Steken in de ribben onder de bestraalde borst

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Steken in de ribben onder de bestraalde borst

Berichtdoor veronique » vr 13 jul 2012, 18:33

Het is 4 jaar geleden dat ik werd bestraald na borstsparende operatie.
Kan het door de bestraling komen dat ik de laatste weken regelmatig steken in de ribben onder die borst krijg? Mijn gevoel zegt dat het daarvan komt, maar toch...gr. Veronique
veronique

Re: Steken in de ribben onder de bestraalde borst

Berichtdoor Dees » vr 13 jul 2012, 18:36

Het echt vanalles zijn, maar bestraald weefsel heeft wel de neiging te verkleven, ook aan de ribben, en dat kan wel een verklaring zijn voor de steken. Heb je een lymfoedeemtherapeut/fysiotherapeut? Die kan in elk geval kijken wat hij/zij los kan masseren.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Shimaa » zo 15 jul 2012, 17:59

Zoals ik al eerder hier gemeld heb, heb ik ook veel last van bestralingsschade (laten we het daar maar op houden). Het begon zo'n 4 maanden na beëindiging van de bestraling: pijnlijke ribben. Het advies van de verpleegkundigen tijdens de chemo sloeg ik in de wind en ik zocht geen contact met een fysiotherapeut/oedeemtherapeut. Helaas werden de klachten ernstiger. Ik kon vanuit lig nauwelijks naar zit komen, buikspieroefeningen waren out of the question, ik had het gevoel dat ik zwaar gekneusde ribben had aan de geopereerde kant. Ik heb een fysiotherapeute/oedeemtherapeute benaderd en ben vanaf januari onder behandeling. Na enkele maanden was het gekneusde gevoel voorbij. Helaas lag ik toen gillend wakker van een brandend gevoel onder en aan de zijkant van de bestraalde borst. Ik werd er moedeloos van. Inmiddels is de ergste pijn echter toch verdwenen. Mijn fysiotherapeute heeft m.n. fascie-therapie toegepast. Ook heb ik enkele behandelingen van een fysiotherapeute in het ziekenhuis waar ik behandeld ben ondergaan, zij heeft getracht de verklevingen onder de borst los te maken. Al met al gaat het met mij nu hopelijk de goede kant op. Ik realiseer me wel dat radiotherapie veel schade kan veroorzaken, waar nauwelijks op gewezen wordt voordat je eraan begint.
Shimaa

Berichtdoor veronique » zo 15 jul 2012, 22:51

Ik denk zelf ook bijna zeker te zijn dat het bestralingsschade is. Ga volgende week naar de fysio. Ik had ook van meet af aan beurse ribben aan de kant van de bestraalde borst, echter nu juist sinds een jaar veel minder gevoelig. En nu dus regelmatig die steken op dezelfde plaats.
Groeten,
Veronique
veronique

Berichtdoor Sanne » zo 15 jul 2012, 23:44

Veronique,

Ik denk dat dit een goede eerste stap is...
Als de behandeling van de therapeut (tijdelijk) verlicht dan is er waarschijnlijk bestralingsschade en niet iets anders aan de hand.
Mochten je klachten niet minder worden, maar erger worden of vooral constant, dan is het vroeg genoeg om aan donkere wolken te denken...

Ik heb zélf de ervaring dat, toen de bestralingsschade nog vers was, ik altijd beurs was.
Af en toe had ik enorme kramp en sensaties van (dodelijke) messteken (gepaard met woeste kreten, écht!).
Dat werd minder (vaak).
Nu ben ik vier jaar later en is de bestralingsschade "beklijfd". Ik ben stugger, minder beweeglijk op plaatsen, en ik ben veel weefsel kwijt (atrofie).
Ik noem mijn lijf wel eens "lokaal oud"... En ik scheur geregeld op plaatsen in/af als ik toch een smash wil slaan en éven vergeet dat...
Ook als ik niks gek doe, wil het krampen, steken en irritant doen. Zeker op de plek waar ik de boosts RT heb gehad...
Dus ik herken je klachten eigenlijk wel. Volgens mijn fysiotherapeut willen ook tussenribspiertjes met bestralingsschade gemakkelijk verkrampen. Onleuk!

Ik heb net als Shimaa (helaas nog maar weinig) ervaring met bindweefseltechnieken om weefselverklevingen te verminderen. Martine, oncologisch fysiotherapeut (te vinden bij wie is wie) heeft hier zelfs een eigen techniek voor ontwikkeld, die ze je ook leert zelf toe te passen... Dat verlicht écht, dus ik heb voor mezelf nog hoop dat het beter wordt/kan worden... Misschien geldt dat ook wel voor jou!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Keer terug naar Juli 2012