vraag over dubbele reconstructie met eigen weefsel

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Dees
Beheerder

Re: vraag over dubbele reconstructie met eigen weefsel

Bericht door Dees » wo 17 okt 2012, 19:18

Beste Trijntje, je kunt sowieso naar dat consult gaan. Waarschijnlijk moet je contant betalen, maar je kunt de factuur gewoon indienen bij je zorgverzekeraar. Neem wel even een verwijsbrief van je (huis)arts mee.

We naderen het einde van het jaar en dat betekent ook dat je van zorgverzekering kunt veranderen. Je kunt dan naar een Restitutiepolis. Dat betekent dat je voor de ingreep een figuurlijke zak geld krijgt van je zorgverzekeraar en dat je die kunt besteden waar je wilt, ook in het Edith Cavell (privékliniek in Brussel waar Hamdi ook opereert) of in het UZ Brussel. Een vriendin van mij was verzekerd bij DSW, had daar een uitgebreide Restitutiepolis en heeft de complete dubbele reconstructie (DIEPFLAP) vergoed gekregen in het Edith Cavell.

We zijn hier bij Borstkankervragen van plan om een lijst te maken met de inhoud van verschillende polissen voor 2012 van allerlei zorgverzekeraars met die zaken die relevant zijn voor borstkankerpatiënten. Even in de gaten houden !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

trijntje

Bericht door trijntje » wo 17 okt 2012, 19:35

Dank je voor je snelle reactie!!
Inderdaad ik ben erg blij dat ik bij hem terecht kan. Viel me even tegen toen werd verteld dat ze geen contract hebben met Brussel.
Ik sta nog op de wachtlijst voor Zwolle en ben daar waarschijnlijk eind november aan de beurt. Dus voor die tijd wil ik zekerheid hebben over hoe dr. Hamdi tegen een reconstructie en preventieve amputatie met directe reconstructie aan kijkt.

Ga gewoon naar hem toe volgende week voor gesprek. Ik laat het hier op de site weten dan heeft een ander (misschien jij wel Sanne) er ook wat aan.
Wil ook even inzicht proberen te krijgen in de wachttijden van de verschillende ziekenhuizen. Sta in Zwolle al bijna een jaar op de wachtlijst en heb geen zin om weer een jaar te moeten wachten. Wil onbezorgd in bikini komende zomer!!! hoe blij ik ook ben met mijn tankini van Jamu (bij jou gekocht Dees ;) )

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 17 okt 2012, 19:47

Oeh, Trijntje, in alle opzichten spannend. Ik hoop dat je volgend jaar in bikini kunt en dan kun je die mooie tankini ook nog dragen !!

Toi toi toi !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » wo 17 okt 2012, 19:52

Dees schreef:We naderen het einde van het jaar en dat betekent ook dat je van zorgverzekering kunt veranderen. Je kunt dan naar een Restitutiepolis. Dat betekent dat je voor de ingreep een figuurlijke zak geld krijgt van je zorgverzekeraar en dat je die kunt besteden waar je wilt, ook in het Edith Cavell (privékliniek in Brussel waar Hamdi ook opereert) of in het UZ Brussel. Een vriendin van mij was verzekerd bij DSW, had daar een uitgebreide Restitutiepolis en heeft de complete dubbele reconstructie (DIEPFLAP) vergoed gekregen in het Edith Cavell.
Het is niet zo dat een restitutiepolis gelijk staat aan een zak met geld...
Ook bij restitutie wordt de vergoeding gerelateerd aan een maximum tarief omdat de basisverzekering nu eenmaal een uitvoering van een wet is waarvoor de overheid (het CTG/ZAio) de tarieven vaststelt. Ook DSW vermeldt dit zo op haar site:
Wanneer u naar een zorgverlener of zorginstelling gaat waarmee wij geen tarieven hebben afgesproken en er geldt geen wettelijk maximumtarief, dan vergoeden wij uw behandeling 100% tot maximaal de ons vastgestelde marktconforme vergoeding. Dit kan betekenen dat u geen volledige vergoeding van de nota krijgt.

De nota van de zorgverlener kunt u bij ons indienen en deze wordt gedeeltelijk door ons vergoed (marktconforme vergoeding). Ook hier geldt dat niet-gecontracteerde zorgverleners wel aan bepaalde voorwaarden dienen te voldoen. Meer hierover kunt u terugvinden bij 'vergoedingen en zorg'. Per zorgsoort geven wij u informatie over de desbetreffende voorwaarden.
Het kan zo zijn dat de marktconforme tarieven van DSW voldoende ruimte bieden voor vergoeding van het Edith Cavell, maar dat is dus niet gegarandeerd.
Als jouw ingreep complex is, langer duurt of als het ziekenhuis nu meer kosten doorberekent, kan de offerte hoger zijn dan het tarief dat kan worden vergoed.
Het systeem in Nederland ($%##) gaat uit van gemiddelde kosten per patiëntengroep per jaar. Dat is dus wat anders dan de persoonlijke offerte met te verwachten kosten die in België wordt gemaakt... Daar komen de verschillen vaak vandaan, en het is raar dat het systeem in Nederland vergoeding van werkelijke zorgkosten in het buitenland zo moeilijk maakt... Vrij verkeer binnen Europa, jaja... één kant op... Hou daar dus rekening mee!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

trijntje

Bericht door trijntje » do 18 okt 2012, 07:22

Dees en Sanne, bedankt voor jullie tips!
Ik neem ze allemaal mee in de overwegingen. Ik houd jullie op de hoogte.

trijntje

Bericht door trijntje » di 23 okt 2012, 23:49

Aanstaande donderdag is het al zover!!Mijn second opinion in Brussel. Ik merk dat ik erg gespannen ben en er toch ook wel naar uitkijk.
Ben erg bang dat ik iets vergeet te vragen. Het is natuurlijk niet naast de deur dus even teruggaan is niet mogelijk.
Ik houd jullie op de hoogte!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 24 okt 2012, 09:13

Succes !!!
Groeten, Dees

trijntje

Bericht door trijntje » za 27 okt 2012, 19:13

Ik ben blij!!!!
Heel fijn gesprek gehad en de dokter zag goede mogelijkheden. beide borsten kunnen uit mijn buik gemaakt worden.
nu wachten op de offerte en dan hopen dat de verzekering er mee accoord gaat.
Ik ben heel erg blij dat ik naar Brussel gegaan ben. En wil ook echt daar geopereerd worden.
Zo veel voordelen:
-dubbele diep met eigen weefsel
-in 1 operatie dus 1 herstelperiode en dat is met 3 kleine kids wel zo handig
-hij ziet ook goede mogelijkheden voor een lymfetransplantatie!!

Vraag voor Sanne; kan je zo over stappen naar een andere verzekering? moet je dan niet medisch gekeurd worden.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 27 okt 2012, 22:58

O, Trijntje, wat een goed nieuws !!

Sanne gaat er vast meer over zeggen, maar voor wat betreft de basisverzekering is er een acceptatieplicht en kun je dus zo overstappen. Voor wat betreft de aanvullende verzekeringen kán er een medische selectie zijn, maar dat wordt van te voren goed aangegeven. Tot nu toe waren er maar een paar aanvullende verzekeringen waar een medische selectie voor gold.

We zijn aan het wachten op alle nieuwe verzekeringspolissen. We willen graag een overzicht maken van alles dat relevant is voor borstkankerpatiënten en wat de verschillende verzekeraars te bieden hebben. Hopelijk kunnen we dat met zijn allen doen !!

Take care !!
Groeten, Dees

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » zo 28 okt 2012, 13:49

Hallo Trijntje,

Fijn dat je zo'n goed gesprek had in Brussel. Vertrouwen is erg belangrijk.

Voor de basisverzekering geldt bij verzekeraars een acceptatieplicht. Zonder medische selectie.
Iedereen in Nederland is vervolgens ook verplicht om zich te verzekeren voor de basisverzekering.
Deze basisverzekering is overal gelijk: de overheid bepaalt wat er in het basispakket valt en alleen de premie daarvoor kan verschillen.
In deze periode moeten alle verzekeraars (uiterlijk voor 15 november) hun premies bekend maken.
DSW is daar al jaren altijd de eerste mee en zo ook dit jaar... Waarschijnlijk is DSW dit jaar ook de goedkoopste.
DSW is een kleine verzekeraar, maar heeft in tegenstelling tot veel andere kleine verzekeraars, wél een zorginhoudelijke blik.
Omdat ze klein zijn liften ze voor het grootste deel mee op de inkoopactiviteiten van de grote verzekeraars en kunnen daarom goedkoop zijn.
En daar pluk jij de vruchten van in tegenstelling tot de eigenaar van die slogan Univé.
Omdat ik weet hoe coulant DSW zorg in het buitenland vergoedt, ook al moet zij zich daarbij aan de binnen Nederland geldende maximale tarieven houden die door het CTG/Zaio - in opdracht van de overheid - zijn vastgesteld, is een restitutiebasisverzekering van DSW waarschijnlijk voor jou een goede keuze.
Omdat Brussel door geen enkele Nederlandse vezekeraar wordt ingekocht (voor zover ik weet, tenzij er in deze periode alsnog contracten worden gesloten) omdat het academische ziekenhuis met haar tarieven redelijk hoog zit, is een natura basisverzekering bij een van de grotere verzekeraars voor jou geen oplossing.
Als je in Gent geopereerd zou worden dan zou ik Achmea aanbevelen of CZ omdat zij beiden inkoopcontracten hebben met het ziekenhuis aldaar. Agis is eveneens coulant met reconstructies is het buitenland.

Voor de aanvullende verzekeringen kunnen verzekeraars hun eigen voorwaarden stellen en ook een medische selectie toepassen.
Behalve bij de allerduurste tandartsverzekering - waarbij een bewijs van gebitssanering moet worden overlegd - ken ik eigenlijk geen medische selecties.
Via independer kun je wel boven tafel krijgen welke verzekeraars werken met een medische vragenlijst.
De medische vragenlijst kan ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de eerste 6 maanden, of het eerste jaar van aan bepaalde verstrekking (nog) geen gebruik mag worden gemaakt. Dat geldt ook bij sommige modulaire onderdelen van aanvullende verzekeringen; dan is er een drempel van x tijd voordat er gebruik van kan worden gemaakt. Dat staat allemaal beschreven in de polisvoorwaarden of verzekeringsvoorwaarden. Die moet je dus ook nadrukkelijk nalezen als je wilt veranderen van aanvullende verzekering omdat je dingen vergoed wilt krijgen die in je huidige verzekering niet zijn opgenomen. Je kunt dus wél teleurgesteld worden in vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering, maar zaken uit de basisverzekering zullen áltijd worden vergoed; in natura, of via restitutie conform Nederlands of maktconform tarief.

Succes met je keuze...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Gesloten

Terug naar “Oktober 2012”