Witte bloedplaatjes

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Witte bloedplaatjes

Berichtdoor Pauze » do 15 maart 2018, 13:40

Ik heb m'n bloed moeten laten controleren omdat ik bloedverdunners slik, vanwege trombose ontstaan door m'n borstkanker.
Enfin, uitslag is goed maar........ te weinig witte bloedplaatjes.
En jahoor, daar is het kankerspook weer. Ik had 3,3. Ik weet dat 4 de ondergrens is en dit wel laag is maar nog niet exceptioneel.
Mijn laatste chemo was begin mei 2017 daarna bestralingen tot half juli 2017. Toen klaar.

Ik moet over 2 weken nogmaals ter controle laten prikken maar het zweet breekt me weer uit...
Pauze

Re: Witte bloedplaatjes

Berichtdoor Dees » vr 16 maart 2018, 12:56

Hoi Pauze, jakkie wat spannend. Ik wéét het gewoon niet. Ik heb geen verstand van dit soort dingen. Ik denk, goh zou er niet een andere reden kunnen zijn waarom je witte bloedcellen zo laag zijn? Is je beenmerg uitgeput? Heb je een auto-immuunziekte? Echt het werk van een internist....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor AsadYz » za 24 maart 2018, 08:10

Wat moet ik doen? Ik heb te maken met een tekort aan witte bloedplaatjes. ik voel me daardoor zwak. Het is nuttig als ik een fles bloedinfuus neem
AsadYz

Berichtdoor Dees » za 24 maart 2018, 17:32

AsadYz schreef:Wat moet ik doen? Ik heb te maken met een tekort aan witte bloedplaatjes. ik voel me daardoor zwak. Het is nuttig als ik een fles bloedinfuus neem

Er bestaan geen witte bloedplaatjes. Het bloed bestaat uit witte en rode bloedcellen. De witte helpen bij de afweer, de rode om zuurstof naar de organen te brengen. Bloedplaatjes zijn nuttig bij stolling. Als het gehalte rode bloedcellen te laag is, wordt er soms een infuus gegeven. Als het gehalte bloedplaatjes te laag is, worden er soms plaatjes toegediend. Om de aanmaak van witte bloedcellen te stimuleren, kun je Neulasta/Neupogen of één van de andere merken krijgen. Dat is een injectie. Het duurt een tijdje voordat die witte bloedcellen uitgerijpt zijn, dus als je gehalte witte bloedcellen laag is vanwege de chemo, zullen ze er vaak voor kiezen om de kuur uit te stellen. Soms geven ze je dan bij de volgende kuur zo'n injectie.

Het enige relevante is dat je weerstand minder is en dat je een beetje meer dan anders op moet letten als je in contact bent met mensen die ziek zijn. Als je koorts krijgt, boven de 38,5 graden, moet je het ziekenhuis bellen. Koorts ten gevolge van te weinig witte bloedcellen kan gevaarlijk zijn.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor AsadYz » zo 25 maart 2018, 05:33

Bedankt voor je gedetailleerde antwoord. Het is echt nuttig :smile:
AsadYz

Keer terug naar Maart 2018