Griepprik

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Griepprik

Berichtdoor Kittekat » di 30 okt 2012, 20:39

Hallo,

Een chemomaatje van me heeft van haar huisarts een brief gekregen dat ze nu, omdat ze voor borstkanker behandeld is, recht heeft op de griepprik. Ze valt in een risicogroep wegens haar verminderde weerstand.
Ik heb niets ontvangen en eigenlijk ook nog nooit over de griepprik nagedacht.

Zijn er richtlijnen wat betreft borstkanker en de griepprik?
En wat is verstandig, de griepprik halen of niet?
Groet, Kittekat
Kittekat

Re: Griepprik

Berichtdoor Dees » di 30 okt 2012, 20:54

Hoi Kittekat, het advies van het RIVM voor de griepprik is voor:

mensen met weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die met hiv zijn geïnfecteerd, mensen waarbij de milt is verwijderd (asplenie), mensen met een auto-immuunziekte, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen die chemotherapie of bestraling ondergaan;

Bron: RIVM Griepprik

Het advies is om de griepprik te halen tussen half oktober en half november. Als jij momenteel chemotherapie of bestraling krijgt, dan is het wel verstandig om erom te vragen. De griepprik kan beter niet gezet worden op de dag van de kuur of de dag ervoor, maar ongeveer een week voor de volgende kuur.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Michiel » di 30 okt 2012, 21:14

Hoi Kittekat,

Zoals Dees al schrijft is de richtlijn van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) gebaseerd op het RIVM dat mensen met een verlaagde weerstand in aanmerking komen voor de griepprik.
Borstkanker is dus niet de reden dat je voor een griepprik kunt worden opgeroepen, maar de fase in je behandeling.
Bij chemotherapie is er een verlaagde weerstand (verminderde witte bloedcellen) en soms zorgt ook radiotherapie daarvoor.
Dan is een griepprik zinnig.
De diagnose borstkanker zélf is dus geen grond voor griepvaccinatie.

We zitten nu weer midden in de griepvaccinaties.
Voor mij betekent dat dat we met de groepspraktijk ongeveer 1800 mensen in twee dagen van een griepprik voorzien.
Het oproepen van mensen gaat via de ruiters in het het elektronische patiëntendossier.
Het komt voor dat een patiënt een vaccinatie heeft gekregen vanwege chemotherapie en het jaar daarop automatisch opnieuw wordt opgeroepen.
Dat is eigenlijk niet de bedoeling en dat geeft dan verwarring.
Michiel

Berichtdoor Shimaa » di 30 okt 2012, 23:00

Vorig jaar rond deze tijd zat ik midden in de chemo-behandelingen, kreeg echter geen oproep voor griepprik, ik wist wel dat ik in principe in aanmerking kwam. Ik heb het erbij laten zitten, en mijn huisarts nóg maar een minnetje gegeven (die kwam erg diep in de min uit aan het einde van de rit).
Shimaa

Berichtdoor Sanne » di 30 okt 2012, 23:30

Shimaa,

Het is geen norm om patiënten die chemo krijgen op te roepen voor de griepprik.
Het kán, oftewel de griepprik mág gegeven worden aan mensen die aan die criteria voldoen...
Er is echter discussie onder oncologen of je met deeltjes van het griepvirus niet juist een risico neemt.
Vandaar hun reserve.
Er is overigens onvoldoende informatie/onderzoek beschikbaar naar de zin of onzin van vaccinatie.
Je huisarts zal vást veel minnetjes hebben verdiend, maar deze is niet heel hard, hoor...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Fraz » di 30 okt 2012, 23:57

Ik weet wel dat de oncologe juist afraadt nu op vakantie te gaan naar een land waar ik een vaccinatie voor nodig heb juist omdat mijn weerstand nog laag kan zijn. Inenten vond ze dan niet verstandig. Dan lijkt mij dat dit toch ook geldt voor een griepprik ?
Fraz

Berichtdoor Kittekat » wo 31 okt 2012, 07:34

Goede morgen,

Hartelijk dank voor de snelle duidelijke reacties. Voor alle duidelijkheid, we hebben beiden in mei de laaste chemo gehad. Zij krijgt nu nog Herceptin en Tamoxifen, ik Tamoxifen. Zit daar het verschil in? Of wordt er ook naar de conditie gekeken? Ik werk weer bijna volledig, zij is met de kiezen op elkaar met herstel en balans bezig.

Ik weet dat vaccineren altijd een risico heeft, maar ook dat dat bij iedere vaccinatie weer opnieuw afgewogen moet worden. Fraz, ik zat altijd langer met de tropenarts de voors en tegens te bespreken dan dat we met zijn zessen geprikt werden, op een gegeven moment kwam mijn man met de kinderen gewoon een uur later! Dus de huiver van de oncologe kan ik me voorstellen.

Weet je Sanne, dit is het ingewikkelde van de situatie waar we in beland zijn. Alles staat overal in bijvoorbeeld het Russisch aangegeven, het is er, maar je kunt er niet bij. En dan voel je je verdomd afhankelijk van je zorgaanbieders en hun keuzes. Dus ik begrijp Shima wel, het had haar keuze kunnen zijn.

Maar goed dat is een heel andere discussie, met de antwoorden op mijn vraag kan ik verder.
Groet, Kittekat
Kittekat

Berichtdoor ItsHennie » wo 31 okt 2012, 09:04

Daar kijk ik van op Dees. Ik heb mijn griepprik gehaald op dezelfde dag van de chemo. Mijn huisarts wist dat ik 's middags de chemo zou krijgen de de oncoloog adviseerde mij de prik te gaan halen 1 of 2 dagen na mijn bezoek aan haar (dat is altijd 2 dagen voor de vogende chemo), wanneer alle bloedtesten binnen waren. Dat heb ik dus gedaan.
ItsHennie

Berichtdoor Sanne » wo 31 okt 2012, 09:45

Hoi ItsHennie,

Zoals ik al schrijf dat er geen formele richtlijn is over griepprikken voor kankerpatiënten (er wordt alleen gesteld dat mensen met een verlaagde weerstand ervoor in aanmerking kúnnen komen) is er ook geen "wettelijke norm" voor het moment van toedienen.
Op basis van gezond verstand is het een feit dat de weerstand weer het meest verbeterd is in de week voordat je je nieuwe kuur krijgt.
Op de dag vlak voor de kuur of op de dag zelf is niet optimaal omdat je dan weet dat je lijf het voor de kiezen gaat krijgen.
Mocht er wel een reactie volgen op de vaccinatie, dan breng je daarmee ook de continuïteit van de behandeling mogelijk in gevaar (in de zin dat toediening van de chemo dan eventueel moet worden uitgesteld). Vanuit die gedachte is het wijsheid om een week voor de kuur een eventuele griepprik te halen.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Gast » wo 31 okt 2012, 09:50

Het beleid hier in het ziekenhuis:
bij 3 wekelijkse kuren op de 10e-12e dag na de kuur
bij werkelijkse kuren en 2 wekelijkse kuren de dag voor de kuur
bij tablettenkuur Capecitabine/Xeloda op de stopdag

Blijkbaar heeft elk ziekenhuis zijn eigen protocol.
Mij werd wel erbij verteld dat ze eigenlijk niet weten hoeveel zin het heeft omdat je immuunsysteem tijdens de chemo aardig plat ligt en dat de hoeveelheid antilichamen die aangemaakt worden onduidelijk is.
Gast

Volgende

Keer terug naar Oktober 2012