Kramp in kuiten door overgang?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Kramp in kuiten door overgang?

Berichtdoor Babs » do 21 jun 2012, 19:57

Sinds ik in de overgang ben heb ik zeker twee keer per nacht vreselijke kramp in mijn kuiten. Had dat ook tijdens mijn zwangerschappen. Zou het dan toch met hormoon huishouding te doen hebben? Wat te doen aan deze klachten? Ik drink genoeg eet afwisselend beweeg voldoende.
Babs

Re: Kramp in kuiten door overgang?

Berichtdoor Dees » do 21 jun 2012, 20:24

Ik heb dit gevonden:
Vaak worden adviezen gegeven als voldoende vochtinname, slapen met de voet in dorsiflexie en het hoog leggen van de benen. De patiënt kan de kramp opheffen door met de handen tegen de muur te gaan staan en de kuit te strekken, waardoor dorsaalflexie van voet en tenen optreedt.4 Massage van de aangedane spier of een warm bad wordt eveneens toegepast. Patiënten krijgen ook wel het advies om strekoefeningen van de kuit voor het slapen gaan te doen. Artsen schrijven vaak kininemedicatie voor, bijvoorbeeld 300 mg hydrokinine voor de nacht voor maximaal voor 2 tot 4 weken. Kinine is bij zwangeren gecontraïndiceerd.5 Bij zwangeren worden wel magnesium, calcium en natrium gebruikt.

Wat is het effect van kininepreparaten bij nachtelijke kuitkrampen? Gunstig effect. Een meta-analyse (1998) waarbij 7 RCT’s werden geïncludeerd, vergeleek het effect van kinine met placebo bij in totaal 409 patiënten.6 Het ging hierbij om het aantal krampen en het aantal krampdagen.

Bron: Maandblad van het Nederlands Huisartsengenootschap

Ik heb zelf goede ervaringen met Magnesium 400 mg. Iemand noemde ananas (dat klopt dat wel weer met wat hierboven over kinini gezegd wordt).
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Team » za 23 jun 2012, 19:01

Via Twitter kwam deze opmerking:
Die kramp kan ook komen door te veel/weinig schildklierhormoon. Hypothyreoïdie begint nogal eens tijdens overgang
Team

Berichtdoor Michiel » zo 24 jun 2012, 11:55

Dit is een typische kleine kwaal in de huisartsenpraktijk... maar is best hinderlijk.
Je bent niet de enige: 30-50% van de oudere mensen heeft last van kuitkrampen.
Oorzaken kunnen liggen in abnormaal prikkelbare zenuwuiteinden (mogelijk als gevolg van chemo), te weinig vocht, tekorten aan magnesium of calcium, gebruik van bepaalde medicijnen (ook weer chemotherapie) en kan inderdaad voorkomen bij zwangerschap, suikerziekte en slecht werkende nieren.
Soms wordt het erger door sporten 's avonds of uitgelokt door zoiets als op te tenen lopen (hoge hakken?)
Je kan bloedonderzoek doen en kijken naar schildklier, nierfunctie, suikerspiegel, calcium, magnesium, natrium en kalium om te kijken of daar een oorzaak te vinden is.
Behandeling is meestal simpel: voldoende drinken en je voeten in dorsiflexie (dus niet gestrekt) leggen of hoger leggen. Rekken voor het slapengaan kan helpen en ook hydrokinine 300mg voor de nacht is bewezen effectief bij één op de 3.
De enige relatie met de overgang is inderdaad gelegen in het ontstaan van schildklierafwijkingen tijdens de overgang. Daarom is eventueel bloedonderzoek naar schildklierfuncties zinnig.

Een link naar een wetenschappelijk artikel over dit onderwerp:
http://www.henw.org/archief/id535-nacht ... ampen.html
Michiel

Berichtdoor Babs » ma 25 jun 2012, 12:55

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Michiel, daar kan ik zeker iets mee. Tsja de ouder wordende mens...ik moet nog 40 jr worden maar door de behandelingen voel ik me wel veel ouder. Daar zal de overgang ook wel debet aan zijn.
Babs

Keer terug naar Juni 2012