Welke chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ankie

Welke chemo

Bericht door Ankie » do 12 apr 2018, 08:23

Beste dees, helaas bij mij ook borstkanker geconstateerd. Er en pr positief h2neu neg. 2,5 cm ook enkele klieren aangetast. Volgens behandelplan krijg ik 6 x tac. Liever had Ik A-C-t gehad dus na mekaar ivm evt bijwerkingen , gevoelsmatig en na het lezen van onderzoek Brigitte vriens (nieuwe richtlijnen borstkanker) waarin act wordt geadviseerd.ik krijg eerst chemo daarna operatie, ik heb bij Mn oncoloog voorgelegd of ik ipv tac de kuur A-C en daarna T kan krijgen. Mijn ziekenhuis geeft volgens mij standaard tac . Nu ben ik een leek op dit gebied, maar kunnen er zwaarwegende redenen zijn waarom tac beter is.
Want ik twijfel nu erg als ik toch tac voorgeschreven krijg. Second opinion? Maar wil toch wel graag snel beginnen maar kan ik dan alsnog switchen? Lijkt me ook niet goed. Ps ben 47 jaar

Dees
Beheerder

Re: Welke chemo

Bericht door Dees » do 12 apr 2018, 10:09

Hoi Ankie, TAC is echt achterhaald. Het is toxischer en minder effectief. Vorig jaar op de Nederlandse oncologiedagen werd het nog gezegd door Smorenburg. Hoofdhuidcooling is bij AC-T wél een optie. Bij TAC niet. Of het werkt hangt af van hoeveel haar je hebt. Ik ken het voorbeeld van iemand die veel en dik haar had, hoofdhuidcooling kreeg, de helft verloor, maar de overige helft was genoeg om nooit kaal te zijn. Na de chemo groeide het nieuwe haar tussen het andere haar door.

Ik snap overigens ook niet waarom je eerst geopereerd wordt hoor. Als je start met chemo, kun je aan de tumor zien hoe de chemo werkt en kan die desgewenst aangepast worden.

Ik zou het bespreken met de oncoloog en erop staan dat hij/zij advies inwint bij het AvL. Valt er nergens over te praten, dan zou ik naar een ander ziekenhuis gaan.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ankie

Bericht door Ankie » do 12 apr 2018, 13:05

Ja, hartelijk bedankt. Je antwoord versterkt mijn gevoelens. Ik krijg overigens wel eerst chemo en dan operatie, dit lijkt me juist. Als ziekenhuis blijft bij tac ga ik voor second opinion.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 12 apr 2018, 13:29

O, sorry, verkeerd gelezen. Ja prima. Als ze niet weten waarom moeten ze dokter Smorenburg in het AvL maar bellen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2018”