Verschil van de chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Verschil van de chemo

Berichtdoor Daantje » di 17 jul 2012, 10:55

Hoi,
Ik heb in 2008 voor de eerste keer borstkanker gehad, met borstamputatie (links). Toen heb ik 4 keer om de 3 wkn een AC kuur en 16 keer Taxol + Herceptin ( aantal weet ik niet meer zeker) gehad. in 2010 een open hartoperatie en in 2011 mijn andere borst preventief (rechts) verwijderd. Afgelopen eind januari is de kanker terug gekomen aan de rechterkant met uitzaaiingen in de limfeklieren vanaf mijn nek tot aan de onderkant van mijn borstkas en ongeneeslijk. Vanaf 3 februari heb ik 4 keer om 3 wkn Vinorelbine gehad (ik moest er officieel 6, maar kreeg erg veel last van mijn darmen) daarna ben ik 12 keer bestraald en nu krijg ik vanaf 31 juli Herceptin om de 3 wkn.

Wat is het verschil tussen deze behandelingen, en zou ik nog meer chemo kunnen krijgen als dit niet werkt?

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel beantwoorden.

Groetjes Daantje
Daantje

Re: Verschil van de chemo

Berichtdoor Dees » di 17 jul 2012, 12:42

Hoi Daantje, in de situatie waarin je nu zit, wordt er steeds een afweging gemaakt tussen het resultaat aan de ene kant (dat de tumoren kleiner worden of verdwijnen) en de kwaliteit van leven aan de andere kant. De chemokuren verschillen onderling, maar ze grijpen in principe allemaal aan op sneldelende cellen. Dat doen ze op een iets andere manier.

Bij uitgezaaide borstkanker is het zo dat de uitzaaiingen op een gegeven moment altijd weer gaan groeien. Herceptin plus vinorelbine lijkt nu een hele logische keuze (omdat je eerst als AC-T plus Herceptin hebt gehad). Zijn de tumoren kleiner geworden door die 4 kuren Vinorelbine plus Herceptin?

Als de tumoren eigenlijk niet gereageerd hebben, dan is dat helaas niet zo'n beste voorspeller voor een chemokuur met een andere samenstelling. Er is dan nog wel wat te proberen, maar de kans op succes wordt helaas steeds kleiner.

Ik realiseer me dat dit geen hoopgevend bericht is. Ik hoop dat je samen met je oncoloog een pad kunt uitstippelen, waarbij realistisch gekeken wordt naar wat er van de kuren verwacht mag worden én naar een goede kwaliteit van leven.

Veel sterkte !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Verschil van de chemo

Berichtdoor Daantje » di 17 jul 2012, 15:57

Dank je wel voor de informatie Dees, hier heb ik en mijn mensen om mij heen wel wat aan. Ook al is het niet zo leuk, ik heb nu nog geen idee of de Vinorelbine al iets heeft gedaan. Ik moet iig nu verder gaan met de herceptin en misschien dat er nog een scan gemaakt word, ik weet het niet.
Daantje

Keer terug naar Juli 2012