow wat een handige lijst. Daar kan ik wat mee. Het handige van een klisma heb ik ook al persoonlijk kunnen ervaren! Wat dat betreft is liggen niet goed voor mij!
Dank je wel!

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » wo 27 feb 2013, 20:33

Hallo Sask,

Dr. Sawor en Dr. Tuinder hebben mijn reconstructie gedaan.
Claudia Willems heeft de puntjes op de I gezet ;)
Ze waren super!!! Zoals ook het verplegend personeel.
Geen vraag was teveel en ook aandacht voor psychisch gevolg.

Veel succes!!!

Hanne

Gesloten

Terug naar “Februari 2013”