De okselklieren na bestraling.

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

De okselklieren na bestraling.

Berichtdoor Kittekat » wo 27 jun 2012, 06:49

Goede morgen,

Ik heb een borstsparende operatie met de schildwachtprocedure gehad. Daarna 23 bestralingen en 6 TAC kuren, half mei de laatste.

Tijdens en na de bestralingen had ik vocht in mijn borst. Dit is de laatste 2 maanden meer geworden, mijn geopereerde borst is nu ruim een cupmaat groter dan de niet geopereerde borst.
Sinds ongeveer 2 a 3 weken merkte ik dat het vocht onder mijn arm door naar mijn rug aan het verhuizen is. Ik voel mijn flank.

Ik ben nu bij een lymfe oedeem therapeut onder behandeling. Tijdens de behandeling legde hij mij de werking van de lymfen uit. Maar hij zei ook dat mijn lymfe klieren in de bestraalde oksel verbrand zijn en daarom niet meer werken.

Ik was/ben geschrokken en verbaasd. Ik geef toe, de voorlichting over de bestraling had veel beter gekund. Het is mij verteld als: het hoort erbij, je wordt wat moe, maar dat komt ook door het dagelijks op en neer reizen en de huid kan wat rood worden. verder de mogelijk aanwezige kankercellen worden flink aangepakt en de gezonde cellen en weefsel herstellen zich weer. In mijn toen nog onschuld, dacht ik dat de echte bijwerkingen pas begonnen bij de chemo, maar goed.

Is dat zo, zijn mijn okselklieren verbrand? Want zelf dacht ik dat door het gerommel in mijn oksel en de bestraling de klieren tijd nodig hebben om te herstellen en dat de lymfetherapie nu, vooral ondersteunend aan dit proces is.

De therapeut was ook heel duidelijk over het feit dat ik mijn leefregels moet aanpassen en dat dat niet alleen voor de herstelperiode is. Ik bedoel tillen, handschoenen tijdens het tuinieren, een aantal sporten, knellende kleding etc.

Kortom, wat gebeurt er met de okselklieren tijdens de bestraling.
Alvast hartelijk dank voor het antwoord, Kittekat
Kittekat

Re: De okselklieren na bestraling.

Berichtdoor Anneke » wo 27 jun 2012, 10:54

Wat een bijzonder verhaal. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waarom dan nog okselkliertoiletten uitvoeren als bestralen precies hetzelfde zou doen?
Anneke

Berichtdoor Kittekat » wo 27 jun 2012, 11:24

Ja, het werd mij als goed nieuws gebracht, een flinke tumor, 4,5 cm, graad 3. De snijvlakken schoon en alleen een micrometastase in de okselklier, dus geen tweede operatie nodig, het bestralingsvlak werd wat groter. Dit bleek dus de oksel te zijn. En tja helaas ook chemo.

Ik heb overigens geen last van mijn arm en hij is ook niet dikker.
Kittekat

Berichtdoor Dees » wo 27 jun 2012, 13:44

Anneke schreef:Wat een bijzonder verhaal. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waarom dan nog okselkliertoiletten uitvoeren als bestralen precies hetzelfde zou doen?

Er loopt al heel lang een studie waarbij mensen met borstkanker en positieve okselklieren verdeeld werden over twee groepen. De ene groep kreeg bestraling op de oksel. De andere groep kreeg okselkliertoilet. Deze studie heet de AMAROS. Deze studie is nooit tussentijds gestopt, waaruit je kunt concluderen dat er niet een groot verschil werd gezien in uitzaaiingen/sterfte tussen de ene en de andere groep.

Er is ook al een oudere studie die laat zien dat bestraling op de oksel en okselkliertoilet vergelijkbare resultaten hebben en dat bestraling op de oksel minder restschade geeft dan okselkliertoilet.

Er zijn ook vragen of een okselkliertoilet of bestraling van de oksel sowieso wel bijdragen aan de kans om borstkanker te overleven. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » wo 27 jun 2012, 13:51

Kittekat schreef:wat gebeurt er met de okselklieren tijdens de bestraling.

Uit de richtlijn Borstkanker van het Koninklijk Nederlands Genootschap van Fysiotherapie:
Op de lange termijn zijn de bijwerkingen vermoeidheid, risico op stralingsfibrose, spieratrofie en lymfoedeem (met name na radiotherapie van de oksel).

Aanbevelingen tijdens/na radiotherapie
• Het wordt aanbevolen er rekening mee te houden dat de gevolgen van radiotherapie van de oksel en/of supraclaviculair groter zijn dan die van radiotherapie van de borst en/of borstwand.
• Er moet rekening mee worden gehouden dat na radiotherapie in grotere mate sprake is van schouderbeperkingen (met name abductie), pijn, fibrose, krachtsvermindering van de bovenste extremiteit en adl beperkingen.
• Het wordt aanbevolen na afloop van de radiotherapie te controleren op mobiliteitsbeperkingen en op lymfoedeem.
• Het wordt aanbevolen om 6 en 12 maanden na de radiotherapie opnieuw te controleren of er sprake is van mobiliteitsbeperkingen en/of lymfoedeem. Deze controle kan worden uitgevoerd in combinatie met een controle op de mammacare poli of door de behandelend fysiotherapeut.
• Het wordt aanbevolen dat patiënten met toenemende klachten van bewegingsbeperkingen en lymfoedeem opnieuw contact opnemen met de fysiotherapeut. Er moet tijdens de behandeling in gedachten worden gehouden dat patiënten tijdens en na radiotherapie meer last hebben van vermoeidheid. Na de radiotherapie is het risico op pulmonale fibrose, ischemische hartziekten en ribfracturen verhoogd.
• Er moet rekening mee worden gehouden dat ook op de lange termijn (20 jaar) na radiotherapie nog lymfoedeem kan ontstaan, zeker bij een BMI > 25, een trauma of een infectie.
• Het verdient aanbeveling alert te zijn op een verminderde kwaliteit van leven en het stoppen met vrijetijdsactiviteiten, sport en werk. De fysiotherapeut kan desgewenst een coachende rol vervullen ten aanzien van het hervatten van bewegingsactiviteiten.

Goed dat je fysiotherapeut je heeft voorgelicht. Nu ben je op de hoogte van de Do's en Don'ts.

Ikzelf ben ook bestraald op mijn okselklieren en heb geen okselkliertoilet gehad. Ik ben niet extreem voorzichtig.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Kittekat » wo 27 jun 2012, 15:03

Ik ben helemaal niet voorzichtig geweest, leefde in de veronderstelling dat alles gewoon kon. Nooit een gesprek oid hierover gehad, het viel me dan ook erg rauw op het dak. Baal ontzettend van de slechte voorlichting van het mammacare team.

Maar goed, mijn vraag of de klieren nu verbrand zijn en niet meer werken of dat ze beschadigd zijn en eventueel nog kunnen herstellen staat nog steeds. Kortom wat is er in mijn oksel gebeurt tijdens de bestralingen?
Kittekat

Berichtdoor Sasja » wo 27 jun 2012, 15:17

De lymfeklieren die bestraald zijn kunnen fibroseren, dat wil zeggen dat ze stugger worden waardoor het transport van lymfe moeizamer wordt, of zelfs helemaal stopt. De lymfeklieren zijn dus nog wel aanwezig maar hun werking kan minder worden waardoor er lymfoedeem kan ontstaan. Dit proces van fibrosering kan jaren duren, soms wordt er zelfs gesproken over een periode van 9 jaar. De radiotherapeut geeft aan dat de meeste fibrosering de eerste 2 jaar na bestraling is.
Grofweg is de kans op lymfoedeem door bestraling 10% door OKD 20% en door OKD + bestraling 30%
Sasja

Berichtdoor Dees » wo 27 jun 2012, 16:13

Ik kan me helemaal aansluiten bij Sasja.

Verbrand is niet de juiste term. Het weefsel in je oksel raakt door bestraling gefibroseerd, dat wil zeggen dat de bindweefsellagen aan elkaar gaan plakken. Dat is natuurlijk nooit goed voor de lymfeklieren, maar ze kunnen zeker nog wel werken. De beschadigingen zijn over het algemeen minder dan bij okselkliertoilet.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Kittekat » do 28 jun 2012, 19:00

Okee, ik heb fibroseren even opgezocht, ik denk het nu te begrijpen. Hartelijk dank voor het antwoord
Kittekat

Keer terug naar Juni 2012