2 jaar verder.

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Joze via telefoon

Re: 2 jaar verder.

Bericht door Joze via telefoon » wo 20 nov 2019, 17:25

Hoi Allemaal

Vandaag 2e keer controle gehad.
Ondanks dat mijn geopereerde borst pijn blijft doen viel me de mammografie vanmorgen reuze mee.
Net of het pletten minder was.
Alle uitslagen zijn prima .
Samen met de arts foto.s van 2 jaar geleden en nu bekeken.Nog een gekeken waar de tumor zat en hoe het nu uit ziet.
Duidelijk het litteken te zien en de markers.
Er moesten weer 2 extra foto.s gemaakt omdat de 6 markers niet allen te zien waren.
Ook duidelijk verschil in borstweefsel na 2 jaar.
Natuurlijk door de bestraling.
Fijn om alles nog eens samen te bespreken .

Grt Joze.

Bianca

Bericht door Bianca » di 26 nov 2019, 16:02

Dees schreef:
di 12 nov 2019, 11:02

* De eerste 'opnieuw borstkanker' gaat om uitzaaiingen op afstand. Wat je na borstkanker het meest bedreigt is het krijgen van uitzaaiingen op afstand. Dat is dan meestal in botten, longen, lever en hersenen. Borstkanker kán ook op andere plaatsen uitzaaien. Het heet dan uitgezaaide borstkanker en niet ineens leverkanker of botkanker ofzo.
Ik heb een vraag hierover... Ik heb hormoongevoelige borstkanker, als deze uitzaaiing krijg naar andere organen zoals bijvoorbeeld je lever, is dit dan ook een hormoongevoelige tumor?

Groetjes Bianca

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 26 nov 2019, 16:05

Bianca schreef:
di 26 nov 2019, 16:02
Ik heb een vraag hierover... Ik heb hormoongevoelige borstkanker, als deze uitzaaiing krijg naar andere organen zoals bijvoorbeeld je lever, is dit dan ook een hormoongevoelige tumor?

Groetjes Bianca
Hoi Bianca, soms blijken uitzaaiingen niet meer dezelfde eigenschappen te hebben als de borstkanker oorspronkelijk had, maar meestal is dat wel zo. Dan noem je het uitgezaaide hormoonreceptor positieve borstkanker.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Bianca

Bericht door Bianca » di 26 nov 2019, 16:20

Dat is een hele mond vol. En word die dan ook hetzelfde behandeld? Dus met dezelfde soort chemo e.d? Dankjewel voor je snelle antwoord!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 26 nov 2019, 16:54

Bianca schreef:
di 26 nov 2019, 16:20
Dat is een hele mond vol. En word die dan ook hetzelfde behandeld? Dus met dezelfde soort chemo e.d? Dankjewel voor je snelle antwoord!
Hoi Bianca, het kan zijn dat uitgezaaide borstkanker op dezelfde manier behandeld wordt. Er zijn wel meer vormen van hormoontherapie, chemotherapie en doelgerichte therapie mogelijk. Nieuwe therapie wordt vaak eerst geregistreerd voor uitgezaaide borstkanker en pas later voor de preventieve behandeling van 'vroege' borstkanker. Hoe de behandeling eruit ziet, hangt van ontzettend veel af. Bijvoorbeeld van de periode tussen de eerste behandeling en de uitzaaiingen. Als die periode relatief kort is, dan heeft de therapie waarschijnlijk niet gewerkt en zullen ze liever voor iets anders gaan. Het ligt er ook aan waar de uitzaaiingen zitten en hoe ernstig de klachten zijn die mensen ervan hebben. Dat maakt dan het verschil tussen chemo en hormoontherapie. Pijnlijke botuitzaaiingen worden ook wel eens bestraald. Een botversterker is een mogelijkheid. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dit artikel van Magazine B van de Borstkankervereniging is al wat ouder maar legt het in grote lijnen wel goed uit.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Bianca

Bericht door Bianca » di 26 nov 2019, 21:49

Bedankt Dees! Zeer interessant allemaal vind ik. Ik ga zeker even een kijkje nemen op de site.

Gesloten