PAC problemen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

PAC problemen

Berichtdoor Truida » wo 31 okt 2012, 12:28

Begin juli werd bij mij een PAC geplaatst. So far so good. Werkte prima. wel af en toe een steek onder het litteken of rare pijn in oksel (vlak bij litteken, want daar is mijn PAC erin gegaan, getunneld heet dat, gezien het lagere risico op klaplong bij deze techniek, weet ik sinds kort).

Anyhow, kort geleden, 's nachts wakker van pijn, enorme bult tussen PAC en litteken en een paarse plek voorbij litteken. Naar ziekenhuis (1e hulp) en daar is na rontgenfoto geconstateerd dat PAC (gelukkig!) nog goed in elkaar zat. Bloeding zou verklaard kunnen worden doordat daar waar het slangetje de ader ingaat bloedverlies is opgetreden. Kortom, antwoord heb ik al, maar ik vind het wel vreemd. Wie heeft dat ook wel eens meegemaakt?

Groet, Truida.
Truida

Re: PAC problemen

Berichtdoor Dees » wo 31 okt 2012, 19:45

Ik heb je vraag bij een chirurg neergelegd.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Team » wo 31 okt 2012, 20:37

Via mail van een mammachirurg:
Is het haematoom ontstaan kort ( binnen twee dagen) na het aanprikken, dan kan het zijn dat een subcutaan vaatje is aangeprikt?? Indien niet, dan zou ik een opspuitfoto met contrast laten maken , dan is een lekkage eenvoudig uit te sluiten en zit er wel een lekkage dan kan de chemo subcutaan gaan lopen en dat is niet goed.
Team

Berichtdoor Truida » wo 31 okt 2012, 21:04

Oeps, daar schrik ik van!

De laatste aanprikronde (die goed liep, bloed terug, alleen wel even hapering met aanprikken), was op een dinsdagochtend en het hematoom ontstond in de daaropvolgende nacht van donderdag op vrijdag.
Er is die nacht dus een rontgenfoto gemaakt en men beweert daaraan te hebben kunnen zien dat het PAC nog goed in elkaar zat, maar ja .... is dat nu wel zo nu ik deze reactie lees, misschien lekt 'ie evengoed?
Ik heb nu tweemaal infuus in mijn hand gehad, omdat de bult bij de PAC nog te dik is. Men heeft wel geprobeerd aan te rpikken, maar het zat niet stevig. Ik heb toen wel gevraagd wat het effect van een lekkage zou kunnen zijn, maar omdat men eerst NaCl zout water spoelt, was de reactie dat er dan een ongevraarlijke bultje zout water zou ontstaan en dat er zo dan te zien is dat het toch lekt.
Tsja, wat nu.
Tegen iedereen ingaan en die contrastfoto vragen, geloof ik nu?

Hoor nog graag de reactie van de mammachrirug op bovenstaande.

Groet, Truida.
Truida

Berichtdoor Team » wo 31 okt 2012, 23:12

Via mail van de mammachirurg:
Een contrastfoto is een relatief eenvoudig onderzoek wat wel duidelijkheid geeft. Ik denk dan ook niet dat je tegen iedereen ingaat maar dat het alleen als een goede suggestie opgevat zal worden.
Team

Keer terug naar Oktober 2012