Borstkanker buiten NL

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Carlalala

Borstkanker buiten NL

Bericht door Carlalala » di 13 feb 2018, 09:13

Beste lezer,
Ik hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen.
In oktober is bij mij bilaterale borstkanker vastgesteld. In november heb ik een bilaterale mastectomie met directie reconstructie ondergaan. Tijdens de operatie bleek de sentinal klier aan de linkerzijde positief, alle andere verwijderde klieren zijn negatief. Vanwege het slechte helen van de wonden is besloten tot eerst 12 rondes Taxol en daarna 4 rondes AC. Ik wil heel graag weten wat de toegevoegde waarde, risico vermindering op terugkeer is van ook nog bestraling nadat de chemo gedaan is.
Ik ben Brca 1 en 2 negatief en alle tumoren waren onder de 2 cm.

Dees
Beheerder

Re: Borstkanker buiten NL

Bericht door Dees » di 13 feb 2018, 17:44

Hoi Carlalala, die vraag kan ik niet beantwoorden. Die zul je aan de artsen moeten stellen. De indicatie voor bestraling na amputatie staat zo in de nieuwe richtlijn:
[quote]Indicaties voor postoperatieve radiotherapie van de thoraxwand:

* (meer dan) focaal niet vrije snijvlakken
* cT4, pT4 borstkanker
* pT3N1 borstkanker
* ≥ pN2 borstkanker

Postoperatieve radiotherapie van de thoraxwand kan worden overwogen bij:

* pT1-2pN1 borstkanker in combinatie met minimaal één van de volgende risicofactoren: graad 3, (lymf-) angioinvasie, triple negativiteit, leeftijd ≤40 jaar.
* pT3N0 borstkanker in combinatie met minimaal één van de volgende risicofactoren: graad 3, (lymf-) angioinvasie, triple negativiteit, leeftijd ≤40 jaar.
* In geval van pT1-2N0 borstkanker bij tenminste 3 van bovengenoemde risicofactoren.[quote]
Bron: Richtlijn Borstkanker 2017

Heb je borstimplantaten, waardoor de genezing zo slecht verloopt? Zijn de wonden inmiddels dicht?

Veel sterkte !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2018”