18 wekelijkse kuur?

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Ivette 1970

18 wekelijkse kuur?

Bericht door Ivette 1970 » di 12 feb 2013, 09:19

Hallo,

In 2010 is er bij mij BK geconstateerd ( 5cm, HER/NEU pos, hormoongevoelig 40%, 1 zichtbare meta bij echo in oksel). Ik ben neo-adjuvant behandeld met 3x een een serie van 6 wekelijkse Herceptine/Taxol. Gezien je nauwelijks hersteltijd hebt, waren vooral de laatste kuren erg zwaar en ik kon nauwelijks nog meer lopen ( vooral als je ook nog een gezin draaiende wil/moet houden) de laatste wekelijkse kuur is niet doorgegaan, omdat mijn bloedbeeld zich niet meer herstelde en alleen maar meer achteruit ging. Daarna volgde een amputatie en OKT, 25 bestralingen en tot een jaar nog herceptine.
Mijn vraag is of deze kuur vaker voorkomt, deze staat namelijk niet in de richtlijn?

Groet Ivette

Dees
Beheerder

Re: 18 wekelijkse kuur?

Bericht door Dees » di 12 feb 2013, 10:57

Hoi Ivette,
Bij neoadjuvante chemotherapie wordt op dit moment aangeraden om de schema's te volgen die voor adjuvante chemotherapie gelden.

Afbeelding

Bron: Oncoline Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Drie keer zeswekelijks Taxol plus Herceptin staat er niet bij.

Er is wel aangetoond dat als je bij een Her2Neu-positieve tumor vanaf het begin Herceptin toevoegt de kans vergroot dat de complete tumor verdwijnt (pCR= Pathological Complete Response). Als de tumor compleet verdwijnt bij een Her2Neu-positieve tumor, verbetert dat je overlevingskansen.
Er zijn enkele studies gepubliceerd die de rol van neoadjuvant trastuzumab onderzochten [Buzdar, 2005; Kaufman, 2006; Chang, 2010166]. Een gerandomiseerde studie van het MDACC werd na 42 patiënten gesloten wegens bereiken van het gestelde doel, een verbetering van het pCR percentage van 26,3% naar 65,2%. De driejaars recidiefvrije overleving steeg van 85% naar 100% (p=0,041) [Buzdar, 2005; Buzdar, 2007150]. De Noah trial randomiseerde 228 patiënten met locoregionaal uitgebreid (stadium III) HER2-positief mammacarcinoom voor neoadjuvante chemotherapie met of zonder trastuzumab [Gianni, 2010366]. Het klinische responspercentage verbeterde van 71 naar 87% en het pCR percentage van 19 naar 38%. Bij een mediane follow-up van 3,2 jaar verbeterde het primaire eindpunt, drie jaar ziektevrije overleving van 56 naar 71%, (HR 0,59; 95%CI 0,38-0,90; p=0,013). In een serie van 109 patiënten met aangetoonde okselkliermetastasen voor behandeling bleek na neoadjuvante chemotherapie met trastuzumab het axillaire pCR percentage 74% [Dominici, 2010259].
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Het lastige is dat Herceptin invloed heeft op de pompfunctie van het hart en daarom niet gecombineerd kan worden met Adriamycine (de A uit TAC en AC), dat ook niet goed is voor het hart.

Een schema met een taxaan plus Herceptin is dan goed te verdedigen. Er wordt ook wel gekozen voor Taxotere plus Carboplatin en Herceptin.

Overigens is het zo dat ziekenhuizen regelmatig kiezen voor wekelijks Taxol (paclitaxel) plus Herceptin in plaats van driewekelijks Taxotere (docetaxel, een andere taxaan) plus Herceptin. Ik heb begrepen dat dat is omdat ze aan de wekelijkse kuren meer verdienen dan aan driewekelijkse kuren.

(misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar was je tumor compleet weg? Waarom hebben ze dan je okselklieren eruit gehaald én bestraald?)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 12 feb 2013, 19:50

In de Amerikaanse NCCN-guidelines staat ook nog dit:

Afbeelding

Afbeelding

Bron: NCCN Guidelines Breast Cancer Professionals- januari 2013
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » do 21 feb 2013, 12:17

Pas na de amputatie en OKT kon de arts aangeven dat de tumor en uitzaaiing verdwenen was! Daarna is alleen de operatie regio bestraald.

Groet Ivette

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 21 feb 2013, 18:09

Hoi Ivette, dat is sowieso het beste nieuws dat je kon krijgen !!!

(bij mij hebben ze de okselklieren laten zitten, ookal weten we zeker dat er twee aangedaan waren. Die zijn er wel uitgehaald maar omdat mijn complete tumor van 10x 6x 7 centimeter verdwenen was, vonden ze het too much om al mijn okselklieren eruit te halen. Ze hebben toen besloten om alleen te bestralen. Dat betekent dat ik lang niet zo'n last heb van lymfoedeem. En ik ben inmiddels 6 jaar na diagnose.....)

Take care !
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Februari 2013”