last van rechterribben

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Mamacash

last van rechterribben

Bericht door Mamacash » ma 11 feb 2013, 11:29

Vorig jaar juni was ik klaar met mijn bestralingen aan de rechterkant ivm een tumor in de borst. Naast 16 gewone bestralingen heb ik 7 boosts gehad ivm een niet schone snijrand. Sinds begin dit jaar heb ik constant 'last' van een deel van mijn ribben aan de rechterkant. Ik voel het de hele dag met bv het ophangen van de was (dus het uitrekken van de borstkas), diep ademhalen, uitrekken, draaien van mijn bovenlichaam naar rechts. Is dit restschade waar ik wel over lees/hoor?

Zwelgje

Re: last van rechterribben

Bericht door Zwelgje » ma 11 feb 2013, 16:20

Je klacht komt me bekend voor (vorig jaar juni klaar met 28 x bestraling inclusief 28 boost). Sinds een paar weken heb ik last van de ribben aan de bestraalde kant. Ik zit tussen controles in, maar mijn oedeemtherapeut gaf aan dat dit dus van de bestraling komt. Ik beschouw het in ieder geval als restschade, maar daarmee is de last niet minder natuurlijk.

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » ma 11 feb 2013, 17:09

Hallo Mammacash,

Over restschade als gevolg van radiotherpaie is niet veel bekend.
Ik noem het vaak het best bewaarde geheim, maar wellicht is het écht onbekend bij radiotherapeuten want hoe vaak zien zij nu nog patiënten jaren na behandelingen?
Op een congres van de NABON/BOOG werd een onderzoek gepresenteerd over het verschil tussen brachytherapie en reguliere radiotherapie.
Daarin werden voor het eerst (voor mij iig) onomwonden resultaten gepresenteerd over restschade; lipatrofie (het verdwijnen van onderhuids vetweefsel), fibrose / verkleving (het telkens weer strak worden van weefsel en het stug worden ervan), ribfissuren en fibrose van botvlies (het ontstaan van haarscheurtjes in de ribben en irritatie van het botvlies - waardoor pijnklachten - door beschadiging van het botvlies, en algehele pijnklachten naast lymfeoedeem en permanente verkleuring van de huid, en telangiectasie; blijvend verwijde bloedvaatjes vlak onder het oppervlak van de huid, zichtbaar als rode vaattekening met maximaal zo`n 1 millimeter doorsnede.

En deze effecten worden door best veel patiënten gerapporteerd zoals in dit recente onderzoek naar brachytherapie in combinatie met reguliere RT:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22975899 :
Conservative surgery, external radiotherapy, and HDR brachytherapy in a single fraction of 7 Gy in early breast cancer: long-term toxicity and esthetic assessment.
Restschade: 39 % of patients reported breast pain, 75 % fibrosis, 56 % telangiectasias, 19 % lymphoedema, and 51 % retraction/atrophy.
In deze groep patiënten waarbij Brachytherapie was toegepast, zouden de percentages alleen "wat hoger" liggen dan bij conservatieve RT

In het JAMA van november 2009; 302: p.1985-1992 en p.2034/2035 presenteerde Rune Gärtner (een Deens onderzoeker) een rapport over pijnklachten na borstkankeroperatie. In het medisch Contact van 19 november verscheen hiervan bericht:
Twee tot drie jaar na een chirurgische behandeling heeft nog bijna de helft van alle borstkankerpatiënten pijnklachten.
Dat blijkt uit Deens onderzoek verschenen in JAMA van 11 november. Rune Gärtner c.s. bepaalden de prevalentie en de ernst van de chronische pijn met behulp van een enquête onder vrouwen in de leeftijd van 18 tot 70 jaar, 26 maanden na een chirurgische ingreep. Ze verzamelden de antwoorden in de eerste helft van vorig jaar; 3253 vrouwen reageerden (respons: 87%). Iets minder dan de helft (47%) rapporteerde pijn. Bij 13 procent van deze vrouwen ging het om hevige pijn, 48 procent voelde lichte pijn, de rest van de respondenten zat daar tussenin. Van de vrouwen met ernstige pijn had 77 procent daar dagelijks last van. Van de vrouwen met lichte pijn had slechts 36 procent dagelijks klachten. De onderzoekers stelden vast dat adjuvante bestraling het risico op pijnklachten verhoogt. Chemotherapie doet dat niet. De onderzoekers vonden ook een verband met leeftijd: hoe jonger de vrouwen, hoe hoger het risico op postoperatieve pijn, vooral bij patiënten die een borstsparende operatie hadden ondergaan. Gärtner c.s. karakteriseren de pijn als neuropathisch. Ze vermoeden dat de klachten in verband staan met intraoperatieve beschadiging van de intercostale en brachiale zenuwen. De commentatoren Loretta Loftus en Christine Laronga stellen dat de resultaten van het Deense onderzoek behulpzaam kunnen zijn bij het vinden van effectieve methoden om pijn na borstkankerchirurgie te bestrijden. HM

JAMA 2009; 302: 1985-92 en 2034-5
Abstract op de JAMA-site: Prevalence of and Factors Associated With Persistent Pain Following Breast Cancer Surgery
Ik heb dezelfde klachten als jij beschrijft; ik kan (rechts bestraald) niet naar rechts draaien met mijn bovenlijf, heb pijn van mijn ribben, een strakke staaldraad rond mijn borstkas en geregeld kramp. Oppervlakkig ademhalen is mijn nieuwe gewoonte en ik ben in veel bewegingen beperkt. Als ik ze wél maak (en ik ben best geregeld eigenwijs) dan scheurt er wat af, wat even héél pijnlijk is, maar daarna ook wel lekker... na een dag zit de boel weer strak vast, dus de "lol" is kort...
Restschade; JA... Wij zouden willen dat dit beter werd geregistreerd en in kaart gebracht... Bijna iedereen met dit soort klachten wordt bestempeld als een "uitzondering"... dan kennen we wel érg veel uitzonderingen...

Kan je er wat tegen doen?
Weinig... Ik heb tegen de neuropatische pijn van de beschadiging van de zenuw bij mijn schouder geruime tijd amytriptylline en later lyrica geslikt totdat de bijwerkingen daarvan irritanter werden dan de pijn. Ik krijg lymfedrainage en massage en er is een facsietechniek die weefsel wat kan oprekken en meer ruimte geven. Die ribben blijven waardeloos omdat er geen pijnstiller is die er écht goed op werkt. Ik heb één tip: zumba. Of draaikonten. Daarmee rek ik de boel wat op elke ochtend en gaat het wat beter... soms lukt ook dat niet en dan helpt alleen warmte om het wat zachter te maken... Tsja restschade... schade die blijft...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 11 feb 2013, 20:31

Hoi Mamacash,
Het klinkt wel als iets dat ik ook herken aan mijn bestraalde kant. Ik heb begrepen dat door bestraling verschillende lagen bindweefsel aan elkaar plakken. Daar wordt het weefsel stug van.

Dit is misschien een beetje een ranzig filmpje (omdat het gedemonstreerd wordt op het lichaam van een overledene), maar het is wel interessant. Een arts legt uit hoe dat ragfijn bindweefsel, hij noemt het Fuzz, zich vormt in je lichaam. Elke nacht als je slaapt, plakken lagen bindweefsel aan elkaar. Als je 's morgens opstaat en je rekt je uit, dan knappen al die verbindinkjes die ontstaan zijn. Als je een deel van je lichaam langere tijd niet gebruikt, bijvoorbeeld omdat je een blessure hebt, ontstaat er stevigere bindweefsel. Dit bemoeilijkt het bewegen. Om die lagen weer los te krijgen van elkaar, moet je veel bewegen, rekken en strekken en eventueel ook nog gemasseerd worden.

Na bestraling plakken lagen aan elkaar. Dat weefsel is zo stug dat bewegen lastiger is. Dat is wel deels te verhelpen, maar dat is een lang proces, waarbij het weefsel steeds opgerekt wordt.

Die lagen zitten overal, niet alleen in je arm, over je ribben, maar ook tussen je ribben. Dat rekken en strekken kun je zelf, je kunt het ook oprekken, maar je fysiotherapeut kan je er zeker bij helpen. Massage kan ook enorm helpen.

Heb je ook pijn? Of is het vooral onaangenaam?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Kittekat

Bericht door Kittekat » di 12 feb 2013, 07:17

Hallo Mammacash,

Ik heb dezelfde klacht en het verhaal van Dees en Sanne is heel helder. Ik ben ook al ruim 8 maanden onder behandeling van een oedeem therapeute voor mijn borst oedeem. Drainage en taping. Traditioneel begonnen met het anker op mijn rug. Maar mijn vocht had toch de neiging om als een balletje onder mijn arm aan de onder- armkant te gaan zitten.

Sinds 4 maanden wordt er een hekwerkje met uitlopers op mijn, ik noem het maar drielandenpunt, geplaatst onder aan de borst en op de flank en het werkt ook pijnstillend naar mijn ribben toe. Van pijn met messcherpe pijnscheuten is het nu op de achtergrond aanwezig. Ik weet nog steeds precies waar het zit, maar heb er geen last meer van en het belemmert me niet meer. Het enige wat ik opgegeven heb zijn de buikspieroefeningen, kom ik daar even goed mee weg!

Het lijkt stabiel en nu zijn we langzaam in trappen toe aan het werken naar onderhoudsbehandelingen, een keer per maand. Voor de tussenliggende tijd heb ik een siliconenmatje met noppen gekregen, dat moet ik op die plek in mijn BH stoppen en heeft ook die werking, wel iets minder dan de tape.

Misschien heb je hier wataan?
Groet Kittekat

Mamacash

Bericht door Mamacash » di 12 feb 2013, 09:53

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ben erg blij om te lezen dat andere vrouwen deze klachten herkennen, maar ook dat de klachten bij velen zo lang na de laatste bestralingen zijn gekomen. Ik ben geloof ik op 3 januari voor mijn 1e controle geweest bij de radiotherapeut geweest na mijn bestralingen (juni 2012 klaar) en toen heb ik het ook niet benoemd omdat je in eerste instantie denkt dat je misschien verkeerd hebt gelegen die week of toch ergens een lichte blessure hebt opgelopen. Inmiddels ben ik 5 weken verder en de last neemt niets af (ondanks dat ik 2 a 3 x in de week sport en meer dan voldoende lichamelijke dingen onderneem. Ik vond het Fuzzfilmpje erg verhelderend om te zien Dees)
Ik omschrijf het gevoel niet echt als pijnlijk, het is meer lastig maar het gevoel is er wel de hele dag bij bepaalde bewegingen. Ik vraag me ook af of het bij mij een kwestie is van de Fuzz of dat het bij mij een aantal ribben zijn die dit gevoel veroorzaken..........Hoe dan ook, ik ben blij om te lezen dat de klachten herkent worden (want je denkt al snel dat je je aanstelt) Ik zal het in april bij mijn controle bij d oncoloog wel aangeven, maar ook bij mijn volgende controle bij de radiotherapeut. Verder blijf ik maar goed bewegen (ga wel een paar keer extra zumba-en) en stretchen :lol: :lol:

Martine

Bericht door Martine » di 12 feb 2013, 23:46

hoi mamacash,

De Fuzz speech is een mooie uitleg van de werking van de bindweefsellagen en wat er gebeurd als je niet beweegt.
Het kan helpen om lokaal te behandelen met een fascie techniek. Deze zorgt eigenlijk dat zowel lokaal als in een groter gebied de bindweefsellagen losgemaakt worden. Tijdens bewegen zal het meest gefixeerde gebied zo laat mogelijk meebewegen. De fascietechniek zorgt ervoor dat er juist in het meest gefixeerde gebied en weefsels in het verlengde daarvan losser worden en meestal minder pijnlijk aanvoelen.
Het is goed om te horen dat je veel beweegt/ sport wat op deze weefsels ook al een gunstig effect heeft. Zeker in het onderhouden van de mobiliteit. Het lokale oedeem kan ook verantwoordelijk zijn voor je klachten. Dit is zoals anderen al beschrijven goed te behandelen met tape (evt. zelftape technieken) en oefeningen en indien nodig manuele lymfedrainage.
Ik wens je veel succes,
groeten Martine
p.s. goed filmpje Dees ;)

Gesloten

Terug naar “Februari 2013”