Vergoeding Taxol

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Mkenzie

Vergoeding Taxol

Bericht door Mkenzie » do 24 jan 2013, 12:59

Hallo,

bij mij wordt Taxol niet vergoed door mijn ziektekostenverzerking (CZ). Hoe ervaren jullie dit?

Dees
Beheerder

Re: Vergoeding Taxol

Bericht door Dees » do 24 jan 2013, 13:28

Hoi Mkenzie,
Woon je in Nederland? Dan kan dat niet.

Taxol is een chemokuur die in het ziekenhuis gegeven wordt. De kosten worden vergoed vanuit een DBC en direct bij de zorgverzekeraar in rekening gebracht. Kun je meer vertellen over je situatie?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mkenzie

Bericht door Mkenzie » do 24 jan 2013, 13:53

Ik woon wel in Nederland maar ben in Belgie onder behandeling.
Niet voor borstkanker maar voor longkanker. Ik heb al drie eerdere kuren gehad en deze vierde is mijn laatste kuur.
Indien dit niet de gewenste effecten heeft dan ben ik uitbehandeld.
De artsen daar willen mij dit geven dus moet ik goedkeuring aan CZ hiervoor vragen.
Dit is hun antwoord:

Vanuit uw basisverzekering vergoeden wij de kosten van medicijnen. Dit doen we volgens het door de overheid vastgestelde geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS).

Het medicijn Taxol komt niet voor in het GVS.
Dit medicijn komt dus niet voor vergoeding in aanmerking.

Ariane

Bericht door Ariane » do 24 jan 2013, 14:03

Mkenzie schreef:Ik woon wel in Nederland maar ben in Belgie onder behandeling.
Niet voor borstkanker maar voor longkanker. Ik heb al drie eerdere kuren gehad en deze vierde is mijn laatste kuur.
Indien dit niet de gewenste effecten heeft dan ben ik uitbehandeld.
De artsen daar willen mij dit geven dus moet ik goedkeuring aan CZ hiervoor vragen.
Dit is hun antwoord:

Vanuit uw basisverzekering vergoeden wij de kosten van medicijnen. Dit doen we volgens het door de overheid vastgestelde geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS).

Het medicijn Taxol komt niet voor in het GVS.
Dit medicijn komt dus niet voor vergoeding in aanmerking.

Een overzicht van de vergoeding van geneesmiddelen vindt u op kiesBeter.nl en Medicijnkosten.nl. U ziet daar of uw medicijn is opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering. Daarnaast ziet u of u een eigen bijdrage moet betalen en of er een goedkoper geneesmiddel is die u wel helemaal vergoed krijgt.

Ik heb op http://www.medicijnkosten.nl gekeken en zag dit:

Het zoeken naar 'Taxol' leverde geen resultaten op. Als uw zoekopdracht bestond uit meerdere woorden, kunt het nog eens proberen door alleen het eerste woord op te geven, of de eerste letters ervan (tenminste drie).

Het lijkt er dus inderdaad op dat het niet vergoed wordt. Heel vreemd vind ik.

Mkenzie

Bericht door Mkenzie » do 24 jan 2013, 14:05

Ik heb ook op die site gekeken en als je zoekt onder de exacte naam Paclitaxel, waarvan Taxol de merknaam is,
dan krijg je het antwoord dat het niet in de bassiverzekering zit.

Ariane

Bericht door Ariane » do 24 jan 2013, 14:11

Mkenzie schreef:Ik heb ook op die site gekeken en als je zoekt onder de exacte naam Paclitaxel, waarvan Taxol de merknaam is,
dan krijg je het antwoord dat het niet in de bassiverzekering zit.
Heb ik ook gedaan, maar ik kreeg weer het zelfde antwoord.
Ook bij Kiesbeter.nl :|

http://www.kiesbeter.nl/ziekte-en-gezon ... aclitaxel/

Mkenzie

Bericht door Mkenzie » do 24 jan 2013, 14:20

Op de website http://www.mijnmedicijnvergoeding.nl staat het wel:

Dit middel wordt niet vanuit de basisverzekering vergoed omdat het door de overheid niet in het geneesmiddelen vergoedingssyteem is opgenomen

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 24 jan 2013, 15:56

Jullie halen twee systemen door elkaar.

Taxol valt niet onder het GeneesmiddelenVergoedingSysteem (GVS) omdat het geen geneesmiddel is dat via de (vrijgevestigde) apotheek te verkrijgen is. Chemokuur met Taxol is een ziekenhuisbehandeling. Daarvoor wordt op basis van een DBC-code vergoed.

Bij welk ziekenhuis in België ben je onder behandeling?

CZ heeft namelijk contracten met een heleboel ziekenhuizen in België. De behandeling van longkanker met taxol is een behandeling die vergoed wordt vanuit de basisverzekering en daarvoor is geen toestemming vereist.

Heb je al eerder contact gehad met CZ over je behandeling in België?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mkenzie

Bericht door Mkenzie » do 24 jan 2013, 16:20

Ik ben in Knokke onder behandeling. Al vanaf de constatering longkanker in 2011.
Alle eerdere behandelingen werden via CZ vergoed.
Ik zal CZ een mailtje terugsturen dat het een behandling is vanuit de DBC.
Misschien had ik mijn eerste vraag aan CZ niet duidelijk geformuleerd of is diegene die mij antwoord heeft gegeven niet kundig genoeg.
Bedankt in ieder geval voor je antwoord.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 24 jan 2013, 16:29

Beste MKenzie,
Als het goed is, weten jouw behandelend artsen precies hoe het werkt. Ze moeten de behandeling gewoon declareren bij CZ. CZ heeft een contract met Knokke. Voor zover ik weet, hoef je voor de behandeling met Taxol bij longkanker niet speciaal toestemming te vragen aan CZ.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Januari 2013”