waarom 6 x TAC en niet 3 X FEC en 3 x TAC

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

LiesKe

waarom 6 x TAC en niet 3 X FEC en 3 x TAC

Bericht door LiesKe » ma 11 feb 2013, 13:04

Ik ben bezig met een chemokuur en krijg 6 x TAC. Ik heb aan mijn oncoloog gevraagd waarom sommige vrouwen 3 x FEC en 3 x TAC kregen, haar antwoord was dat ze bij jonge vrouwen (ik ben 39) vaker 6 x TAC voorschrijft, omdat je dan al vanaf de eerste kuur het meest belangrijkste middel toegediend krijgt. Ik vroeg haar of TAC dan een zwaarder middel is dan FEC, maar dat is niet zo volgens haar. Eerlijk gezegd begrijp ik na haar antwoord nog steeds niet waarop de keuze voor 6 x TAC gebaseerd is en wat het verschil is tussen FEC en TAC. Is er iemand die dit kan uitleggen?

Dees
Beheerder

Re: waarom 6 x TAC en niet 3 X FEC en 3 x TAC

Bericht door Dees » ma 11 feb 2013, 18:55

Hoi Lieske,
De chemokuren die gegeven worden, zijn gebaseerd op wetenschappelijke studies. Omdat er heel veel studies gedaan worden, is er in Nederland ook altijd een Richtlijn Mammacarcinoom, zodat de oncologen van Nederland een leidraad hebben wat te doen in welke situatie.

3x FEC en dan 3xTAC wordt, volgens mij, nooit gegeven, wel 3x FEC en dan 3x Taxotere (docetaxel). Het is niet te zeggen of dat een beter of slechter schema is dan 6 x TAC. Wel is het zo dat het toevoegen van een taxaan (docetaxel of paclitaxel) er wel voor heeft gezorgd dat een kleiner deel van de patiënten uitzaaiingen kreeg dan zonder de taxaan, maar het is niet te zeggen of dat persé 6 kuren met taxaan moeten zijn of dat 3 kuren met taxaan ook prima is.

Onderstaande tabel komt uit de Richtlijn Mammacarcinoom 2012:

Docetaxel is de stofnaam waarvan Taxotere de merknaam is. Paclitaxel is de stofnaam waarvan Taxol de merknaam is. Als er een T in een schema staat, wordt er bij borstkanker eigenlijk altijd één van de twee bedoeld.

Afbeelding

Bron: Oncoline Richtlijn Mammacarcinoom 2012: http://www.oncoline.nl/richtlijn/item/p ... ijn_id=828[/quote]

Chemotherapie zoals die bij jou gegeven wordt, is preventieve (adjuvante) therapie.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

LiesKe

Bericht door LiesKe » ma 11 feb 2013, 19:46

Hoi Dees,

Dankjewel voor je snelle reactie, je hebt ongetwijfeld gelijk ik heb Tac verwisseld met Tax(otere). Dank voor je uitleg over de Taxaan en het effect hiervan.

Groetjes,
LiesKe

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 11 feb 2013, 20:16

Lieske, vergeet niet dat chemotherapie preventieve therapie is he? Van een gemiddelde categorie tumor krijgen 100 vrouwen chemotherapie, terwijl dat maar voor 10 van de 100 het verschil maakt tussen wel of niet borstkanker overleven. 80 vrouwen zouden sowieso geen uitzaaiingen hebben gehad en 10 vrouwen krijgen, ondanks de chemo, therapie uitzaaiingen.

Dus een grote groep wordt behandeld omdat het voor ongeveer 10% het verschil tussen wel of niet overleven maakt. We kunnen alleen niet van te voren bepalen wie er bij die 10% hoort.

Borstkanker is niet één ziekte. Het zijn een heleboel verschillende ziektes met als enige overeenkomst het lichaamsdeel waar het zich in bevindt. In de toekomst krijgen we, als het goed is, steeds meer 'personalised medecine', dus een behandeling die past bij de eigenschappen van de tumor van die ene patiënt.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2013”