omgaan met brandplekken na bestralen

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

AFCA

Bericht door AFCA » zo 01 jul 2012, 09:27

Ik heb afgelopen vrijdag mijn laatste bestraling gehad (23 stuks). Nu heb ik al een week fikse blaren onder mijn borst en in mijn oksel die ook al open zijn gegaan. Van het ziekenhuis heb ik toen Engels pluksel gekregen en Cetomacrogolcrème. Dit helpt prima onder mijn borst, maar onder mijn oksel blijft dit natuurlijk niet zitten. Het ziekenhuis adviseerde mij Bandafix te kopen om daarmee het pluksel op zijn plek te houden. Ik heb dit vrijdag direct geprobeerd, maar wordt helemaal gek van de jeuk van dit spul. Al die draadjes die het netgaas maken irriteren, de Bandafix rolt toch naar beneden onder mijn oksel kortom.....dit werkt niet.
Wie heeft er tips voor mij?

Mamacash

Re: omgaan met brandplekken na bestralen

Bericht door Mamacash » zo 01 jul 2012, 09:32

Beste AFCA, ik herken veel van jouw klachten. Nu had een lotgenote in de taxi mij van de week de tip gedaan om bij de Action een Comfort Bra te halen. Toch maar eens gaan kijken (ook bij mij bleven de gaasjes nl niet zitten en mijn eigen bh deed veel te veel pijn) Ik ben er erg blij mee. De Comfort Bra zit comfortable, ook onder mijn borsten door de brede band - want die trek ik dan onder waar mijn borsten eindigen en de band zit dus niet op de plekken. De bh kan voldoende hoog opgetrokken worden waardoor het pluksel onder mijn oksel blijft zitten, knelt niet bij de randen is er in de maten maten S tm XXL, leuke kleurtjes van standaard kleuren tot lila, fuchsiaroze, azuurblauw (dus ook leuk te dragen onder een zomershirtje) en kost slechts 2,99.
Hopelijk heb je wat aan deze tip.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 01 jul 2012, 10:11

Misschien is dit ook nog een tip voor je. Sensiform verkoopt een post-operatieve top.

Afbeelding
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marleen

Bericht door Marleen » zo 01 jul 2012, 21:22

Je kunt ook proberen om van het Engels pluksel een langere strook te knippen en die dan op de schouder vast te maken met een of meer veiligheidspeldjes.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 01 jul 2012, 22:08

Ik heb laatst bij de Hema een bandana damesrok in een maatje S gekocht. Die kan ik prima als een soort top dragen en blijft zowaar nog zitten ook. Daar zou je ook verband onder kunnen doen. Het is ook handig als je vindt dat je shirt of jurk een te diep decolletée heeft en je die rok als top eronder draagt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Neeltje

Bericht door Neeltje » ma 02 jul 2012, 19:12

Ik had ook last van brandwonden na mijn bestralingen maar kreeg speciale pleisters die als een soort kussentjes fungeerde. Ze plakken wel maar op zo'n manier dat ze niet de wond open halen of dat je last hebt bij het verwijderen. Ze heten Mepilex Transfer en volgens mij moet je ze bij je apotheek kunnen bestellen. Het heeft mij destijds enorm geholpen. Ze zijn wat groot van formaat maar je kunt ze ook prima bijknippen op het juiste formaat. Ik heb er nog wat liggen en wil ze je met alle liefde toesturen maar ik ben net nieuw op dit forum en weet niet hoe ik een privébericht kan sturen. Als jij dat wel weet, laat me weten waar je ze wilt hebben en ik doe ze op de bus. Sterkte de komende tijd! Afbeelding

AFCA

Bericht door AFCA » di 03 jul 2012, 20:09

Neeltje wat een verschrikkelijk lief aanbod. Ik zou aan 1 pleister wel voldoende hebben denk ik want het is de plek onder mijn oksel die toch de meeste problemen blijft geven, ondanks alle tips en goede raad. Ook ik weet niet hoe ik een PB kan sturen maar ongetwijfeld zal iemand ons dit vertellen;-)))

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » di 03 jul 2012, 20:32

Hallo AFCA en Neeltje,

Heel fijn als jullie iets voor elkaar kunnen betekenen...
Dat kán via PB, maar op dit moment heeft alleen Neeltje zich geregistreerd.
Dat kun je zien door het streepje onder haar naam en het icoontje stuur PB onder haar avatar.
Als AFCA zich ook zou registreren: dat doe je rechts bovenin, dan laat je zodanig gegevens achter dat je een account hebt.
Er kan je dan ook een PB word em toegestuurd. Je gegevens worden niet zichtbaar en zijn beschermd volgens de WBP.
Het is niet handig (en het lukt ook niet) om mailadressen op het forum uit te wisselen. Dat is uit bescherming.
Mocht je je registreren AFCA dan wordt je 99e of misschien wel het 100e lid van BORSTKANKERvragen... ?!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

AFCA

Bericht door AFCA » wo 04 jul 2012, 13:36

Ik heb me zojuist geregisterd Sanne en heb ik nu dat weekendje weg gewonnen hahahaha

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » wo 04 jul 2012, 14:38

AFCA schreef:Ik heb me zojuist geregisterd Sanne en heb ik nu dat weekendje weg gewonnen hahahaha
Je bent nummer 101... dat is nét naast het weekendje weg... zal je altijd zien... :lol:
Gelukkig zijn wij een site van vrijwilligers en hebben geen sponsors voor dat weekendje... dus niks gemist... :D
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Gesloten

Terug naar “Juli 2012”