Overstappen zorgverzekering 2013

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Eddy

Overstappen zorgverzekering 2013

Bericht door Eddy » di 20 nov 2012, 10:42

Ik wil in Belgie (UZBrussel, Edith Cavell Brussel of UZGent) een reconstructie dmv een bilaterale diepflap laten uitvoeren. Het liefst ga ik naar prof Hamdi, die opereert in UZBrussel en Edith Cavell. Mijn zorgverzekeraar Menzis heeft met geen van allen een contract. Ik wil dus overstappen naar een zorgverzekering die een contract heeft met één van deze zorgaanbieders.

Mijn vraag is de volgende:
Moet ik bij de aanmelding melding maken van deze operatie die ik wil ondergaan?
En wat is verstandiger, een natura of restitutie polis? Ik hoor daar namelijk verschillende dingen over. Ik was van mening dat restitutie meer vrijheid geeft en 100% vergoedt? Of is dat alleen wanneer er geen sprake is wanneer er geen contract is?

Tenslotte nog even dit, ik las op de site van Amazones iemand die in het Edith Cavell door prof Hamdi is geopereerd en volgens haar had FBTO een contract met Edith Cavell. Ik heb daarheen gebeld maar volgens hen hebben ze met geen enkele NL zorgverzekeraar een contract.

Ik hoor graag jullie advies,
Lieve groet,
Eddy

trijntje

Re: Overstappen zorgverzekering 2013

Bericht door trijntje » di 20 nov 2012, 13:52

hoi Eddy,
Ik wordt 4 december geopereerd door dr. Hamdi in het Edith cavell. Mijn ziekenfonds heeft ook geen contract met dit ziekenhuis maar toch wordt het grootste gedeelte vergoed. Heb je bij je huidige verzekering al een aanvraag gedaan?

Gebruikersavatar
Dees
Beheerder
Berichten: 4808
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 08:27

Re: Overstappen zorgverzekering 2013

Bericht door Dees » di 20 nov 2012, 16:04

Je moet even zeker weten dat het in het geval van complicaties goed geregeld is. Wie gaat dat dan betalen? Het zou erg zuur zijn als je complicaties krijgt en dan blijkt dat je een groot bedrag moet betalen dat je niet vergoed krijgt van je zorgverzekeraar. Liever twee keer informeren dan één keer....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

OHRA Webcare

Re: Overstappen zorgverzekering 2013

Bericht door OHRA Webcare » di 20 nov 2012, 16:46

Beste Eddy,

Bij een naturapolis bepaalt de verzekeraar naar welke zorgaanbieders (bijvoorbeeld ziekenhuizen, huisartsen of apotheken) men mag gaan. Met deze aanbieders heeft de verzekeraar een contract gesloten. Gaat een verzekerde naar een niet gecontracteerde zorgverlener, dan krijgt de verzekerde de kosten niet volledig vergoed. Er kan zelfs sprake zijn van een boete.

Bij een restitutiepolis mag men wel zelf bepalen naar welke zorgverlener men gaat. Het moet natuurlijk wel een erkende zorgverlener zijn. Maar het staat niet in alle gevallen vast dat alle kosten worden vergoed. Bij een restitutiepolis maken veel verzekeraars het voorbehoud dat er sprake moet zijn van ‘een marktconform tarief’. Is het gedeclareerde tarief hoger dan moet de verzekerde het verschil bij betalen.

Als het gaat om geplande zorg in het buitenland dan moet deze zorg altijd vooraf aangevraagd worden. In het geval van een restitutiepolis is een contract niet altijd noodzakelijk, bij een naturapolis vaak wel.

Waar kijkt een verzekeraar onder andere naar voordat er toestemming wordt gegeven?

1. De zorg moet noodzakelijk zijn.
2. Er moet een verwijzing zijn voor deze zorg.
3. De zorg is onderdeel van het verzekerde pakket in Nederland.
4. Men kan deze zorg niet in Nederland krijgen.
5. Men kan de zorg in Nederland niet op tijd krijgen (hier zijn bepaalde richtlijnen voor).
6. Een gecontracteerde behandelaar is (te) ver weg van de woonplaats.

Indien verzekerden willen switchen van zorgverzekeraar, hoeft men deze operatie niet te melden. De vergoeding voor een borstreconstructie na een amputatie wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Er kan dus geen sprake zijn van een medische selectie.

Met vriendelijke groet,

OHRA Webcare

Gebruikersavatar
Dees
Beheerder
Berichten: 4808
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 08:27

Re: Overstappen zorgverzekering 2013

Bericht door Dees » di 20 nov 2012, 16:50

Beste mensen van Ohra Webcare, hartelijk dank voor het antwoord.

Weet u ook of er een zorgverzekeraar een contract heeft met het Edith Cavell in Brussel?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

OHRA Webcare

Re: Overstappen zorgverzekering 2013

Bericht door OHRA Webcare » wo 21 nov 2012, 10:09

Dees schreef:Beste mensen van Ohra Webcare, hartelijk dank voor het antwoord.

Weet u ook of er een zorgverzekeraar een contract heeft met het Edith Cavell in Brussel?
Beste Dees,

De gecontracteerde ziekenhuizen verschillen per verzekeringsmaatschappij.
Mocht de maatschappij geen contract hebben met het betreffende ziekenhuis, dan mag de behandeling wel worden aangevraagd. Als het een behandeling is die ook in Nederland wordt uitgevoerd (zoals de bilaterale diepflap) dan kan de behandeling in het gewenste ziekenhuis toch akkoord worden gegeven. Echter is het dan wel zo dat de vergoeding tot maximaal Nederlands tarief is, omdat er geen contract is met het ziekenhuis. Dit zijn de richtlijnen volgens het CVZ.
In België kan het tarief soms hoger liggen, er komt dan een deel voor eigen rekening.

OHRA heeft geen contract met het Edith Cavell of UZBrussel, maar de behandeling kan wel worden aangevraagd. Als dit akkoord is, mag de behandeling ook in het Edith Cavell worden uitgevoerd.

Met vriendelijke groet,

OHRA Webcare

Gebruikersavatar
Dees
Beheerder
Berichten: 4808
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 08:27

Re: Overstappen zorgverzekering 2013

Bericht door Dees » wo 21 nov 2012, 11:46

Beste mensen van Ohra Webcare,
Het zou een hoop valse verwachtingen en tijd schelen als het maximaal Nederlands tarief openbaar gemaakt werd. Patiënten zijn niet geholpen met dit soort informatie. Dit is zorgverzekeraarstaal.

Kunt u aangeven wat het maximaal Nederlands tarief is voor:
- enkele secundaire borstreconstructie met diepflap na borstamputatie
- enkele directe borstreconstructie en borstamputatie met diepflap
- dubbele secundaire borstreconstructie met diepflap na dubbele borstamputatie
- eenzijdige secundaire borstreconstructie na borstamputatie en eenzijdige directe borstreconstructie met diepflap
- dubbelzijdige directe borstreconstructie en borstamputatie met diepflap

- idem voor Sgapflap of TMG flap

Kunt u aangeven wat er gebeurt als er complicaties zijn na een reconstructie in een ziekenhuis waar géén contract mee is? Wordt dat toch vergoed of is dat allemaal het eigen risico van de patiënt?

Daarna volgt er nog een heel traject met tepelreconstructie, symmetrisatie, tepeltatoeage etc. Hoe gaat dat?

In hoeverre is het in overeenstemming met de Europese regels dat er een maximum Nederlands tarief gehanteerd wordt waardoor het vrije verkeer van personen, diensten en goederen in het geding komt?

De reden waarom er zoveel vraag is naar borstreconstructies met eigen weefsel in België is omdat er in België veel meer expertise is, simpelweg omdat het door hetzelfde team veel vaker gedaan wordt en omdat de wachtlijsten veel minder lang zijn. Zou het niet fantastisch zijn als één Nederlands centrum zich gaat specialiseren op het gebied van borstreconstructies met eigen weefsel ?

Wat gaat Ohra en de andere verzekeraars doen om dát voor elkaar te krijgen? Het is feitelijk toch zonde als al dat geld de grens over gaat......
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

carlaH

Re: Overstappen zorgverzekering 2013

Bericht door carlaH » wo 21 nov 2012, 13:18

naar aanleiding van de opmerking van Dees: Zou het niet fantastisch zijn als één Nederlands centrum zich gaat specialiseren op het gebied van borstreconstructies met eigen weefsel ?

ik ben kortgeleden in het Radboud in Nijmegen geweest. sinds februari zit hier een nieuw hoofd plastische chirurgie. deze arts zegt dat hij heel veel ervaring heeft met diep-flap operaties en dat ze binnenkort (er loopt een aanvraag om meer behandelingen te mogen verrichten) uit gaan breiden. ze willen het grootste centrum van Nederland worden. tot nu toe doen ze alleen maar enkelzijdige operaties maar in de toekomst willen ze ook dubbelzijdige operaties doen. op dit moment is de wachttijd 6 tot 8 maanden.

Gebruikersavatar
Dees
Beheerder
Berichten: 4808
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 08:27

Re: Overstappen zorgverzekering 2013

Bericht door Dees » wo 21 nov 2012, 13:32

carlaH schreef:ik ben kortgeleden in het Radboud in Nijmegen geweest. sinds februari zit hier een nieuw hoofd plastische chirurgie. deze arts zegt dat hij heel veel ervaring heeft met diep-flap operaties en dat ze binnenkort (er loopt een aanvraag om meer behandelingen te mogen verrichten) uit gaan breiden. ze willen het grootste centrum van Nederland worden. tot nu toe doen ze alleen maar enkelzijdige operaties maar in de toekomst willen ze ook dubbelzijdige operaties doen. op dit moment is de wachttijd 6 tot 8 maanden.
Dat zou natuurlijk prachtig zijn. Vooralsnog is het slechts de visie van één nieuw hoofd plastische chirurgie. Ik denk dat véél hoofden plastische chirurgie van verschillende ziekenhuizen iets dergelijks zullen zeggen. Eerst zien dan geloven. In het verleden zijn er namelijk patiënten in het Radboud geweest die te horen kregen dat een diepflap niet kon, omdat ze te weinig buikvet zouden hebben, of allerlei redenen waarom een dubbele diepflap niet kon. Vervolgens kon Hamdi het wel.

Ik snap wel dat centra hun beperkingen hebben, maar wees transparant. Zeg wat je kunt en wat je niet kunt en verwijs door naar centra die wel kunnen wat je zelf niet kunt. Het mag nooit een reden zijn om valse voorlichting te geven.

Eén of twee expertisecentra in Nederland, waar ze, net als in Gent, 12 diepflaps per wéék doen, dat zou geweldig zijn.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

OHRA Webcare

Re: Overstappen zorgverzekering 2013

Bericht door OHRA Webcare » ma 26 nov 2012, 11:52

Dees schreef:Beste mensen van Ohra Webcare,
Het zou een hoop valse verwachtingen en tijd schelen als het maximaal Nederlands tarief openbaar gemaakt werd. Patiënten zijn niet geholpen met dit soort informatie. Dit is zorgverzekeraarstaal.

Kunt u aangeven wat het maximaal Nederlands tarief is voor:
- enkele secundaire borstreconstructie met diepflap na borstamputatie
- enkele directe borstreconstructie en borstamputatie met diepflap
- dubbele secundaire borstreconstructie met diepflap na dubbele borstamputatie
- eenzijdige secundaire borstreconstructie na borstamputatie en eenzijdige directe borstreconstructie met diepflap
- dubbelzijdige directe borstreconstructie en borstamputatie met diepflap

- idem voor Sgapflap of TMG flap

Kunt u aangeven wat er gebeurt als er complicaties zijn na een reconstructie in een ziekenhuis waar géén contract mee is? Wordt dat toch vergoed of is dat allemaal het eigen risico van de patiënt?

Daarna volgt er nog een heel traject met tepelreconstructie, symmetrisatie, tepeltatoeage etc. Hoe gaat dat?

In hoeverre is het in overeenstemming met de Europese regels dat er een maximum Nederlands tarief gehanteerd wordt waardoor het vrije verkeer van personen, diensten en goederen in het geding komt?

De reden waarom er zoveel vraag is naar borstreconstructies met eigen weefsel in België is omdat er in België veel meer expertise is, simpelweg omdat het door hetzelfde team veel vaker gedaan wordt en omdat de wachtlijsten veel minder lang zijn. Zou het niet fantastisch zijn als één Nederlands centrum zich gaat specialiseren op het gebied van borstreconstructies met eigen weefsel ?

Wat gaat Ohra en de andere verzekeraars doen om dát voor elkaar te krijgen? Het is feitelijk toch zonde als al dat geld de grens over gaat......
We begrijpen jouw reactie, Dees.
Echter, het is vooraf niet aan te geven wat de kosten voor een ingreep zullen zijn. Dit wordt achteraf ingediend door een ziekenhuis. Alle onderzoeken, operaties en controles worden hierin verwerkt. Dit is per persoon anders. Het is dus niet vooraf aan te geven wat de maximale tarieven hiervoor zijn.

Als vrouwen of mannen naar een ongecontracteerde zorgverlener gaat, geven wij het advies dit vooraf aan te vragen. Ze dienen dan een behandelplan en kostenberaming in te sturen.
Onze afdeling machtiging zal de aanvraag beoordelen en geven hier schriftelijk bericht over terug.
Hierin staat dan vermeld of er een goedkeuring of afwijzing is. Hierin wordt ook de mate van vergoeding bij een goedkeuring vermeld. De verzekerde weet dan vooraf wat er aan eigen kosten zullen komen.

Het blijkt dat, zeker rondom borstkanker, een verzekerde vaak contact heeft met hun zorgverzekeraar over uiteenlopende vragen. Bijvoorbeeld:
• Ik wil voor een bepaalde operatie naar het buitenland, mag dit?
• Is er een speciaal herstelprogramma waar ik voor in aanmerking kom?
• Mag mijn partner blijven overnachten tijdens de ziekenhuisopname?
• Welke leverancier kan ik benaderen voor een haarwerk of alternatieve hoofdbedekking?
• Welke vergoedingen zijn er voor het vervoer naar het ziekenhuis/bestralingsinstituut?
• Wordt de mammaprint vergoed?

Voor elke vraag komt de verzekerde weer bij een andere collega/afdeling terecht waardoor steeds het verhaal opnieuw uitgelegd moet worden. Dit wordt door de verzekerde met borstkanker als vervelend ervaren.
OHRA biedt de verzekerde daarom één aanspreekpunt: Zorgadvies Borstkanker. De verpleegkundige van deze afdeling werkt intensief samen met de deskundigen van andere afdelingen.

Wij weten niet of andere maatschappijen deze service ook bieden.

We begrijpen dat er veel vragen spelen rond dit onderwerp, vandaar dat wij adviseren om vooraf altijd advies in te winnen bij de eigen maatschappij om zo teleurstellingen te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

OHRA Webcare

Gesloten

Terug naar “November 2012”