Hormoontherapie, wat doet Arimidex ook al weer?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Re: Hormoontherapie, wat doet Arimidex ook al weer?

Berichtdoor Team » ma 28 mei 2012, 22:39

Wilmamazone schreef:Ik ben eind 2005 begonnen met Tamoxifen voor 5 jaar, maar dat werd na twee jaar bijgsteld vanwege nieuwe bevindingen bij (post)menopauzale vrouwen. Na bloedonderzoek eind 2007 groen licht voor Arimidex met uitleg van de oncoloog erbij. Anders was het zo'n 3 jaar Tamoxifen en 2 jaar Arimidex geworden.
Heb in 2008 ook nog kort meegedaan aan een studie over Arimidex, maar dat was voor mij toen geen haalbare kaart, dus gestopt.

Dat klopt. Toen kwamen de onderzoeken vrij waarin de meerwaarde van Arimidex bij postmenopausale vrouwen aangetoond werd. De studies lieten zien dat er in de groep vrouwen die Arimidex gebruikte minder uitzaaiingen gezien werden dan in de groep met Tamoxifen. Je oncoloog durfde je Arimidex te geven (dus zonder Zoladex) omdat je blijkbaar écht helemaal postmenopausaal was geworden. (zie het gevaar hierboven beschreven van Arimidex bij premenopausale vrouwen zonder Zoladex en perimenopausale vrouwen zonder Zoladex)

Of dat nou echt komt doordat Arimidex beter is of doordat Tamoxifen vanwege dat enzym CYP2D6 een groep niet-reageerders heeft, dat is nooit helemaal bewezen.

Dees schreef:Dat Tamoxifen niet bij iedere vrouw werkt, lijkt verband te houden met de hoeveelheid van een bepaald enzym in je bloed, dat CYP2D6 heet. Sommige mensen hebben dat enzym helemaal niet of maar heel weinig. Dat enzym is nodig om van het tabletje dat je inneemt de werkzame stof te maken en als je er dus weinig van hebt, kun je Tamoxifen niet goed omzetten.

Bron: Pharmaceutisch Weekblad: http://www.pw.nl/archief/2010/nummer-14 ... at.../file

Er is een tijdje sprake geweest van een diagnostische test waarmee je de hoeveelheid van dat enzym kon bepalen in het bloed, maar voor zover ik weet bleek de bloedtest toch niet goed genoeg te zijn en heeft het de markt niet gehaald.
Team

Vorige

Keer terug naar Mei 2012