keuring, wia etc

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

keuring, wia etc

Berichtdoor son » do 12 jul 2012, 22:03

Mijn 2 jaar ziek zijn nadert al snel. Tot eind augustus is het nog zomervakantie en 10 november ben ik 2 jaar thuis. Ik begin me nu toch wel zorgen te maken. De reïntegratie is tot nu toe nog niet goed gelukt. Het werk met al die druk en kinderen gaat (nog) niet. Maar wat dan?? Moet mijn werkgever kijken of er heel ander werk is, wat wel geschikt is? Ga ik de keuring in en mogen ze me dan ontslaan? En dan? Stel dat ik dan geen werk kan vinden (want wie wil mij nou aannemen...). Hoe zit dat dan?
son

Re: keuring, wia etc

Berichtdoor Dees » vr 13 jul 2012, 12:30

Beste Son, het UWV gaat eerst kijken of jij en je werkgever zich optimaal hebben ingezet om jou weer aan het werk te krijgen. Als dat niet zo is, kan het UWV jouw werkgever verplichten om jouw salaris langer door te betalen (of als jij je niet genoeg ingezet hebt, besluiten dat jij geen recht hebt op een uitkering). Als jij vindt dat je werkgever zich niet genoeg ingezet heeft, moet je dat met een dossier aannemelijk kunnen maken en kun je bv een Deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV.

Weet je of jouw werkgever Eigen risicodrager is? Werk je bij de overheid of in het onderwijs? Of werk je bij een groot bedrijf dat Eigen Risicodrager is (of de arbeidsongeschiktheidsverzekering bij een andere verzekeraar dan het UWV ondergebracht heeft)?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor HugoLemmens » vr 13 jul 2012, 15:58

Hallo Son,

Het is belangrijk te onderzoeken waarom de re-integratie niet lukt, wat er gedaan is met welk effect en waar de aanknopingspunten zijn om de re-integratie om te buigen. Wil je dat het door jou geschetste scenario voorkomen, dan zal er spoedig iets anders moeten gebeuren. Immers heeft de gewandelde weg niet tot het juiste resultaat geleid. Misschien dat er niet meer in zit dan wat nu eruit komt, maar omdat werken met een inkomen erg belangrijk kan zijn, is het essentieel dat tijdig je kans te goed mogelijk te benutten.

Om een antwoord te geven waar je iets aan hebt is het nodig om meer zicht te krijgen van je situatie. Hierdoor ontstaat meer helderheid in wat mogelijk is en wat je kunt doen. Ik kan je hiermee helpen en via een telefoongesprek en uitwisseling via email komen we een heel eind.
HugoLemmens

Berichtdoor boompie » vr 13 jul 2012, 18:02

Beste son

Ik snap je zorgen helemaal die had ik namelijk ook toen de tijd daar kwam dat ik 2 jaar of gedeeltelijk of helemaal in de ziektewet had gezeten.
ik zit nu in de Iva ipv de WIA wat me veel rust heeft gegeven.

Ik kan je alleen vertellen wat er bij mij is gebeurd dus ik zou zeker het onderstaande aanbod aannemen zodat zij een inschatting kunnen maken, het geeft veel zorgen zeker omdat de rekeningen gewoon betaald moeten worden.

Vanaf het moment van mijn ziekmelding hebben mijn werkgever en ik minimaal 1x in de 8 weken samen gezeten om te kijken wat de mogelijkheden waren binnen het bedrijf en passend in het ziektebeeld, deze gesprekken zijn altijd gedeeld met de bedrijfsarts in het kader van de poortwachterswet.

We hebben verschillende werkzaamheden geprobeerd en verschillende percentages van de aanwezigheid voor dit werk, uiteindelijk ben ik een half jaar voor dat de 2 jaar afgelopen was volledig in de ziektewet gegaan omdat het gewoon niet meer kon.

De consulent van de uwv vertelde mij wel dat zij onder de indruk was van de rapportages van zowel de werkgever als de bedrijfsarts en mijn wel willen werken.
Uiteindelijk is er in 1 gesprek besloten dat ik de IVA in zou gaan en 3 weken later had ik de beschikking die dat bevestigde.
Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat er een enorme hoeveelheid van verhalen zijn over de UWV en waar rook is is zeker ook vuur maar met een goed onderbouwde zaak zal ook de uwv zijn uiterste best doen om te kijken wat passend is.

Sterkte ermee!
boompie

Keer terug naar Juli 2012