richtlijn m.b.t. hormoontherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Re: richtlijn m.b.t. hormoontherapie

Berichtdoor Team » di 23 okt 2012, 14:32

In verband met mijn eerder gestelde vragen: ik heb zojuist de labwaarden per post ontvangen:

22/08/2012:
17 beta-oestradiol nmol/L: 0,91
FSH: 49.4

19/09/2012:
17 beta-oestradiol nmol/L: 0,51
FSH: 43,0

Het beta-oestradiol is dus - hoewel nog zeker te hoog - ook een flink stuk lager.
En zoals gezegd al gedurende 11 maanden geen menstruatie meer.

Ik hoop dat Cor de Kroon hier nog iets over kan zeggen.

Hartelijke groet,

Daluse
Team

Berichtdoor cordekroon » zo 28 okt 2012, 09:26

Beste Daluse,

Mijn antwoord heeft even op zich laten wachten.

De combinatie van een het oestradiol en het FSH zou inderdaad kunnen wijzen op PCOS maar eigenlijk is het niet zo heel erg van belang wat de oorzaak van de combinatie is. Het doel van hormoontherapie is immers de werking van oestrogenen op de (mogelijk achtergebleven) kankercellen blokkeren. Dat betekent dat de bijwerkingen voor wat betreft de hormonale functie ongeveer vergelijkbaar zullen zijn onafhankelijk van hoe je het doet: het stoppen van de productie (door zoladex) of het blokkeren van de werking (door tamoxifen). Dat is natuurlijk niet helemaal waar en beide middelen hebben nog hun specifieke bijwerkingen maar de bedoeling van de hormoontherapie is 'postmenopauzaal worden voor wat betreft je oestrogenen'. Misschien ervaar jij het anders ('castratie door zoladex' vs 'eierstokken die hun werk doen en dan de hormonen blokkeren door taoxifen') maar in essentie is het doel hetzelfde: het voorkomen dat oestrogenen niet meer hun werk doen; niet meer op de kankercellen maar ook niet meer op bijvoorbeeld het slijmvlies van de vagina.

Dan terug naar jouw situatie. Aangezien het oestrogeen relatief hoog is lijkt het wel van belang daar iets aan te doen. Het is de vraag of tamoxifen alleen voldoende effectief is om 'zoveel' oestrogenen effectief te blokkeren. Aangezien het FSH niet echt hoog is (45 is wel hoog maar bij echt volledig 'postmenopauzale eierstokken zou je toch 80 of 100 verwachten) lijkt het zinvol met zoladex te kijken of de oestrogenen dalen zodat tamoxifen 'het laatste beetje oestrogenen' kan blokkeren.

Tot slot: ik merk dat je nog erg twijfelt. Ik denk dat het dan van groot belang is te weten wat je behandelaar ervan vindt en denkt en dan samen een besluit te nemen en dan na bijv 6 maanden te evalueren of alle argumenten nog hetzelfde zijn of dat er dingen veranderd zijn (voor wat betreft de hormoonwaarden maar vooral ook voor wat betreft de argumenten voor en tegen specifieke facetten van de hormoontherapie). En dan eventueel de ingestelde therapie aanpassen.

Succes, sterkte en veel wijsheid!
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?
cordekroon

Berichtdoor daluse » wo 31 okt 2012, 15:30

Bedankt voor de reactie!

Ik werd zelf ook erg onrustig door die hoge oestradiolwaarde, dus ik heb vorige week toch maar de knoop doorgehakt en heb de zoladex laten zetten (maanddosering).
Het blijft een groot dilemma voor mij - en voor heel wat andere lotgenoten heb ik inmiddels begrepen - maar ik sta wel achter mijn besluit. Het is nu nog te vroeg om een reactie op de zoladex te verwachten, maar ik wil dit twee of drie maanden proberen en dan bekijken hoe ik mij hierbij voel. Het feit dat op dit moment nog niet getoetst kan worden of tamoxifen daadwerkelijk aanslaat heeft ook mijn besluit bepaald. Ik heb daar in mijn geval (heel koppig misschien) mijn twijfels over omdat ik buiten een hele langzame haargroei (en wat er staat is maar een dun vliesje) verder nul komma nul, nada niente bijwerkingen heb van de tamoxifen, zelfs niet de opvliegers die vrijwel iedereen krijgt. Las trouwens in een Amerikaans onderzoek dat het hebben van opvliegers n.a.v. tamoxifen gebruik inderdaad een teken is dat het medicijn aanslaat, maar goed, de onderzoeken op dit gebied spreken elkaar ook nog wel eens tegen.

Over een paar jaar weten we meer, hebben we ongetwijfeld mogelijkheden om de werking van tamoxifen te toetsen bij patienten, zijn de resultaten van de SOFT trial bekend en wordt de Richtlijn Mammacarcinoom wat de Hormoontherapie betreft wellicht aangepast. En blijkt misschien dat we inderdaad jarenlang verkeerd of beter gezegd niet helemaal goed met onze behandeling zaten en voor niets kaal zijn gebleven en alle andere bijwerkingen hebben moeten ondergaan. Maar dat geldt uiteraard ook voor de vrouwen die tien, twintig jaar etc. geleden borstkanker kregen. Voor ons ziet het er wat dat betreft alweer een stukje rooskleuriger uit en zo blijven we wel vooruitgang boeken. Alleen al daarom zou ik af en toe heel graag de klok een paar jaar vooruit willen zetten, om te kijken welke kennis we dan hebben.

Mij is in ieder geval duidelijk geworden dat pas een jaar later, na de operatie, de chemo en de bestraling, het echte traject begint, op een moment dat de mensen om je heen denken dat je erdoor bent en dat je het achter je kunt laten. Fijn daarom dat deze site er is met de mensen die eraan verbonden zijn, THANX!

Groetjes,

Daluse
daluse

Berichtdoor Dees » wo 31 okt 2012, 19:47

daluse schreef:Mij is in ieder geval duidelijk geworden dat pas een jaar later, na de operatie, de chemo en de bestraling, het echte traject begint, op een moment dat de mensen om je heen denken dat je erdoor bent en dat je het achter je kunt laten. Fijn daarom dat deze site er is met de mensen die eraan verbonden zijn, THANX!

Ha Daluse, valt tegen he..... Ken dit artikel? Kanker komt pas binnen als het weg is- 13 oktober 2012- Trouw- Jan van Mersbergen

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Vorige

Keer terug naar Oktober 2012