Zesde ziekte (herpes soort) en kanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Zesde ziekte (herpes soort) en kanker

Berichtdoor Fraz » vr 22 jun 2012, 02:13

Hoi daar ben ik weer,

Super wakker van de dexa dus nadenkend en googelend en mailend. Bij mij is borstkanker geconstateerd.
Nu heb ik wel eens gelezen dat een virusinfectie een veroorzaker kan zijn van kanker. Ruim een jaar geleden heb ik heel onverwachts de zesde ziekte gekregen. Een (onschuldige ?) kinderziekte met hoge koorts en rode uitslag. Het blijkt dat dit een herpesinfectie soort is (HHV6). Herpes wordt wel eens in verband gebracht met baarmoederhalskanker, beenmerguitval, lymfklierkanker en Burkittlymfoom.
Is dit wel eens verder onderzocht of is dit de moeite waard van onderzoeken ? Het is toch best frappant dat ik onverwachts de zesde ziekte krijg een een jaar later een grootte tumor van 5 cm heb (ILC) terwijl ik niet in de normale risicogroep behoor (geen borstkanker in de familie, late menstrutatie, lang borstvoeding, twee kinderen voor 35 jaar, veel bewegen etc.) maar dus wel een herpesvariant heb gekregen.

Vriendelijke groet

Fraz
Fraz

Re: Zesde ziekte (herpes soort) en kanker

Berichtdoor Dees » vr 22 jun 2012, 07:59

Oei, Fraz, het tijdstip waarop jij dit schrijft is wel zorgelijk. Je wilt gewoon heel graag antwoord krijgen op de vraag WAAROM?

De preventiecampagnes hebben als gevolg gehad dat je het gevoel krijgt dat je de kanker eigenlijk heel gemakkelijk had kunnen voorkomen. Dat is niet zo. Lifestylefactoren spelen helemaal geen rol bij premenopausale vrouwen en maar in heel beperkte mate bij postmenopausale vrouwen. Je hebt pech gehad. Niet meer en niet minder.

Of er een relatie kan zijn met het virus van de zesde ziekte, daar durf ik geen antwoord op te geven.

Het is wel bekend dat er kankersoorten in verband worden gebracht met virussen.

Some estimates attribute 15% to 20% of all cancers to infectious pathogens.[36][37] This figure may be revised upwards in future if the pathogens associated with cancers (such as those listed below) are proven to cause those cancers. (For the sake of completeness, some infectious pathogens known to cause cancers are included in the list, in addition to the infectious pathogens associated with cancers.)

Adrenal tumor is associated with BK virus and simian virus 40.[38]
Anal cancer is associated with human papillomaviruses.[39]
Bladder cancer can be caused by Schistosoma helminths.[40]
Brain tumor. Glioblastoma multiforme is associated with cytomegalovirus,[41] BK virus, JC virus, and simian virus 40.[42]
Breast cancer is associated with mouse mammary tumor virus, Epstein-Barr virus, and human papillomaviruses.[43]
Carcinoid tumors are associated with enterovirus infections.[44]
Cervical cancer can be caused by human papillomaviruses.[45]
Colorectal cancer is associated with the bacteria Helicobacter pylori, Streptococcus bovis and Fusobacterium nucleatum,[46] with human papillomaviruses,[47] and with the helminth Schistosoma japonicum.[48] JC virus may be a risk factor for colorectal cancer.[49]
Gallbladder cancer is associated with the bacterium Salmonella typhi.[50]
Hodgkin's lymphoma is associated with Epstein-Barr virus,[51] hepatitis C virus,[52] and HIV.[53]
Kaposi's Sarcoma can be caused by Kaposi's sarcoma herpesvirus and HIV.
Liver cancer. Hepatocellular carcinoma can be caused by hepatitis B virus, hepatitis C virus,[54] and by the helminth Schistosoma japonicum.[55]
Lung cancer is associated with the bacterium Chlamydia pneumoniae,[56] with human papillomaviruses, and with Merkel cell polyomavirus.[57]
Leukemia. Adult T-cell leukemia can be caused by human T-cell leukemia virus-1.
Mesothelioma is associated with simian virus 40,[58] especially in conjunction with asbestos exposure.
Nasopharyngeal carcinoma can be caused by Epstein-Barr virus.
Non-Hodgkin lymphoma is associated with HIV and simian virus 40.[59]
Oropharyngeal cancer can be caused by human papillomaviruses.
Ovarian cancer is associated with mumps virus.
Pancreatic cancer is associated with hepatitis B virus and the bacterium Helicobacter pylori.
Prostate cancer is associated with xenotropic murine leukemia virus-related virus and BK virus.
Skin neoplasm is associated with human papillomaviruses.
Squamous cell carcinoma is associated with human papillomaviruses.
Stomach cancer is associated with the bacterium Helicobacter pylori.
Thyroid cancer is associated with simian virus 40.

Bron: Wikipedia

Voor jou is het helaas alleen een mogelijke verklaring. Het echte antwoord ga je niet krijgen. En als het al zo is, was het ook niet te voorkomen geweest.

Ik hoop dat je het Waarom?-hoofdstuk achter je kunt laten zodat je je energie kunt gebruiken voor het traject waar je nu in zit.

P.s. En als je zo slecht slaapt, kun je altijd vragen om een slaapmiddel. Als je dat maar af en toe gebruikt, voor een korte periode, dan is er geen risico op afhankelijkheid en het helpt je wel door moeilijke nachten heen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Fraz » vr 22 jun 2012, 21:07

Hoi dees,

meestal slaap ik wel oké hoor alleen gister niet. ook wel logisch van de Dexa, 1e TAC kuur vandaag en het rottige nieuws van gisteren over uitzaaiingen in de lymfeklieren. Ben niet zo van de slaappillen (nouja helemaal niet van de pillen eigenlijk maar kan nu niet anders). één nachtje slecht slapen, malen en denken is nog te doen ;-)

Tja het waarom vraag tja pech of toch ook nog genetisch en ja op je 42e een virusziekte krijgen die normaal gesproken vrijwel alleen voorkomt bij kinderen tot 3 jaar is natuurlijk ook vreemd. Maar goed voor mij is het niet meer te voorkomen dat is waar. Echter mocht er uiteindelijk toch ook een oorzaak bij de Herpesvirus vandaan komen dan is dat wel iets waar men in de toekomst andere voor kunnen waarschuwen.
Ik vond het vooral ook erg interessant om in te gaan spitten. Als ik toch wakker ben..... Ik las zelfs dat ze deze virus eventueel juist kunnen inzetten als geneesmiddel voor kanker vanwege zijn eigenschap om in het DNA van de cel te gaan zitten.

http://www.scientias.nl/hhv-6-plaatst-e ... somen/5479
http://pharm.kuleuven.be/doctoreren/doc ... 200406.pdf
http://translate.google.nl/translate?hl ... s_6&anno=2

Het is dus vooral meer interesse hierin dan het gevoel hebben wat als....
Er verandert niks meer aan mijn situatie.

Groetjes

Fraz
Fraz

Berichtdoor Michiel » zo 24 jun 2012, 11:41

Ik vind het een lastige vraag...
Dat is enerzijds omdat de zesde ziekte een echte kinderziekte is en je eigenlijk nooit bij volwassenen ziet.
Ik vraag me dus af of de ziekte die je een jaar geleden had wel de zesde ziekte is geweest...
Anderzijds is het zo dat bepaalde herpesvirussen wel een mogelijke oorzaak voor kanker kunnen zijn zoals HerpesVirus type 8 voor Kaposi Sarcoom (AIDS geassocieerd).
Nu is het ook zo dat de zesde ziekte een kinderziekte is die heel veel voorkomt.
Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat iedereen dat in zijn jeugd heeft doorgemaakt.
Dus onderzoek doen naar de relatie tussen borstkanker en HHV6 is weinig betekenend omdat bijna iedereen dit virus bij zich zal dragen.
Ik begrijp je ongerustheid of interesse, maar ik denk niet dat er een eenvoudig verband is tussen borstkanker en Humaan Herpes type 6.
Michiel

Berichtdoor Fraz » zo 24 jun 2012, 17:16

Beste Michiel,

Dank je voor je antwoord. Volgens de huisarts was het bijna zeker de 6e ziekte (Plotseling hoge koorts van tegen de 40 graden en daarna toen de koorts weg was over mijn hele lichaam rode uitslag). Was ook erg vreemd dit op je 42e te krijgen en ook omdat sommige herpesvirussen mogelijk verband hebben met bepaalde soorten kanker was ik hierdoor wel geïnteresseerd. Ik laat het hierbij want voor nu is er in ieder geval geen verband tussen HHV6 op latere leeftijd en borstkanker.

Vriendelijke groet,

Fraz
Fraz

Keer terug naar Juni 2012