late reactie op anastrozol?

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Linie

late reactie op anastrozol?

Bericht door Linie » zo 16 aug 2020, 21:18

Hallo Dees en collega's
Als eerste: bedankt dat dit forum er is.
Mijn vraag gaat over anastrozol. Ik heb, na/tijdens chemo en herceptin, eerst 2,5 jaar tamoxifen geslikt en nu 1,5 jaar anastrozol. Nog tenminste een jaar te gaan. Al die tijd heb ik gedacht dat ik nauwelijks extra bijwerkingen van de anti-hormonale therapie heb. Ik heb de laatste tijd wel erg veel last van stemmingswisselingen, wat eigenlijk nieuw is voor mij. Nu vroeg ik mij af of dit alsnog van de anastrozol kan komen of dat ik die verschijnselen dan al bij het begin van de behandeling met anastrozol had gekregen. Is hier iets over bekend? Bedankt alvast voor het meedenken.

Dees
Beheerder

Re: late reactie op anastrozol?

Bericht door Dees » ma 17 aug 2020, 11:09

Hoi Linie, wat ontzettend vervelend zeg. Ik weet het echt niet. Het zou best kunnen en het kan ook dat dat niet zo is. Heb je hier iets aan? Of hieraan? Of hieraan:
Ik denk altijd heel praktisch:
Stap 1: Kijken of er een andere verklaring is voor je klachten (bv werking van de schildklier, reuma)
Stap 2: Kijken of je met andere hormoontherapie minder bijwerkingen hebt (bijvoorbeeld terug naar tamoxifen of naar een andere aromataseremmer)
Stap 3: Kijken of er iets te doen is aan de bijwerkingen (zet het vooral hier neer, want we kennen veel oplossingen)
Stap 4: Je kunt altijd een test doen en een maand stoppen. Knap je op, dan weet je dat de bijwerkingen van de hormoontherapie komen. Knap je niet op, dan ligt het ergens anders aan en kun je net zo goed doorgaan met de hormoontherapie.
Stap 5: Afweging maken of het verminderde risico dóór de hormoontherapie de nadelen van al die bijwerkingen waard zijn. Helaas kan niemand je daarin een advies geven. Niemand kan in de toekomst kijken en niemand weet wat je moet doen.

- Als de kanker terugkomt, ondanks de hormoontherapie, baal je omdat je het dan voor niks geslikt hebt
- Als de kanker terugkomt, als je gestopt bent met hormoontherapie baal je omdat je je afvraagt of het anders was gegaan als je doorgegaan was
- Als de kanker niet terugkomt terwijl je hormoontherapie slikt, vraag je je af of je al die jaren voor niks de bijwerkingen hebt gehad
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2020”