Borstreconstructie dmv expanders

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

ItsHennie

Borstreconstructie dmv expanders

Bericht door ItsHennie » di 19 feb 2013, 11:51

Hallo, al weer een tijdje geleden dat ik een vraag stelde hier. Lees wel dagelijks mee. Zoveel vragen en antwoorden waar ik zelf ook iets mee kan.
25 juli zijn mijn beide borsten geamputeerd. Na chemo's en nu hormoontherapie, kan ik zeggen dat het best wel redelijk goed met mij gaat.
Daarom heb ik ook besloten voor een borstreconstructie. Ik had vorige week de intake en hoorde meteen dat er een plekje voor mij was op 28 februari. Erg snel, maar ik heb met mijn volle verstand JA gezegd :-).
Ik zou graag wat ervaringen van jullie horen. Ik weet altijd graag wat mij te wachten staat. De plastisch chirurg heeft aangegeven te proberen de expanders tijdens de operatie voor de helft te vullen. Heb me laten vertellen dat na 3 a 3,5 maand de uiteindelijke protheses geplaatst zullen worden.
Groetjes, Hennie

Ariane

Re: Borstreconstructie dmv expanders

Bericht door Ariane » di 19 feb 2013, 12:24

Ik heb geen ervaring hiermee Hennie, maar wat gaat dat geweldig snel!!
Fijn en het wordt vast prachtig.

Paulien

Bericht door Paulien » di 19 feb 2013, 12:45

Hallo Hennie,
Plaatsing van een borstimplantaat met voorafgaande huidexpansie. = Reconstructie in twee fases.
Eerste fase: inbrengen van de expander.
De expander wordt doorgaans achter de grote borstspier ingebracht en dan regelmatig via een klep, die een 'poort' wordt genoemd, gevuld met een zoutoplossing. Die poort bevindt zich onder de huid en is met een stukje slang aan de expander gehecht of kan integraal deel uitmaken van de expander gehecht of kan integraal deel uitmaken van de expander zelf. Het vullen gebeurt met een fijne naald, rechtstreeks door de huid en is doorgaans pijnloos. Sommige patiënten kunnen wat druk op de borst voelen, maar dat gaat gewoonlijk snel voorbij. Met deze procedure wordt de huid geleidelijk uitgerekt.
Tweede fase: plaatsing van het eigenlijke borstimplantaat.
Tussen ....maand(en) na de eerste ingreep kan de expander worden vervangen door het eigenlijke implantaat. De chirurg zal u helpen bij de keuze van een implantaat dat overeenstemt met uw wensen.

Ik heb nu een B-cup en wens deze ook terug. Dat houdt in: 400 cc zoutoplossing.
De weefselexpander bevat 100 cc als het geplaatst wordt. Je bent na de eerste keer dus niet meer geheel plat. Elke week kom je terug voor het bijvullen. Dit is 50 tot 100 cc per keer, na gelang je aankunt.
Als je borst qua grootte wenselijk is, wachten ze 3 weken en dan wordt de definitieve implantaat geplaatst.
Zo is het mij uitgelegd in St Radboud te Nijmegen. Ik word geholpen door dr. Schlooz en de plastische chirurg dr. Hupkens.
Daar gebruiken ze het merk: Allergan
http://www.natrelle.nl/breast-enhanceme ... ranty.aspx
Als jij weet welk merk je geplaatst krijgt kun je wellicht op internet veel info vinden.
Binnen 3 mnd onderga ik een dubbele amputatie met deze bovengenoemde reconstructie. Ik heb geen borstkanker maar doe dit preventief omdat ik BRCA1-gen draagster ben.
Heel veel succes.

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » di 19 feb 2013, 20:54

Hoi ItsHennie,

Misschien heb je deze linkjes dan al eens voorbij zien komen, maar ik plaats ze nog maar eens.
Je kunt álle soorten technieken daar vinden maar ook reconstructie met expanders staat genoemd, beschreven en soms met fotoresultaten gepresenteerd.

Op deze Amerikaanse site staan de verschillende soorten reconstructies op een rijtje.

En natuurlijk de legendarische quote van Dees met álles bij elkaar:
Dees schreef:Er zijn allerlei mogelijkheden mbt reconstructies. Directe reconstructies waarbij de huid van de borst gespaard kan worden, zijn de allermooiste. Soms wordt de borst dan aan de onderkant opengemaakt, maar steeds vaker wordt ook er geopereerd door de tepel te verwijderen en die opening te gebruiken voor de operatie.

Hier vind je informatie over het tijdstip van de reconstructie.

Hier vind je informatie over de verschillende vormen van reconstructie en wat daarbij een rol speelt.

Hier vind je informatie over reconstructies met een implantaat.

Hier vind je informatie over reconstructies met getransplanteerd eigen weefsel. Dan wordt bv huid, vet en bloedvaten van de buik, bil of dij verplaatst en daarmee wordt een 'borst' gevuld.

Hier staat informatie over de poli Plastische Heelkunde in Gent.

Ik weet niet of je goed engels leest, maar deze Amerikaanse site bevat veel informatie en plaatjes van de verschillende vormen van reconstructie. Ook bevatten de Persoonlijke verhalen veel foto's.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

ItsHennie

Bericht door ItsHennie » vr 22 feb 2013, 15:15

Bedankt voor jullie reacties!

Gesloten

Terug naar “Februari 2013”