Ibandroninezuur

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

Ibandroninezuur

Berichtdoor Ivegotthepower » di 20 maart 2018, 10:27

Beste Dees,
Ik ben al her en der aan het speuren, maar krijg geen goed antwoord op mijn vragen. In het kort mijn geschiedenis: 2015 borstkanker direct met uitzaaiing in mijn lever, chemo en geopereerd, tamoxifen gedurende een jaar, 2016 uitzaaiingen in mijn hoofd, bestraald, over op anastrozol en zoladex. En preventief ibandroninezuur voorgeschreven. Ik slik het nu een jaar. Er is nooit een dexascan gemaakt dus ik weet niet wat mijn botdichtheid bij aanvang was. We hebben dus geen referentiepunt. In de richtlijn staat dat wordt aanbevolen te starten met ibandroninezuur zodra botafbraak door botmetastasen is aangetoond. Dus waar slik het nu eigenlijk voor? Zijn ze er gewoon vanuit gegaan dat ik last zal krijgen van osteoporose door de overgang? Dat zou ik wel heel erg kort door de bocht vinden. Dan zouden toch alle vrouwen in de overgang dit middel moeten gaan slikken?
Ik heb binnenkort ook weer een afspraak met mijn oncoloog en zal het ook zeker daar bespreken, maar ben benieuwd wat je/jullie hiervan vinden.
Ivegotthepower

Re: Ibandroninezuur

Berichtdoor Fraz01 » di 20 maart 2018, 10:52

Hoi,

Een bisfosfonaat kan mogelijk ook botuitzaaiingen voorkomen dus dat is een “goede “ bijwerking en een goede reden waarom ze je dit voorschrijven.
Daarnaast door de zoladex en Anastrazol heb je nog minder oestrogeen in je lichaam dan iemand na de overgang. Zoladex zorgt namelijk ervoor dat je in de overgang komt en Anastrazol zorgt ervoor dat de omzetting van testosteron naar oestrogeen niet plaats vindt. Je hebt dus een hoger risico op botontkalking dan iemand in de overgang.

Ik krijg zelf ook zoladex en Anastrazol en bij mij hebben ze wel een dexascan gedaan. Ik had een voorstadium van botontkalking en ben hoog risico patiënt . Daarom ook een bisfofonaat voorgeschreven gekregen.

Groetjes

Fraz
Fraz01

Berichtdoor Ivegotthepower » di 20 maart 2018, 11:02

Dank Fraz, daar heb ik wat aan. Duidelijk uitgelegd.
Ivegotthepower

Berichtdoor Fraz01 » di 20 maart 2018, 11:17

Graag gedaan!

Even nog klein vraagje voor de zekerheid: heb je ook extra vitamine D/ calcium voorgeschreven gekregen zoals CaD 500/880 bruisgranulaat ?
Fraz01

Berichtdoor Ivegotthepower » di 20 maart 2018, 11:44

Wel voorgeschreven gekregen maar Calcium mocht ik mee stoppen omdat ik dat genoeg binnenkreeg (eet veel zuivel) en ik werd er onpasselijk van. Vitamine D slik ik extra.
Ivegotthepower

Keer terug naar Maart 2018