Mirena spiraal

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Inkie

Mirena spiraal

Bericht door Inkie » wo 18 dec 2019, 15:51

Hallo Dees,

Voordat ik mijn vraag stel, hier eerst kort mijn geschiedenis:
Maart 2016 diagnose, toen was ik 48 jaar
Borstkanker, graad 2, 11 mm, hormoongevoelig voor zowel oestrogeen als progesteron
Borstsparende operatie en bestraling, gevolgd door tamoxifen
Poortwachterklier schoon
Na 2 jaar gestopt met tamoxifen in overleg met de oncoloog vanwege depressieve klachten. Stoppen gaf verlichting van mijn psychische klachten.
Voor de diagnose had ik een Mirena spiraal. Op advies van de chirurg-oncoloog heb ik deze eruit laten halen, kort na de operatie, dus in 2016.
Ik bleek nog steeds een cyclus te hebben die vervolgens door tamoxifen weer werd onderdrukt.
Sinds ik gestopt ben met tamoxifen is mijn cyclus weer op gang gekomen, met de nodige klachten erbij.

Ik heb ooit de Mirena spiraal laten plaatsten vanwege de menstruatieklachten. Ik ben nu bijna 52 (februari) en heb nog steeds een cyclus. de menstruaties komen sinds een half jaar om de 3 weken en ik heb er nog steeds last van...en ik ben het zat...
Ik heb vandaag besproken met de gynaecoloog wat voor mij de opties zijn tegen deze klachten en hij begon over de Mirena spiraal. Omdat de chirurg toentertijd mij adviseerde om hem eruit te laten halen, ben ik er huiverig voor om hem weer te laten plaatsen. De gynaecoloog gaat overleggen met een oncoloog of dat advies (geen Mirena) nog steeds voor mij geldt. Hij stelde zichzelf de vraag in hoeverre een Mirena nadelig zal zijn in mijn geval, omdat ik nu een cyclus heb, met de bijbehorende progesteron pieken. Dat is iets waar de gynaecoloog niet met zekerheid een antwoord op kon geven en daarom gaat hij dat eerst met een oncoloog bespreken. In januari heb ik weer een afspraak en hoop ik dat hij daar meer gegevens over heeft.

Is dit iets waar überhaupt ooit onderzoek naar is gedaan?
M.a.w.: geeft een Mirena extra risico na hormoongevoelige borstkanker als je geen tamoxifen meer slikt en dus gewoon een cyclus hebt met alle bijbehorende hormoonpieken?

Ik hoop dat je hier iets over weet zodat ik alle informatie heb om voor mezelf een afweging te maken.

Alvast bedankt!
Ingrid

Dees
Beheerder

Re: Mirena spiraal

Bericht door Dees » do 19 dec 2019, 19:49

Hoi Inkie,
Hmmm..... lastig..... Je had een echte typische hormoongevoelige borstkanker. Als er nog ergens kankercellen zitten, hebben die receptoren aan de buitenkant van de cel en hormonen (oestrogeen of progesteron) kan dan een prikkel geven in de cel om te gaan delen. De kans is het grootst dat die kankercellen er helemaal niet meer zitten, maar het kan wel. Er is nooit een studie gedaan of Mirena veilig is na hormoongevoelige borstkanker en die studie zal ook nooit gedaan worden. Elke Medisch Ethische Commissie zou het tegenhouden. Kortom, dan is het een kwestie van je gezond verstand gebruiken.

Ik neem aan dat er inwendig onderzoek is gedaan en dat de menstruaties/bloedingen niet veroorzaakt worden door vleesbomen of iets anders. Just checking. Als dat niet gebeurd is, zou ik daar wel naar vragen.

Je zit met 52 jaar midden in de overgangsleeftijd. Je menstruaties gaan vast een keer ophouden, maar ik snap ook heel goed dat je het zat bent. Is het een hele rare gedachte om je eierstokken en eileiders te laten verwijderen? Dat is een relatief kleine ingreep, waarna je definitief voorbij de overgang bent. Geen bloedingen meer. Het kan in het begin wel typische overgangsklachten geven, maar die gaan over. Daarbij verklein je zo ook je risico op eierstokkanker. Dat zou ik NOOIT als belangrijke reden noemen, als je geen erfelijke aanleg hebt, maar als je toch een goede reden hebt om je eierstokken en eileiders te laten verwijderen, is dat wel een mooi voordeel.

Is dat geen betere optie dan de Mirena? Vraag ik mij zo af.......
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Inkie

Bericht door Inkie » vr 20 dec 2019, 16:45

Dank je wel voor je reactie Dees,

Die hormoongevoeligheid houdt me tegen om ‘gewoon’ een Mirena te laten plaatsten, precies door wat je benoemt. Ik ben ook al eerder gestopt met tamoxifen dan geadviseerd. Dus om nu nog iets te doen waarbij ik misschien nog een extra risico loop op terugkeer/uitzaaiing... Hoewel je dat natuurlijk nooit komt te weten of dat zo is

En ja, er is een inwendige echo gemaakt en daar is niets bijzonders te zien. Dat was de eerste actie die ik heb ondernomen. De klachten die ik heb is niet zozeer de hoeveelheid bloedverlies, maar de frequentie. Elke 3 weken en soms 2 weken. Ik ervaar vnl. vermoeidheid voorafgaand aan de menstruatie en zodra het begint, extreem moe en duf. Ik noem dat zombiedagen, want zo voel ik me dan. Vaak ook flinke buikkramp waarbij 2 paracetamol niet voldoende is.

De suggestie die je doet van het weghalen van eierstokken en eileiders klinkt in eerste instantie best wel rigoureus. Dat is niet wat als eerste bij me opkwam als mogelijkheid en is ook niet besproken bij de gynaecoloog. Hij had het wel over een medicijn dat hetzelfde effect heeft, nl. dat het direct je cyclus plat legt waardoor je direct de overgang in gaat.
Je hebt me in ieder geval iets gegeven om over na te denken en ik zal het zeker ter sprake brengen bij de volgende afspraak.

Heel fijn dat je met me meedenkt!
Liefs Ingrid

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 30 dec 2019, 15:33

Inkie schreef:
vr 20 dec 2019, 16:45
De suggestie die je doet van het weghalen van eierstokken en eileiders klinkt in eerste instantie best wel rigoureus. Dat is niet wat als eerste bij me opkwam als mogelijkheid en is ook niet besproken bij de gynaecoloog. Hij had het wel over een medicijn dat hetzelfde effect heeft, nl. dat het direct je cyclus plat legt waardoor je direct de overgang in gaat.
Je hebt me in ieder geval iets gegeven om over na te denken en ik zal het zeker ter sprake brengen bij de volgende afspraak.
De ingreep zelf is niet zo rigoreus. Het platleggen van de cyclus wel. Zeker, starten met Lucrin of Zoladex kan ook.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2019”