Femara afbouwen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Femara afbouwen?

Berichtdoor Marihtje » wo 21 maart 2018, 10:22

Hee hallo, ik kom met mijn vraag maar eens hier :-)

Na tien jaar ga ik nu eindelijk stoppen met Femara (na 5 jaar Tamoxifen en 5 jaar Femara). Mijn vraag is: is het niet beter om het af te bouwen dan om in één keer te stoppen? Door omstandigheden heb ik sinds een jaar geen oncoloog meer, dus vandaar dat ik het hier vraag.

Vast veel dank!
Marihtje

Re: Femara afbouwen?

Berichtdoor Dees » wo 21 maart 2018, 22:24

Hoi Marihtje, nee hoor, Femara hoef je niet af te bouwen. Je kunt gewoon stoppen. Ik hoop dat je snel merkt dat het leven zonder Femara beter is. Dat zou top zijn.

Go go go
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Marihtje » wo 21 maart 2018, 22:58

Dank je wel, Dees. Dat is een duidelijk antwoord. Toch blijft mijn twijfel of het niet beter is om toch af te bouwen... ik las dat bodybuilders die het gebruiken het altijd afbouwen omdat ze anders 'borsten' krijgen, een soort van oestrogeen overkill als reactie.
Er in één keer mee te beginnen was duidelijk heftig voor mijn lijf, zou het niet beter zijn om langzaamaan te stoppen?
Marihtje

Berichtdoor Dees » do 22 maart 2018, 11:03

Marihtje, aromataseremmergebruik bij mannelijke bodybuilders kun je echt niet vergelijken met gebruik bij vrouwen met borstkanker. Aromataseremmers remmen het enzym aromatase. Aromatase helpt bij de omzetting van testosteron in oestrogeen. Bij mannen betekent dat dat ze meer testosteron overhouden, dat willen die bodybuilders graag. Aromataseremmers worden bij vrouwen alleen gegeven als ze de overgang al gehad hebben en hun eierstokken zelf geen oestrogeen meer maken. Aromataseremmers worden gegeven omdat vanuit de bijnier en het buikvet nog een beetje testosteron omgezet wordt in oestrogeen. We weten dat na hormoongevoelige borstkanker vrouwen minder vaak uitzaaiingen krijgen als ook dat beetje oestrogeen niet aangemaakt wordt. Als je als vrouw stopt, is dat het enige dat er gebeurt. Vanuit je bijnier en buikvet wordt er weer een heel klein beetje oestrogeen aangemaakt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Marihtje » do 22 maart 2018, 12:56

Ok, nu snap ik het echt ;-)
Veel dank, Dees!
Marihtje

Keer terug naar Maart 2018