Paclitaxel (wekelijks)

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

Paclitaxel (wekelijks)

Berichtdoor juubie » zo 11 maart 2018, 15:06

Sinds 8 december 2017 weet ik dat ik borstkanker heb (HER2- ductaal invasief carcinoom 29mm en hormoongevoelig) Ik ben 30 jaar en krijg neo-adjuvant chemo (4x AC, laatste was 1 maart) en 12x Paclitaxel (wekelijks) Daarna volgt een operatie (borstbesparend, heb volgende week een MRI en gesprek met de chirurg) en aanvullend bestraling. Gedurende deze tijd krijg ik ook een (3)maandelijkse injectie Lucrin.

Nu heb ik in deze tijd zoveel informatie over me heen gekregen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik zie enorm op tegen de wekelijkse kuur Paclitaxel en vraag mij af wat deze (precies) voor werking heeft. Is het om de tumor te verkleinen? Ik snap dat alles uit de kast wordt gehaald, maar ik ben erg bang voor de bijwerkingen zoals neuropathie. Hopelijk kan iemand deze angst een beetje wegnemen en wat verduidelijking geven. Het liefst had ik al deze rommel nu al uit mijn lichaam :(
juubie

Re: Paclitaxel (wekelijks)

Berichtdoor Dees » zo 11 maart 2018, 17:34

Hoi Juubie, veel is het he. Ik kan me voorstellen dat het je een beetje duizelt. Wat ik me van mijn eigen chemo's nog kan herinneren is dat ergens in het midden het extra zwaar is, omdat wat je krijgt geen verrassing meer voor je is en omdat je nog zo lang moet.

Je kunt ten alle tijden opnieuw vragen om uitleg en je mag ook altijd opnieuw je zorgen bespreken. Ook de afweging borstsparend met bestraling of toch eventueel borstamputatie met directe reconstructie zonder bestraling moet je zelf kunnen maken met de informatie over de voor- en nadelen.

Is er ook erfelijkheidsonderzoek gedaan? Dat is voor die keuze ook belangrijk. Dat kan nu nog zo dat je voor de operatie weet of je erfelijke aanleg hebt.

Chemo bij borstkanker is bedoeld om losse cellen die uitzaaiingen op afstand kunnen veroorzaken om zeep te helpen. Uitzaaiingen op afstand zijn nieuwe tumoren die met name in longen, lever, botten of hersenen gaan zitten. Als je die uitzaaiingen hebt, kun je nog wel behandeld worden, maar word je in principe niet meer beter. Chemo verkleint dus de kans dat je uitzaaiingen op afstand krijgt. Hormoontherapie doet dat ook.

Als chemo gegeven wordt voordat je geopereerd wordt, dan heet dat neoadjuvante chemo en heeft als mooi voordeel dat het de tumor verkleint, dat je dus kunt zien of de chemo ook echt werkt en dat je evt kunt wisselen als het niet werkt en dat je dan mogelijk toch borstsparend geopereerd kunt worden, als je dat zou willen.

Het schema 4xAC en dan wekelijks paclitaxel is het meest voorkomende schema bij borstkanker. Het is in die samenstelling met die doseringen onderzocht bij grote groepen patiƫnten en daarvan weten we dus dat het beter werkt dan andere vormen van chemo. Neuropathie ten gevolge van paclitaxel kan wel, maar echt blijvende neuropathie komt ook weer niet zo vaak voor. Als je gedurende de kuren klachten krijgt, kun je ook altijd nog dosisaanpassing krijgen of zelfs stoppen.

Het zou kunnen dat je nu in de tijdelijke overgang bent, met Lucrin en chemo. Het kan best zijn dat je zwaarmoedig wordt omdat je hormoonproductie gestopt is. Natuurlijk kan het ook zijn dat alles, de diagnose, de behandelingen en de angst je naar de strot vliegt. Bespreek het in elk geval !!

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Kitty » zo 11 maart 2018, 21:54

Ik kreeg eind december mijn laatste tackle. De laatste kuur niet meer gekregen ipv beetje tintelende vingers. Wordt nu weer langzaam beter. Ik vond het goed te doen hoor. Geen feest maar goed te doen. Het is inderdaad om de tumor te verkleinen en uitzaaiingen op afstand te voorkomen. Veel succes en hou vol! Stap voor stap en dan ineens ben je er door heen.
Kitty

Berichtdoor Kitty » zo 11 maart 2018, 21:56

Met tackle bedoel ik pacitaxel... Autocorrectie :-)
Kitty

Berichtdoor juubie » zo 11 maart 2018, 22:14

Vooral nu ik er middenin zit voelt het allemaal een beetje overweldigend. Het meest vermoeiende vind ik nog wel dat 3 uur lang in een bed liggen en me slap en beroerd voelen van al die medicatie. Hopelijk valt dat met de Paclitaxel minder zwaar als de AC kuur.

Ik heb het erfelijkheidsonderzoek meteen na de diagnose gedaan, omdat mijn moeder 5 jaar geleden ook borstkanker heeft gehad. Gelukkig draag ik het gen niet en n.a.v. daarvan is in eerste instantie gesproken over een borstbesparende operatie. Ik wacht de uitslag van de MRI op donderdag en het gesprek nog even af. Zij vertelde mij toen dat amputatie vs operatie/bestraling weinig uit zou maken m.b.t. kans op uitzaaiingen.

Wat betreft de Lucrin, ik zit inderdaad in de tijdelijke overgang. Ik hoop niet dat dit samen met de hormoonremmers nog 5 jaar gaat duren, want die opvliegers zijn echt geen pretje. Qua stemmingswisselingen e.d. heb ik nog geen klachten.

Het stukje chemo is nu in ieder geval al een stuk duidelijker! Heel erg bedankt Dees!

Kitty schreef:Ik kreeg eind december mijn laatste tackle. De laatste kuur niet meer gekregen ipv beetje tintelende vingers. Wordt nu weer langzaam beter. Ik vond het goed te doen hoor. Geen feest maar goed te doen. Het is inderdaad om de tumor te verkleinen en uitzaaiingen op afstand te voorkomen. Veel succes en hou vol! Stap voor stap en dan ineens ben je er door heen.

Dat is wel heel fijn om te horen! Zit er zo tegenaan te hikken (ook vooral omdat ik tijdens de AC kuren al tijdens het inlopen misselijk en verward werd) Hopelijk vallen de bijwerkingen mee en zijn die 12 weken zo om.

Bedankt voor de hulp ladies!!
juubie

Berichtdoor Kitty » di 13 maart 2018, 10:04

Hoi Juubie
Ik had dat misselijk bij het inlopen pas aan het eind bij de taxol, maar het hielp om dan een pilletje tegen misselijkheid te nemen.
Verder... De maandag kreeg ik het toegediend, dat was eigenlijk een prima dag (behalve dat ik met die ijskap op mijn hoofd zat ;-) ) . De maandagavond sliep ik als een roosje. Dinsdag was altijd een fijne dag ik voelde me een beetje doped out! Lekker chill rustig aan doen en lezen en filmpjes kijken en slapen. Vanaf woensdag begon het een beetje te rommelen, darmen, spierpijn wat slechter slapen onrustige nachten en op het laatst ook wat misselijk maar echt allemaal goed te doen. Op het eind pijnlijke nagels en tintelingen, echt pas bij kuur 10. Kuur 11 op 80procent en kuur 12 niet meer gekregen. Maar..............taxol werkte supergoed! Alles weg.
Mij helpt het steeds om iets positiefs aan de eindstreep te zien! Dus tegen jezelf zeggen: Hierdoor gaat alles verdwijnen ipv help gif! Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal, is het wat minder onbekend en afschrikwekkend. Maar inderdaad het doel is de tumor verkleinen, de eventuele cellen die er tussen door zijn geglipt aan pakken en dat is gewoon belangrijk. Bij taxol loopt het trouwens in een uurtje in, das minder lang dan. Maar het is ook overweldigend, al die stoffen in je lijf ik begrijp het heel goed. Maar het gaat voorbij! En sneller dan je denkt. Veel succes.
Kitty

Keer terug naar Maart 2018