Oligometastase

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Katrien

Oligometastase

Bericht door Katrien » wo 22 jan 2020, 15:44

Kan je alsnog genezen wanneer er slechts 1 metastase werd ontdekt en deze kan verwijderd worden? Of val je dan toch in de categorie ongeneeslijk? En welke nabehandeling volgt dan?
Iemand hier ervaring mee? Of meer info?
Alvast dank.

hannna

Re: Oligometastase

Bericht door hannna » wo 22 jan 2020, 22:02

Hoi Katrien,
Dat je je zorgen maakt kan ik mij heel goed voorstellen. Dit is gewoon de nachtmerrie van ons allemaal.
Betreft het een metastase in de lymfe? Of ergens een metastase op afstand?

Katrien

Bericht door Katrien » do 23 jan 2020, 18:09

Het is een kleine uitzaaiing op de lever.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 27 jan 2020, 13:48

Hoi Katrien,
Een paar jaar geleden zou ik glashard hebben gezegd dat je ongeneeslijk bent met een uitzaaiing op afstand, maar de inzichten hierover zijn door de jaren heen veranderd. Er is nog geen keihard bewijs dat je met een oligometastase wel kunt genezen, maar die hoop is er wel en dus worden die oligometastasen steeds vaker weggehaald. Ik ken in elk geval ook een vrouw die zes jaar na diagnose is en destijds geopereerd werd aan een levermetastase. In het regionale ziekenhuis wilden ze haar niet opereren, maar ze is uiteindelijk in AvL wel geopereerd. Tot nu toe zonder 'evidence of disease', zoals ze dat dan noemen. Kortom, ik zou daar wel op inzetten ja.

Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Katrien

Bericht door Katrien » di 28 jan 2020, 00:03

Dag Dees
Hartelijk dank voor uw bericht. Het geeft mij toch een beetje hoop. Het zal wat rust brengen in mijn hoofd. Nu hopen dat de voorgestelde nabehandeling met ibrance en faslodex zal aanslaan, hoewel ik hier toch nog wat over twijfel...
Oprechte dank voor uw altijd heldere uitleg!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 28 jan 2020, 10:20

Hoi Katrien,
Ben je wel geopereerd aan die levermetastate? Daar zou ik persoonlijk wél voor gaan áls dat medisch verantwoord is. Waar word je behandeld? Zou je toch niet voor een second opinion naar het AvL in Amsterdam gaan? Heb je eerder andere behandeling gehad? Chemo? Andere hormoontherapie? Ik vind nl palbociclib en fulvestrant niet de meest voor de hand liggende behandeling.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Katrien

Bericht door Katrien » do 30 jan 2020, 02:34

Dag Dees
Ik heb de volledige behandeling gehad: operatie, chemo en bestralingen. Daarna 2 jaar femara. Ondertussen is de tumor op de lever verwijderd. Ik dacht echt dat ik nog kans had op genezing. Het is vooral de nabehandeling die me heeft doen twijfelen...

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 30 jan 2020, 21:32

Katrien schreef:
do 30 jan 2020, 02:34
Dag Dees
Ik heb de volledige behandeling gehad: operatie, chemo en bestralingen. Daarna 2 jaar femara. Ondertussen is de tumor op de lever verwijderd. Ik dacht echt dat ik nog kans had op genezing. Het is vooral de nabehandeling die me heeft doen twijfelen...
Dat snap ik wel een beetje. Ik denk dat ze dat zo doen omdat we niet precies weten of je met minder af kunt en je situatie te onzeker is om dat risico te lopen. Dat zou ik wel verstandig vinden. Hope for the best, prepare for the worst.

Kun je met deze vraag bij je arts terecht?
Groeten, Dees

Katrien

Bericht door Katrien » vr 31 jan 2020, 14:16

Bedankt Dees!
Ik leg dit zeker nog eens voor bij de oncoloog.

Gesloten

Terug naar “Januari 2020”