Oedeem

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Oedeem

Berichtdoor lari » ma 21 mei 2012, 18:12

Merken jullie ook dat het warme weer invloed heeft op je oedeem ? Is één van jullie wel eens met een oedeemarm naar de tropen geweest ? Ik heb geen heel erge oedeem maar het zit er zo`n beetje tegenaan en ben best bang dat het erger gaat worden dus tips zijn van harte welkom !
lari

Re: Oedeem

Berichtdoor Dees » ma 21 mei 2012, 21:43

Hoi Lari, ik kan er geen antwoord geven uit ervaring. Ik heb je vraag doorgespeeld....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dees » ma 21 mei 2012, 21:50

Van een lotgenootje:

Ja, door warmte krijg je iets meer vocht in de arm. In Zuid Frankrijk maak ik mijn kous altijd nat en zwem er mee en zo. daardoor blijft mijn arm koel. Goed insmeren boven de kous. Verbranding is ook niet goed. Pas op voor insecten! Daar is je arm natuurlijk ook echt heel gevoelig voor. Een beet kan wondroos veroorzaken. Juist je armkous en handje aanhouden!!! Dat is ook mijn advies. Je hebt die druk juist meer nodig. Antibiotica bij de hand? Ik neem altijd een kuur mee als ik naar een warm land ga.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Sanne » ma 21 mei 2012, 22:06

Hoi Lari,

Ik mag hier reageren als helaas zeer ervaren ervaringsdeskundige op het gebied van lymfeoedeem...
Vaak is het niet zozeer het warme weer dat de das omdoet alswel de weersveranderingen en dan vooral de luchtdrukveranderingen die met warm weer (dat in Nederland nooit heel lang duurt, gelijkmatig is, en juist vaak gevolgd wordt door onweer) gepaard gaan.
Mijn ervaring is dat als de luchtdruk in korte tijd sterk daalt (binnen één of twee uur met meer dan 10 bar of tot ónder de 1000 mbar) dat ik dan opzwel als een ballonnetje...
Ik ken lotgenoten die een zware arm krijgen, meer pijn krijgen of juist dikkere vingers... Dat heb ik ook maar ik wordt ook nog in een uur (van nul) 6 maanden zwanger!
Soms denk ik dan; wat heb ik nou weer verkeerd gedaan (getennist, gefietst of juist op een terras gehangen), maar steeds vaker check ik buienradar...
http://www.buienradar.nl/weergrafiek.aspx?bron=2 en dan bij de grafiek kiezen voor luchtdruk...
Dan kun je zien (vooral als je een periode van een week kiest) of er sprake is van luchtdrukdalingen.
En dan weet ik dat ik niks heb "gedaan of gelaten" maar dat het dus "gewoon" het weer is...

Dit zou wel een onderzoekje waard zijn... of een app met oedeem alert...
dan weet je op zich alleen dat je er niks aan kunt doen maar misschien kun je dan juist een kous aantrekken, extra oefeningen doen of jezelf extra draineren...
Heb je hier wat aan?
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Martine » ma 21 mei 2012, 22:57

Hallo Lari,
Als ik je goed begrijp heb je last van een licht mate van oedeem. Je vraag of oedeem toeneemt bij warm weer. Bij een groot aantal van de mensen die ik onder behandeling heb is dit wel het geval. Warmte kan zorgen voor meer oedeem. Ik weet niet of je een kous draagt of dat het oedeem zo gering is dat dit niet nodig is.
Als je een kous draagt en deze 's morgens meteen om doet kun je hiermee een groot deel van de toename van oedeem tegen gaan. Als je lichaam reageert op de warmte merk je dit snel genoeg. Het is dan aan te raden om hier rekening mee te houden, door bijvoorbeeld schaduw op te zoeken en op die momenten minder dingen te doen die ook het oedeem kunnen doen toenemen, zoals bijvoorbeeld zware belasting.

Kijk ook eens op de onderstaande site. Daar wordt een vraag beantwoord over sauna bezoek en lymfoedeem
http://lymfoedeem.nl/nlnet/view/321
Martine

Berichtdoor lari » di 22 mei 2012, 09:41

Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik wel wat aan.
lari

Berichtdoor Ukkepuk » di 22 mei 2012, 11:38

Nog een late reactie van mij. Ik moest er eerst eens over nadenken. In de zon zitten met de oedeem arm werd me afgeraden. En grote dunne sjaal mee kan uitkomst bieden. De drukverschillen die eerder genoemd zijn klinken erg logisch. In het vliegtuig heb je daar ook mee te maken, vandaar dat geadviseerd wordt een arm kous in het vliegtuig aan te doe, ook al heb je (nog) geen oedeem.

Ik ben een aantal maanden geleden naar een warm oord geweest. Omdat ik mijn armkous thuis makkelijk aankrijg zonder hulpmiddelen, had ik niet die synthetische aantrekhulp mouw mee. Dat was niet slim, door de warmte was mijn arm zweteriger, vochtiger, al gelijk bij het opstaan, en ook iets dikker denk ik. Dus lasig om de arm kous dan aan te trekken!

In veel warme oorden is binnenshuis de airco aan, dan is het verschil tussen binnen en buiten erg groot....
Ukkepuk

Berichtdoor lari » di 22 mei 2012, 12:29

Dat drukverschillen de oorzaak zijn, volgens Sanne, lijkt mij ook wel logisch dus dat ga ik ook zeker in de gaten houden.
Ik ben er soms zo onzeker over, wil zo graag voorkomen om altijd een kous om te moeten. Die arm voelt altijd raar maar de pijn gaat op en af.
Ik ben gestopt met therapie en merk geen verschil. Eigenlijk ging het best wel goed de laatste tijd maar nu met die warmte ben ik er helaas weer mee bezig. We gaan dit jaar op vakantie naar Terschelling en daar valt het met de hitte meestal wel mee hè .... ha ha ! Bedankt voor de sjaal-tip Ukkepuk !
En wijze woorden van Martine: ik moet er gewoon rekening mee houden. Eigenlijk was ik op zoek naar iets waardoor ik er geen rekening meer mee hoefde te houden ..... :)
lari

Keer terug naar Mei 2012