De beste tips voor als je 'klaar' bent met het traject

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

De beste tips voor als je 'klaar' bent met het traject

Berichtdoor Kitty » zo 25 maart 2018, 11:03

Hallo allemaal
Donderdag heb ik de laatste van 21 bestralingen. Voor mijn gevoel ben ik dan bijna 'klaar' Nog wel de immunotherapie maar de grootste klap en zware behandelingen zijn achter de rug. Ik merk dat ik het een beetje spannend vind, wat nu?? Het welbekende zwarte gat?

Wat zijn jullie beste gouden tips? Valkuilen?

Liefs Kitty
Kitty

Re: De beste tips voor als je 'klaar' bent met het traject

Berichtdoor Dees » di 27 maart 2018, 06:49

Hoi Kitty, de enige tip die ik kan geven is dat je echt moet accepteren dat je een revalidatie-traject in gaat. Dat hoeft niet persé onder begeleiding. Lichamelijk en geestelijk herstellen en jezelf vooral niet opjagen.

Dit overkwam mij en I learnt it the hard way.
https://www.medischcontact.nl/opinie/bl ... assers.htm
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Kitty » di 27 maart 2018, 09:24

Dag Dees dat is een goeie. Ik heb je stukje gelezen. Ik voel al de druk van de omgeving (of van mezelf?) dat ik aan de bak moet. Maar voel ook dat het heel belangrijk is om te verwerken en op te laden. Ik was begonnen met schrijven ook. Dit kwam er bij mij uit en ik denk dat velen van ons die dit meemaken dit zo voelen.

De wereld is voor altijd veranderd. Tijdens een onbewaakt moment heeft ze heeft me opgeslokt, doorgeslikt, door elkaar gerammeld en weer uitgespuugd. Daarna gelanceerd in een achtbaan waarbij ik 5 keer over de kop ga. Ik stap uit, er staat een vrouw in een witte jas naast me, ze pakt mijn arm vast en ze houdt een pistool tegen mijn hoofd. Ze lacht, ze is jong maar kijkt serieus en het pistool lijkt echt. De race start, het is een triatlon. NU, je moet! Je hebt geen keus. Maar rennen is niet mijn ding roep ik nog! Jammer voor je, GAAN! Daar ga ik dan, hijgend over de eindstreep, geen tijd om uit te rusten roept ze, hup de koude zee in.... kilometers zwemmen. Spierpijn, mijn hele lijf doet pijn, ik voel mijn vingertoppen niet meer en mijn huid is kapot van het zoute water. Geen tijd om na te denken, de fiets staat al klaar. Met verkrampte benen ga ik door. Het is bijna voorbij, ik voel de finish! Daar is ie! Ik val uitgeblust op de grond. Jezus wat is er eigenlijk gebeurd. Ik zie blije gezichten om me heen. Mijn vrienden, familie en weer die vrouw in de witte jas. Ze juichen me toe! Je bent er doorheen! Je hebt het gehaald! Je kan weer met ons meedoen, weer door met je leven, je werk!
Verward kijk ik ze aan. Ik voel me geirriteerd. Snappen ze het dan niet? Mijn wereld is voor altijd veranderd. En ik ook.
Kitty

Berichtdoor ilonne » di 27 maart 2018, 14:03

maar je bent ook nog helemaal niet klaar met je triathlon!!! je bent pas begonnen. Dit was nog maar t eerste stukje! en idd, dat begrijpen veel mensen niet, want ja, je behandelingen zijn klaar, je slikt geen pilletjes meer dus ben je toch weer beter :). Vergeet t maar! dit was t lichamelijke stukje aan de buitenkant, deel 1 van de thriatlon. Nu volgt deel 2, het herstellen van je lichaam van alles wat er is gebeurd, van alles wat er stuk gemaakt is in je lijf, om vervolgens over te gaan naar deel 3, het accepteren en verwerken dat je nooit meer zult zijn zoals je was, accepteren van de naverschijnselen en bijwerkingen en het onder controle houden van je angsten. Pas als je al die dingen hebt gehad en volledig hebt doorstaan, sta je aan de finish van je triatlon. Helaas zal dat voor veel mensen ook t einde van het leven zijn, omdat je waarschijnlijk altijd blijft vechten tegen de angst en bijverschijnselen en vooroordelen.

Vergeet dus tijdens die triatlon ook vooral niet te genieten van al t moois dat je onderweg tegenkomt en wees trots op jezelf dat je toch maar mooi steeds weer een paar stappen vooruit zet ipv instort.
ilonne

Berichtdoor Kitty » di 27 maart 2018, 17:06

Dank je illonne....
Kitty

Keer terug naar Maart 2018