Lokaal recidief op huid geamputeerde borst

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

Lokaal recidief op huid geamputeerde borst

Berichtdoor Detje61 » di 20 maart 2018, 18:48

In december 2016 is er bij mij borstkanker geconstateerd, Lobulair, hormoongevoelig. 4 februari 2017 is de borst geamputeerd, met directe reconstructie. Alle snijranden waren schoon. Daarna 6 x chemo, 1 x per 3 weken en Tamoxifen. Reconstructie in juli. Nu heb ik een lokaal recidief op de huid van de geamputeerde borst. Mri gaf aan 2 opgelichte klieren. Vanmiddag gesprek gehad hierover met behandelend team. Maar er is me een hoop onduidelijk.
Hoe kan dit nu ontstaan? Heeft de chemo en de Tamoxifen niet gewerkt. Iemand hier ervaring mee?
Detje61

Re: Lokaal recidief op huid geamputeerde borst

Berichtdoor Dees » di 20 maart 2018, 20:19

He Detje, wat ontzettend naar zeg. Een lokaal recidief komt niet zo heel vaak voor, maar het kan wel. Het kan zijn dat er destijds bij de operatie toch wat kankerweefsel is blijven zitten, wat ze niet gezien hebben. Dat het teruggegroeid is, ondank chemo en hormoontherapie, is natuurlijk niet goed. Je weet nooit of hormoontherapie en chemo niet gewerkt hebben of niet voldoende, in elk geval niet genoeg om dit lokaal recidief te voorkomen.

Als ik het goed begrijp ben je destijds niet bestraald. Ik neem aan dat dat nu het advies zal zijn. In plaats van tamoxifen zou ik me kunnen voorstellen dat ze nu een aromataseremmer geven, afhankelijk van je leeftijd met of zonder eierstokonderdrukking. Het lijkt er ook op dat bij lobulaire tumoren een aromataseremmer goed werkt. Ik verwacht dat ze niet nog een keer chemo gaan voorstellen.

Naar he allemaal... Komt er in je familie misschien ook (diffuus) maagkanker voor? Laat je je dan in elk geval verwijzen naar de klinisch geneticus om te laten testen op CDH1-mutatie?

Take care
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor detje61 » di 20 maart 2018, 21:07

Hoi Dees, fijn dat je zo snel reageert. Ik ben echt enorm geschrokken. Was mijn leven weer aan het opbouwen, weer aan het werk. Voelde me goed. Er komt geen maagkanker voor in mijn familie. En ja, het wordt in ieder geval protese verwijderen, en bestralen. Maar eerst willen ze duidelijk hebben hoe het zit met de 2 okselklieren. Biopt wees uit dat er niets in zat. En nu krijg ik een biopt van het weefsel.
Als de klieren schoon zijn, zou je dan kunnen zeggen, dat chemo en Tamoxifen wel hun werk hebben gedaan?
Ik heb al veel informatie hier vandaan gehaald, om het beter te begrijpen, want het is complex als je ermee geconfronteerd wordt. Ik kwam in een voor mij onbekende wereld.
Alvast dankjewel voor je reactie..
detje61

Berichtdoor Dees » wo 21 maart 2018, 22:14

detje61 schreef:Als de klieren schoon zijn, zou je dan kunnen zeggen, dat chemo en Tamoxifen wel hun werk hebben gedaan?

Nee, daar kun je eigenlijk niks anders uit concluderen dan dat de tumor niet richting okselklieren is gegaan, wat wel gunstig is.

detje61 schreef:Ik heb al veel informatie hier vandaan gehaald, om het beter te begrijpen, want het is complex als je ermee geconfronteerd wordt. Ik kwam in een voor mij onbekende wereld. Alvast dankjewel voor je reactie..

Lief zeg. Dat is waarom we het forum ooit opgericht hebben !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2018