Acupunctuur

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Acupunctuur

Berichtdoor Shimaa » ma 25 jun 2012, 13:16

Zoals ik al vaker hier gemeld heb, heb ik veel last van pijn veroorzaakt door bestralingsschade (daar ga ik tenminste maar vanuit). Op de sportschool sprak ik gisteren iemand wiens echtgenote baat gehad had bij acupunctuur als pijnbestrijding. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die acupunctuur (of eventueel andere niet-reguliere therapieën) ondergaan hebben bij zenuwpijn/pijn door bestralingen.
Shimaa

Re: Acupunctuur

Berichtdoor Sanne » ma 25 jun 2012, 21:10

Ik ben ook verre van mazzelaar op het gebied van bestralingsschade.
Na de heroperatie van mijn bestraalde kant (amputatie) ivm recidief is er wel wat verbeterd.
Ik had afgesproken met de chirurg dat hij het hele bestralingsgebied zou "vrij prepareren" om de verklevingen los te maken.
Dat heeft me veel goed gedaan, vooral rond de ribben. Het heeft ook mijn oedeem fors verminderd alsof die verklevingen de afvoer van lymfe in de weg zaten...

Maar ik ben ook wel eens wanhopig geweest en heb baat gehad bij een therapeute die werkt op basis van TCM. Traditional Chinese Medicine.
Een beroemdheid in dat circuit; Flora Bochove. Zij diagnostiseert op basis van voetzoolreflexmassage en start daar met het activeren van meredianen.
Vervolgens masseert ze ook de meredianen in de rest van mijn lijf en behandelt mijn buik (organen).
Ik ga er altijd beter vandaan dan ik er naar toe ging en er is meer rust in mijn lijf; net of de pijn wat meer naar de achtergrond is.

Ik ben helemaal niet van de alternatieve, maar meredianen zijn gewoon een oosterse benaming van zenuwbanen en lymfebanen in de westerse geneeskunde.
Er is veel overlap en mijn fysiotherapeut kan mij altijd gemakkelijker draineren als ik bij haar ben geweest... you tell me...
Ik heb ooit ook hele goede resultaten gezien van acupunctuur bij een jongen met veel pijn tgv tumoren in zijn ruggewervelkanaal...enuwpijn in het kwadraat...
Ik "geloof" dus wel in triggerpoints (energieblokkades), zenuwverzamelpunten (chakra's) en overprikkeling daarvan om ontspanning te brengen.
Ze zit in Nijmegen. Je mag me PB-en als je geïnteresseerd bent.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Lieke » do 28 jun 2012, 15:21

Ik vind het onverantwoord om op dit forum stellige beweringen te doen zoals deze "Ik ben helemaal niet van de alternatieve, maar meredianen zijn gewoon een oosterse benaming van zenuwbanen en lymfebanen in de westerse geneeskunde." Het is absoluut niet waar.

Lees hier alvast de ware geschiedenis van acupunctuur: http://www.skepsis.nl/blog/2011/01/acup ... strologie/ Acupunctuur was voor 1930 in China een combinatie van astrologie en aderlaten.

en hier het artikel 'Acupunctuur tegen pijn dubieus en riskant' http://www.skepsis.nl/blog/2011/03/acup ... n-riskant/
Lieke

Berichtdoor Sanne » do 28 jun 2012, 16:25

Lieke schreef:Ik vind het onverantwoord om op dit forum stellige beweringen te doen zoals deze "Ik ben helemaal niet van de alternatieve, maar meredianen zijn gewoon een oosterse benaming van zenuwbanen en lymfebanen in de westerse geneeskunde." Het is absoluut niet waar.

Beste Lieke,

Ik geef hier een persoonlijke mening en daar is volgens mij niets onverantwoords aan.
Termen als absoluut zijn dan helemaal niet aan de orde, want mijn mening is er gewoon één. Mijn ervaring is n=1 en die was positief.
Iedereen mag zelf beoordelen of die iets met mijn informatie doet. Of met de jouwe.
Ik waardeer jouw aanvullingen, die verder gaan dan een persoonlijke mening maar ook weer gewoon een en niet hét beeld schetsen van acupunctuur.
Ik ben niet voor, ik ben niet tegen, ik ben vooral niet van de kwakzalverij.
Dus iedereen mag doen met mijn én jouw informatie wat íe wil... Er is geen absolute waarheid. Zowel niet in de Westerse als Oosterse geneeskunst.
Kunst, want kunde is bij 60% evidense based medicine ook een wat groot woord...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Lieke » do 28 jun 2012, 22:39

Het lijkt er toch op dat u wel van de kwakzalverij bent mevrouw Sanne of u zou zich beter moeten informeren.

Ook Reflexologie heeft, net als acupunctuur, geen enkele wetenschappelijke, medische, fysiologische of zelfs maar historische onderbouwing. Reflexologie is niet beter dan welke andere placebobehandeling, maar als men dan toch zo graag extra aandacht wil, doet men er goed aan de prettigste placebobehandeling te kiezen.

Deze meta-analyse uit 2008 van Wang et al vond vijf gecontroleerde studies die voetreflexologie op de proef stelden. Vier daarvan leverden geen statistisch significant resultaat op. Bij de vijfde studie leverde slechts één van de twaalf meetwaarden een significant verschil op (wat toeval kan zijn). De meta-analyse gaf dus geen reden om aan te nemen dat voetreflexologie werkt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18489444
Lieke

Berichtdoor Dees » vr 29 jun 2012, 08:49

Laten we teruggaan naar de vraag en fundamentele discussies achterwege laten, want daar is dit forum niet voor:
Shimaa schreef:Zoals ik al vaker hier gemeld heb, heb ik veel last van pijn veroorzaakt door bestralingsschade (daar ga ik tenminste maar vanuit). Op de sportschool sprak ik gisteren iemand wiens echtgenote baat gehad had bij acupunctuur als pijnbestrijding. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die acupunctuur (of eventueel andere niet-reguliere therapieën) ondergaan hebben bij zenuwpijn/pijn door bestralingen.

Sanne vertelt over haar eigen ervaring die volgens haarzelf verrassend genoeg positief was.

Er zijn ook mensen die niet geloven in de toegevoegde waarde van acupunctuur.

Ik heb zelf ook acupunctuurbehandelingen gehad. Ik voelde me er goed bij. Ik kan niet bepalen of dat door de naaldjes komt of door het uurtje aandacht.

Shimaa, je zou het kunnen proberen. Misschien heb je er baat bij en is dat niet zo, dan heeft het je tijd en geld gekost.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Shimaa » vr 29 jun 2012, 09:58

Bedankt voor de reacties. De pijn lijkt momenteel af te nemen, wellicht door een andere aanpak van de fysiotherapeute. Ik heb een vrij uitgebreide aanvullende verzekering, waarin tot €680 vergoed wordt voor alternatieve geneeswijzen zoals acupunctuur, dus voor het geld hoef ik het niet te laten.
Shimaa

Keer terug naar Juni 2012