Hoe snel menstruatie na stoppen hormoontherapie?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Hoe snel menstruatie na stoppen hormoontherapie?

Berichtdoor Julia » zo 11 maart 2018, 11:39

Hallo,

Even een vraag. Ik ben sinds 1 januari na 4,5 jaar gestopt met de hormoontherapie (Lucrin en Tamoxifen).
Ik ben nu 2,5 maand verder, maar ik merk nog weinig verschil. De opvliegers, stramheid, slecht slapen en alle andere overgangsverschijnselen heb ik nog steeds.
Wat zijn de ervaringen, hoe snel word je gemiddeld ongesteld na de hormoontherapie? Ik was 31 jaar bij diagnose. In verband met onze kinderwens hoop ik niet voor altijd in de overgang te blijven. Kan ik zelf iets doen om het proces te versnellen? Of moet ik gewoon geduld hebben?
Ik had sowieso enorm gehoopt dat ik na het stoppen me spoedig beter zou gaan voelen, maar dat is helaas nog niet zo. :(
Graag verneem ik informatie en/of ervaringen van anderen.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Julia
Julia

Re: Hoe snel menstruatie na stoppen hormoontherapie?

Berichtdoor Dees » zo 11 maart 2018, 17:40

Hoi Julia, ik kan me voorstellen dat je ongeduldig wordt. Ik weet dat ze van een half jaar 'wash out'-periode uitgaan van de hormoontherapie. Afwachten....... Lastig he?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Hoe snel menstruatie na stoppen hormoontherapie?

Berichtdoor niekje » ma 26 maart 2018, 19:16

Hoi Julia, ik kreeg destijds (ik was toen 31) de laatste Zoladex (10,8 drie maandelijks dus) half oktober. In maart (een half jaar later dus) ook gestopt met Tamoxifen. In augustus begon het te rommelen en in oktober werd ik voor het eerst wat ongesteld (een jaar na de laatste Zoladex dus). Daarna nog wel wat moeite gehad om de cyclus goed op gang te krijgen (waarschijnlijk verdikt slijmvlies door de Tamoxifen, o.a. primolut kuurtje nodig gehad), maar in augustus (bijna twee jaar later dus) kwam mijn cyclus goed op gang. Tien maanden later was ik zwanger.

Dat wachten is slopend... maar ik denk niet dat je er zelf veel aan kunt doen helaas. Sterkte met afwachten, ik duim voor net zo'n mooie uitkomst als bij mij!
niekje

Keer terug naar Maart 2018