hormoontherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Kitty

hormoontherapie

Bericht door Kitty » di 20 mar 2018, 22:43

Goedenavond
Ik had deze week een gesprek met de oncoloog over hormoontherapie. Ze gaf aan dat het me maar een paar procentjes opleverde. 3 procent. Toen gekeken op Predict en toen bleek het toch 4,5 te zijn. Daar was enige verwarring over ... ze had anders verwacht maar goed het maakt niet eens zoveel uit natuurlijk.
Feit is dat de chemotherapie en immunotherapie zijn werk goed gedaan heeft, de borst was schoon.
Ik mag zelf kiezen wat ik doe. Hebben jullie misschien tips of adviezen? Ik heb nog niet echt het gevoel dat ik het besluit goed kan nemen. Ik vind het allemaal maar onduidelijk die gesprekken soms in het ziekenhuis. Als leek begrijp je toch niet echt hoe het nu zit. Het plan is 5 jaar tamoxifen. Ik was nog niet in de overgang, maar nu geloof ik van wel door de chemo.

En nog wat vragen:
is het bij hormoongevoelige borstkanker zo dat als je hormonen in de war zijn waardoor het (weer) getriggerd kan worden? Of bestaat er niet zo iets als in de war zijnde hormonen?
Is predict plus betrouwbaar?

Fijne avond allemaal! Kitty

Fraz01

Re: hormoontherapie

Bericht door Fraz01 » wo 21 mar 2018, 08:51

Hoi Kitty,

Lastig he, Ik zou zelf gewoon starten met hormoontherapie en als het teveel bijwerkingen geeft kun je alsnog besluiten te stoppen, ook omdat het niet zo belangrijk bij jou is.

Bij hormoongevoelige borstkanker heeft de tumor receptoren ( soort antennes) zitten waar oestrogeen op gaat zitten. De tumor gebruikt die oestrogeen als voeding. Mochten er uitzaaiingen zijn , dan is de kans groot dat zij ook die receptoren hebben.

Tamoxifen gaat ipv oestrogeen op die receptoren zitten ( het is in feite sterker dan oestrogeen) en daardoor krijgt de tumor en eventuele uitzaaiingen geen voeding.
Je lichaam mag dus gewoon oestrogeen aan maken, het bereikt als het goed is alleen niet de tumor/uitzaaiingen. Je mag dus gewoon nog werkende eierstokken hebben.

Je hebt behalve tamoxifen ook hormoontherapie die werkt als een aromatasse remmer. Die zorgt ervoor dat de omzetting van testosteron naar oestrogeen wordt geblokkeerd. Dan mogen je eierstokken geen oestrogeen meer aanmaken, dus moet je na de overgang zijn of ze worden platgelegd. Je lichaam heeft dan nog minder oestrogeen in vergelijking met iemand in de overgang. Er is in feite dan geen oestrogeen meer om als voeding op de receptoren van de tumor/uitzaaiingen gegaan zitten.

Kun je hier wat mee ?

Groetjes
Fraz

Kitty

Bericht door Kitty » do 22 mar 2018, 19:16

Dank je Fraz
ik vind het moeilijk, gewoon proberen. Het is niet niks wat je doet, 5 jaar die stoffen in je lijf maar ja misschien dat ik er te angstig over denk.

Ann01

Bericht door Ann01 » vr 23 mar 2018, 04:36

Wat een verschil per oncoloog.
Ik kreeg het gewoon geadviseerd. Ik heb het afgewezen. Predict gaf 2,7 aan bij mij. Ik had deze cijfers door deze website. Jouw oncoloog betrekt die er wel bij.

Proberen zeiden ze bij mij ook. Ging om aromataseremmer.
Maar. Je lichaam heeft oestrogenen nodig. Om te slapen, je botten, je gelukkig te voelen. Er bestaan verschillende oestrogenen. Ook goede die geen kanker laten groeien. Daar hebben ze het nooit over. Hoe breekt je lichaam oestrogenen af. Daar hoor je niets over. Geen vlees uit de bio industrie eten.geen zuivel die vol met groeihormonen zitten. Veel onbespoten groente fruit eten en zorgen voor goede stoelgang. Goede methylering door je lever. Dat mis ik in dit verhaal.

Er is geen onderzoek gedaan op langere termijn. Ik vraag mij af of kwaadaardige cellen niet sterker worden door deze medicatie. Ja ik vind het doodenge middelen.

Catherina

Bericht door Catherina » vr 23 mar 2018, 13:48

Groeihormonen in zuivel?? Behandeling van melkvee met groeihormonen is al sinds 2000 verboden in de EU.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 23 mar 2018, 17:35

Ann01, sorry, ik moet hier echt ingrijpen. Het is niet zo dat er 'goed' oestrogeen is dat geen kanker laat groeien. Dat is echt onzin. Elk oestrogeen kan op een eventueel nog aanwezige kankercel met hormoonreceptoren gaan zitten en een prikkel naar binnen geven om te gaan delen. Dat maakt oestrogeen geen foute stof hoor, maar het kan wel een voedingsmiddel voor eventueel nog aanwezige kankercellen. Er zitten nog veel meer stoffen in het lichaam die een voedingsmiddel kunnen zijn voor kankercellen. Daarvan weten we helaas nog niet welke dat zijn of hoe je kankercellen ervoor moet blokkeren.

We weten dat dankzij tamoxifen en aromataseremmers gedurende 5 jaar (of 7 of 10) er minder vrouwen uitzaaiingen op afstand krijgen dan als ze die niet genomen hadden. Er is geen enkel bewijs dat kankercellen agressiever zouden worden door die hormoontherapie. Wel weten we bij uitgezaaide ziekte (als je nog wel behandeld kunt worden maar normaliter niet meer beter wordt), dat uiteindelijk er borstkankercellen overblijven die geen hormoonreceptoren meer hebben danwel waarvan de hormoonreceptoren niet meer te blokkeren zijn. Dit artikel van Magazine B van de Borstkankervereniging legt dat goed uit.

Of het beetje extra risicovermindering opweegt tegen de eventuele klachten of bijwerkingen, dat hangt af van de uitgangssituatie. Hoe slechter die is, hoe meer je te winnen hebt met hormoontherapie. Daarbij is het uiteraard een keuze die alleen het individu zelf kan maken.

Of je ook risico's op uitzaaiingen vermindert door voeding en een goede stoelgang, daarvan is geen enkel bewijs. Het is wel zo dat gezond eten voor iedereen gezond is. Dat betekent gezond en gevarieerd met veel groenten, matig met vlees, voldoende vezels. Verder staat niet roken met stip op nummer één, matig met alcohol (of helemaal geen alcohol) op twee. Niet te zwaar worden en voldoende bewegen volgen. Van overgewicht bij hormoonreceptor positieve borstkanker, weten we dat het de overlevingskansen verslechtert.

Recombinant bovine growth hormone (rBGH)- groeihormonen in melk- zijn in Europa al héél lang verboden. Dat is in Amerika anders. Er is géén bewijs dat er op groente en fruit bestrijdingsmiddelen voorkomen, die kanker veroorzaken.

Er is een site http://voedingenkankerinfo.nl/, waar informatie op te vinden is. Het is steeds ongeveer wat hierboven staat.

Een vriendin van mij zegt altijd: Anti-kanker-voeding, je leeft er niet langer door, maar het lijkt wel veel langer.

Twee boeken zijn een aanrader, Kanker simpel uitgelegd van Ed Roos en Kanker, keizer aller ziektes van Mukherjee Siddharta. Siddharta is oncoloog en onderzoeker en een geweldige schrijver. Hier kun je een interview met hem zien. Zijn antwoord over kanker en voeding is heel helder.

Ik moet altijd aan dit plaatje denken:
Afbeelding

Ik snap echt de reactie van Wat kan ik beinvloeden? maar ik denk dat het vooral belangrijk is om de angst je leven niet teveel te laten bepalen. The joy of living is far more important than the threat of a possible disease.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ann01

Bericht door Ann01 » vr 23 mar 2018, 18:59

Hallo Dees,
Jij mag ingrijpen.
Dat respecteer ik ook.
En hormoontherapie is een persoonlijke keuze. Ik kan mij voorstellen dat als er uitzaaiingen zijn dat therapie een keuze is.

Waar ligt de balans als er geen uitzaaiingen zijn geconstateerd. Mischien zijn ze er wel, mischien niet. Maar het kan je leven enorm beinvloeden. Ik weet niet of er ooit uitzaaingen komen. Maar om met alle klachten te leven voor het lage percentage winst is lastig.
Het staat mij enorm tegen. Mischien doe ik er onverstandig aan, mischien niet. Ik weet het niet.

Over de groeihormonen in melk wil ik het volgende kwijt. Dat wordt ook niet toegevoegd. Moederkoeien geven melk. Melk is in de natuur bedoelt om kalfjes te laten groeien. Om koeien melk te laten geven moeten ze kalfjes krijgen. Het is een natuurlijk proces dat er groeihormonen zitten in melk.

Wel of geen therapie is verder een persoonlijke keuze. Excuses dat ik daar wat negatief over bent. Ik had mischien beter niet kunnen reageren. Daar help ik een ander niet mee.

Kitty

Bericht door Kitty » vr 23 mar 2018, 21:37

Ik vind deze discussie super waardevol dus juist fijn dat je reageerde en Dees daarop zoveel waardevolle informatie geeft. Ik vind het ook fijn om de persoonlijke afwegingen en ervaringen te horen achter de statistieken.
Ik had geen aangedane klieren en krijg ook nog een jaar herceptin. Maar ze kunnen niet garanderen dat er geen cellen zijn door geglipt . Tsja.

Ann01

Bericht door Ann01 » vr 23 mar 2018, 22:02

Dank voor je vriendelijke woorden

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 24 mar 2018, 17:27

Jawel hoor, je afwegingen zijn superinteressant. Ik zeg er alleen wat van als de feiten niet kloppen.

Er is geen enkel bewijs dat de hormonen die van nature voorkomen in koeienmelk in relatie gebracht kunnen worden met borstkanker. Nul bewijs. Mij hoor je niet zeggen dat je wel of geen melk moet drinken. Ik drink het zelf wel in de cappucino of latte.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2018”