Combinatie Taxol en Herceptin klachten

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Combinatie Taxol en Herceptin klachten

Berichtdoor Bienya » za 27 okt 2012, 19:26

Ik heb 4x AC gehad en was elke keer behoorlijk ziek (misselijk, depressief, smaakverlies en totale zwakte). Nu krijg ik elke week Taxol en eens per 3 weken Herceptin. Van velen hoor ik dat deze beter te verdragen zijn en dat is ook zo, maar ik blijf misselijk en vooral 2 à 3 dagen na de kuur. Domperidon, Primperan helpen niet ( schrijf ik dit goed? ). Ook maagbeschermers helpen niet. Heeft iemand hier ervaring hiermee want volgens het ziekenhuis is misselijkheid niet gebruikelijk bij deze kuur.

Ook heb ik veel last van de combinatie Taxol en Herceptin. Weer na 2 à 3 dagen veel pijn aan heupen, bekken, benen en bilspieren. Bij alleen Taxol heb ik dit niet, dus komt het dan door Herceptin of de combinatie? Ik hoop niet alleen door de Herceptin want ik moet nog 7 maanden.

Iemand dit herkend?

Bienya
Bienya

Re: Combinatie Taxol en Herceptin klachten

Berichtdoor trijntje » za 27 okt 2012, 19:44

Hoi Bienya, wat krijgt je lichaam toch veel te verduren he :(
Ik heb dezelfde kuren gehad als jij noemde. De misselijkheid herken ik (gelukkig) niet. Kun je daar geen ander ander medicijn voor krijgen? Er zijn toch wel meer soorten dan primperan? Ik kreeg een middel dat volgens mij methochlopamide heet.
Dat spierpijn herken ik wel. Ik had de week na de herceptin zo'n last van mijn gewrichten dat ik de trap haast niet op kwam. Na een half jaar herceptin was er een andere zuster op de chemo-afdeling en die heeft de kuur langzamer in laten lopen. En adviseerde om de avond voor de kuur te beginnen met paracetamol en een week lang 8 per dag te nemen. Vanaf die tijd ging het bij mij met sprongen voor uit. Hoop dat je wat hebt aan deze tips. Er zullen hopelijk nog wel meer reacties komen.
Heel veel sterkte nog voor de komende tijd.
Liefs Trijntje
trijntje

Berichtdoor Hanne1961 » za 27 okt 2012, 21:15

Hallo Bienya,

Ik herken jou klachten. Ik heb ook een jaar Herceptin gehad en veel spier en gewrichtspijn. Ongeveer 3 maanden na de laatste keer Herceptin verdwenen deze klachten voor een groot gedeelte. Nu heb ik nog wel eens 's ochtends wat meer spierstijfheid, maar dat hoort ook bij de overgangsklachten.
De misselijkheid herken ik niet van de herceptin. Van de Taxol heb ik andere veel nog ernstigere bijwerkingen gehad en daarom maar één kuur waarna er gestopt moest worden. Maar vervelend dat je telkens zo misselijk bent. Ik kreeg tegen de misselijkheid vooraf Kytril in het infuus en heb nergens last van gehad. Maar dit is voor iedereen anders.
Ik hoop dat er een oplossing voor je misselijkheid gevonden wordt.

Gr. Hanne1961
Hanne1961

Berichtdoor Dees » za 27 okt 2012, 22:48

Hoi Bienya, wat ontzettend vervelend. Ik vind het moeilijk om te zeggen of die Herceptin die klachten veroorzaakt. Over het algemeen staat Herceptin bekend als een middel dat goed verdragen wordt. Taxanen (zoals Taxol) kunnen wel spier- en gewrichtspijn geven. Ik sluit me aan bij het idee van Trijntje om continue paracetamol te slikken. Dikke kans dat het dan beter gaat (en voor het geval je denkt dat het kwaad kan, die paracetamol, moet je je maar bedenken dat dat écht peanuts is ten opzichte van die chemokuren).

Menstrueerde jij nog toen je startte met de chemokuren? Hoe is het nu met je cyclus? (dat je eierstokken plat gaan liggen, kan namelijk ook een enorm effect op allerlei klachten hebben).

Dat die misselijkheid zo aan houdt, is ontzettend vervelend. Daar MOETEN ze echt iets aan doen.
- Kytril of Zofran (=ondansetron) in het infuus.
- Metoclopramide (=Primperan) en ondansetron als tablet mee naar huis en indien nodig nemen.
- Verder Emend vragen. In één verpakking zitten 3 tabletten, waarvan je er één op de dag van de kuur moet nemen en de twee andere de dagen erna.

Het kan niet zo zijn dat ze daar niet iets beters voor hebben.

De maagbeschermer (pantoprazol of omeprazol) helpt niet tegen de misselijkheid maar wel tegen het zuurbranden, waar je ook enorme last van kunt hebben. Die zou je elke dag moeten nemen een half uur voordat je gaat eten.

Take care.... Ik hoop dat het helpt !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Bienya » zo 28 okt 2012, 12:17

Dank voor al jullie reacties,ik ga komende week maar weer mijn oncoloog aan haar jasje trekken en een megavoorraad paracetamol aanleggen!

Bienya
Bienya

Berichtdoor Bienya » zo 28 okt 2012, 12:38

Dees,

Ik was voor de chemo nog niet in de overgang en nu wel. Dus dat geeft idd ook klachten, heb vooral last van opvliegers....ook geen pretje. En waarschijnlijk komen daar ook gewrichtsklachten vandaan, maar ik merk na elke herceptinkuur dat het veel erger is dan anders....op naar de paracetamol.

Bienya
Bienya

Keer terug naar Oktober 2012