Okseluitruiming

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Mirsu

Okseluitruiming

Bericht door Mirsu » za 15 aug 2020, 20:00

Beste,
Sinds 14 juli weet ik dat ik borstkanker heb. Hormonale tumor, her2 negatief met uitzaaiingen in 4 oksellymfenklieren, borstklier en klier bij sleutelbeen. Geen uitzaaiingen op afstand. Behandeling is chemo, borstamputatie, bestraling en anti hormonale kuur. Na de eerste shockgolf ben ik in gesprek gegaan met diverse artsen. En heb mij ook verdiept in behandeling. De borstamputatie is vreselijk maar ik wil van die kanker af. Maar ik heb het erg moeilijk met die okseluitruiming... met name de consequenties. Nu begreep ik ook dat men ervoor kan kiezen om te bestralen. Wat weet u van andere methodes dan die okseluitruiming...

Groet mirsu

Dees
Beheerder

Re: Okseluitruiming

Bericht door Dees » ma 17 aug 2020, 10:42

Beste Mirsu, begrijp ik goed dat je al geopereerd bent? Anders zou ik ervoor kiezen om te starten met chemotherapie. Afhankelijk van het resultaat kun je dan alsnog besluiten wat wijsheid is. Ik denk eigenlijk dat je met aangedane lymfeklieren bij borstbeen en sleutelbeen en oksel sowieso niet aan bestraling ontkomt. Ik zou me kunnen voorstellen dat okselkliertoilet eigenlijk niks verbetert aan je prognose en dat er wel een groot risico bestaat op late klachten zoals lymfoedeem wat ontzettend invaliderend is.

Als je al geopereerd bent, heb je dan het verslag van de patholoog? Zou ik eens mee mogen kijken?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2020”