Zere aders

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

veertje

Zere aders

Bericht door veertje » do 21 jun 2012, 20:05

Door de FEC-kuur heb ik in mijn arm een zeer pijnlijke ader(s) gekregen. Kan ik hier zelf iets aan doen? Op internet heb ik gelezen dat een fysiotherapeut hier verlichting in kan geven, echter mijn fysio/oedeemtherapeut geeft aan dat ze niet zou weten hoe. Mijn internist geeft aan dat er niks voor is en in de loop van de tijd dit wel minder wordt. Het vreemde is dat ik zo van het ene moment op het andere moment mijn gehele arm erg pijnlijk is en dat dit zo wisselt naar minder pijnlijk. Als 'ie pijnlijk is zie je ook dat de ader in de huid wegtrekt en als een staalkabel aanvoelt.

Sanne
Beheerder

Re: Zere aders

Bericht door Sanne » do 21 jun 2012, 23:33

Hallo Veertje,

Ik wil even jouw "conclusie" ter discussie stellen dat de pijn die je hebt, komt van de chemokuur.
Nu kan dat héél goed wél het geval zijn omdat chemo écht wel schadelijke troep is en ook de binnenwand van je vaten beschadigt en stug kan maken.
Dat kan dus best de oorzaak zijn van de pijn die je beschrijft.
Maar omdat die pijn er niet altijd is, zou het ook (licht) oedeem kunnen zijn die die druk, zwaarte en pijn geeft en dan zou lymfedrainage dat wellicht kunnen verlichten...
Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen van achter de pc, maar het zou fijn zijn als het niet om permanente schade zou gaan van de vaatwand.
Je schrijft dat "je fysiotherapeut niet zou weten hoe" dus waarschijnlijk heeft die al gekeken naar de mogelijkheid dat oedeem hier een rol zou spelen. Of niet?
De chemo wordt gegeven aan de zijde waar je niet geopereerd bent, dus misschien is drainage nog niet geprobeerd?
Ik ken de beschrijving die je geeft van "harde strengen" eigenlijk alleen die ik kreeg als gevolg van de amputatie in mijn oksel en ten gevolge van de bestraling die ik aan mijn oedeemkant heb gehad... Misschien weet een van onze fysiotherapeuten meer... ik zal de vraag voorleggen.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Gast

Bericht door Gast » vr 22 jun 2012, 08:10

Het gaat om de niet geopereerde kant. Er is daar geen sprake van oedeem. Na mijn 1e FEC-kuur begon het gelijk en na de 2e en 3e werd het telkens een graad erger. Toen ik hierna de Taxotere kreeg stabiliseerde dit. De vaten zijn hier en daar ook bruin gekleurd. Mijn fysio/oedeemtherapeut gaf aan dat zij wel vaker patiënten heeft gehad waarbij dit speelde bij de FEC. In het ziekenhuis is ook aangegeven dat dit van de FEC komt, is nl zeer schadelijk voor de aders (ik kreeg een aderbescherming vooraf ingespoten maar meer was er niet om de pijn te verlichten).

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 22 jun 2012, 08:31

Ik had gelukkig een port-a-cath, dus ik heb dat niet in de adres van mijn arm, maar ik herken de klachten wel van anderen. Ik heb onze fysiotherapeut/oedeemtherapeut gevraagd naar je vraag te kijken. Hopelijk weet ze iets om de klachten te verminderen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

lari

Bericht door lari » za 23 jun 2012, 16:31

Veertje, ik herken je verhaal helemaal. Na 6 FEC 100 kuren heb ik nog wel een jaar last gehad van m`n chemo-arm en inderdaad bij vlagen.
Misschien heeft het geholpen dat ik niet meer op die arm slaap en bij pijn smeerde ik die streng altijd royaal in met "Vallen en Stoten Gelei" van VSM. Dat hielp goed maar dat was wel tijdelijk.
Hopelijk put je moed uit dit verhaal. Ik was bang dat het nooit meer over zou gaan maar ben nu sinds een half jaar helemaal pijnvrij aan die arm :D

edith

Bericht door edith » di 26 jun 2012, 12:11

Ik herken je klacht Veertje.Ik heb geen chemo gehad,maar wel een heftige ontstekingsreactie na een ADP-infuus waardoor de aanprikplek in m'n hand binnen een dag uitgroeide tot ontstoken aders en huid tot voorbij mijn schouder.Gelukkig middels een stevige AB-kuur de ontsteking kunnen bestrijden,maar sindsdien heb ik ook vlagen van een bijzonder pijnlijk arm en aders die voelen als staalkabels tijdens die pijnaanvallen.Ik merk wel dat dit getriggerd kan worden door overbelasting van mijn arm,maar heb geen oplossing voor je.Ik hoop op dus ook op een antwoord.
liefs Edith

Martine

Bericht door Martine » do 28 jun 2012, 12:51

Hallo,
Ik heb als fysiotherapeut/ oedeemtherapeut geen oplossing voor de pijnlijke aders zoals je ze omschrijft.
Ik neem je vraag mee en ga met collega's overleggen. Mocht er wat uit komen laat ik het je natuurlijk weten.
Met vriendelijke groeten,
Martine

veertje

Bericht door veertje » do 28 jun 2012, 14:33

Ok, allemaal bedankt alvast voor de al gegeven reactie's!

Gesloten

Terug naar “Juni 2012”