Eten en drinken tijdens de chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Jannie 1964

Eten en drinken tijdens de chemo

Bericht door Jannie 1964 » do 14 feb 2013, 20:35

Eten en drinken tijdens de chemo, heeft iemand misschien tips voor me. Want ik eet/drink bijna niks meer, mijn smaak is praktisch compleet weg er zijn nog maar een paar dingen die ik wel eet/drink maar die hebben bijna geen voedingswaarde.
gr. Jannie

Dees
Beheerder

Re: Eten en drinken tijdens de chemo

Bericht door Dees » do 14 feb 2013, 22:01

Hoi Jannie, meestal duurt het maar een paar dagen dat alles anders smaakt en dat je geen trek hebt om te eten. Dat is niet direct iets om je zorgen over te maken, behalve als je enorm afvalt. De meeste vrouwen kunnen wel een paar dagen zonder eten of met minder eten. Er worden momenteel zelfs studies gedaan om te kijken of mensen die vasten tijdens chemo minder last hebben van misselijkheid.

Zelf at ik graag vet en zout, gebraden kip, chips, kaas, frites. Dat was sterker dan de smerige smaak. Mijn stelling was dat ik de rest van mijn leven nog gezond kon eten. Ik at op de klok en voelde me altijd wel beter als ik iets gegeten had.

Ik heb altijd begrepen dat het vooral belangrijk is dat je eiwitten eet, dus zuivel, ei, kaas, vlees, vis omdat chemo je spieren (=eiwitten) afbreekt.

In elk ziekenhuis werkt een diëtist. Misschien zou je met hem/haar kunnen overleggen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

elfi

Bericht door elfi » vr 15 feb 2013, 14:44

Hoi Jannie

Ik probeerde altijd kleine beetjes overdag te eten om de 2 uur te eten zoals joghurt,vla, soep,roerei,cashewnoten, broodje haring of makreel smaakte me ook, patat had ik ook trek in,
gewokte groente met ketjap ging ook goed.
Heb ook veel blauwe bessen, frambozen en ananas gegeten ander fruit ging niet.
Smorgens at ik vaak warme havermoutpap.

Het was elke keer weer uitproberen wat ik wel en niet luste.
Heb veel thee [met smaakjes]gedronken, cola heb ik ook heel veel gedronken wat ik normaal niet dronk [vond ik prettig in mijn mond] want voor de rest vond ik
qua drinken heel veel niet lekker.
En de dagen dat ik weer meer smaak had probeerde ik goed te eten.

gr Elfi

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » vr 15 feb 2013, 17:43

Hallo Jannie,

Ik kan me bij Elfi aansluiten. Ik ben ook cola gaan drinken, tot verbazing van mijn kinderen.
Dat was erg prettig in de mond en had nog een beetje smaak. Ook mijn maag en darmen vonden dit prettig, daar die ook ontregeld waren.
Verder heb ik ook geregeld lekkere voedzame dingen gegeten als mijn smaak enigszins bijgekomen was van de chemo.

Veel sterkte!

Hanne

Fraz

Bericht door Fraz » vr 15 feb 2013, 20:24

Ik vond juist vet zoet prettig dus vanille vla, mangojuice, ananas met slagroom, maar ook soepen en dropkauwgom en verse muntthee. Wat niet lekker was was fruit zoals aardbei, appel en droge spullen. Dus het moest een sterke zoete smaak en niet te droog zijn.

Gewoon proberen wat je wel lust en niet te druk maken gedurende die dagen.

Sterkte Jannie.

Kittekat

Bericht door Kittekat » za 16 feb 2013, 11:55

Hallo Jannie,

Voor de chemo nooit gegeten en nu na de chemo nooit meer aan gedacht, maar bananen pancakes, een banaan met 2 eieren pureren, daar kleine pannenkoekjes van bakken en opeten met wat stroop. Verder veel soepjes, soep iplv bloemen was het credo bij mij. Enne als het maar enigzins kon, goot ik een scheutje balsamico azijn over mijn eten. Idd cola en blauwe bessensap.
Iedere keer als mijn man dacht, ha nu weet ik het!, was ik weer van voorkeur veranderd.
Heel veel sterkte, Kittekat

Gesloten

Terug naar “Februari 2013”