medulaire kenmerken

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

elmali

medulaire kenmerken

Bericht door elmali » wo 28 mar 2018, 11:39

Hallo,
in mijn pr staat dat mijn tumor medulaire kenmerken heeft. Kan iemand mij vertellen wat dit betekend? Mijn tumor was invasief ductaal triple negatief graad 3.

Dees
Beheerder

Re: medulaire kenmerken

Bericht door Dees » do 29 mar 2018, 12:44

Hoi Elmali, he getsie,
Het zegt iets over hoe de cellen eruit zien. Medullaire borstkankers zien er agressief uit, maar zijn dat een stuk minder. Hier meer info:
http://www.breastcancer.org/symptoms/types/medullary

Ben je doorverwezen naar een klinisch geneticus voor erfelijkheidsonderzoek? Triple negatieve borstkanker is daar een reden voor. Het is belangrijk om te weten omdat het je behandelmogelijkheden beinvloedt.

Afbeelding
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

edu

Bericht door edu » do 29 mar 2018, 13:16

Dank je wel Dees voor je antwoord. Ik ben inmiddels borstbesparend geopereerd ben bestraald en ben nu bezig met chemo. Ik ben 64 jaar. Bij mijn 2 zussen en mijn moeder is na hun vijftigste bk geconstateerd.heeft het dan ook zin om een erfelijkheidsonderzoek te doen? Ik sta overigens wel op de wachtlijst.

elmali

Bericht door elmali » do 29 mar 2018, 13:17

Dank je wel Dees voor je antwoord. Ik ben inmiddels borstbesparend geopereerd ben bestraald en ben nu bezig met chemo. Ik ben 64 jaar. Bij mijn 2 zussen en mijn moeder is na hun vijftigste bk geconstateerd.heeft het dan ook zin om een erfelijkheidsonderzoek te doen? Ik sta overigens wel op de wachtlijst.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 29 mar 2018, 20:34

Bij vier directe familieleden allemaal met borstkanker, dan lijkt mij toeval vrij klein. Als jullie een BRCA-mutatie hebben, lopen jullie ook risico op eierstokkanker. Dat kun je voorkomen door ze te laten verwijderen. Daar heb je op je 64e nauwelijks last van.

Verder hebben jullie vast dochters, nichten, zoons, broers, kleinkinderen. Voor hen betekent de wetenschap evt drager te zijn de kans om kanker te voorkomen en/of te screenen.

Meer info op www.brca.nl
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2018”